بازی و سرگرمی

آشنایی با کنسول های بازی

با پیشرفت تکنولوژی شاهد تاثیر هر چه بیشتر آن بر زندگی مردم هستیم تا جایی که این پیشرفت ها بر پر کردن اواقات فراغت انسانها هم بی تاثیر نبوده است. بازی های ویدئویی و کنسول های بازی سهم به سزایی در پر کردن اواقات فراغت گروه های سنی مختلف دارند علاوه بر کسانی که با این حوزه آشنایی کامل دارند افرادی هم هستند که با تازگی قصد دارند به این دنیای بازی های ویدئویی وارد بشوند و می خواهند اطلاعات و دانش خود را در خصوص کنسول های بازی بیشتر کنند ما در این مطلب سعی داریم که به معرفی این بازی های ویدئویی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

کنسول بازی چیست ؟

کنسول بازی یک وسیله ای است که تنها کاربردش برای اجرای بازی های ویدئویی است. این وسیله سرگرم کننده کامپیوتری کمک می کند که گیمرها بازی های مورد علاقه شان را بر روی مانیتور و یا تلویزیون به شکل فردی و یا دسته جمعی انجام دهند.این کنسول بازیها  با پیشرفت و افزایش کارایی شان از نسل اول تا نسل هشتم امکان ذخیره کردن، اتصال به اینترنت و پخش موسیقی و فیلم در محصولاتشان ارائه داده اند که معروفترین و پر کاربردترین این کنسول های بازی که می توان نام برد می توان به ایکس باکس وان، ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 و 4 و … اشاره کرد. این مدل ها دارای امکانات پیشرفته ای هستند که سرگرمی را به سبک نوین برای کاربران فراهم خواهند کرد.

تاریخچه ی کنسول بازی

فعالیت صنعت تولید کنسول های بازی از سال 1972 شروع شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است که همه آن فعالیت ها را می توان با اطلاق نام نسل طبقه بندی کرد یعنی از نسل اول این بازی ها که از دهه هفتاد میلادی شروع شده تا به امروز به نسل هشتم رسیده است. که در اینجا به طور خلاصه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

نسل اول:که از ریز پردازنده ها استفاده می کردند، فعالیت این نسل نیز پایان یافت. با پایان یافتن نسل اول کنسول های بازی، نسل دوم از سال 1976 فعالیتش را آغاز کرد تا پیشرفت خود را در این صنعت به همراه بیاورد.

نسل دوم:کنسول بازی چنل اف پیشتازی در نسل دوم کنسول های بازی بود و کنسول بازی آرکید نیز دوران طلاییش را در نسل دوم نشان داد. صنعت بازی در این دوره محبوبیت جهانی یافت و کاربران و گیمرهای فراوانی را در سطح جهانی به خود علاقمند کرد. آتاری 2600 به عنوان پیشتاز و کنسول های بازی اینتلی‌ویژن،از این دست بودند.

نسل سوم:دروان بازی های 8 بیتی یا همان نسل سوم کنسول های بازی از سال 1983 آغاز شد. برای اولین بار دو کنسول بازی ان‌ای‌اسِ نینتندو و اس‌جی ۱۰۰۰ سگا منتشر شدند و به عنوان پرچمدار این دوره در ابتدای راه فعالیتشان را آغاز کردند. در این دوره کنسول های بازی خانگی به عنوان پلتفرم اصلی قرار گرفتند.

نسل چهارم:رقابت اصلی در نسل چهارم میان کنسول های سوپر نینتندو و مگا درایو از کمپانی های نینتندو و سگا بود. نینتندو با پشتوانه ی کنسول های بازیش در نسل سوم و همچنین سگا با معرفی مجموعه ی Sonic و جدی گرفتن کار از ابتدای راه پیشرفت بالایی را در این دوره به خود اختصاص دادند.

نسل پنجم: یک جهش از گرافیک دو بعدی به سه بعدی در نسل سوم کنسول های بازی روی دارد. این دوره که از سال 1993 شروع شد، تا سال 2006 ادامه پیدا کرد. عصر کنسول های بازی این دوره را 32 بیتی و 64 بیتی نیز می نامند. این بازی ها به صورت سه بعدی طراحی شده بودند و همین باعث شد تا جلوه ی بصری پیشرفته تری در بازی ها خود نمایی کند.

نسل ششم:چراغ شروع نسل ششم کنسول های بازی را شرکت بزرگ سگا روشن کرد، در سال 1998 این دوره حضورش را با بازی دریم کست شروع کرد. در این دوران کنسول های ایکس باکس، پلی استیشن 3 و گیم کیوب نیز عرضه شدند و از مهمترین کنسول های بازی ارائه شده دراین نسل بودند. این نسل تا سال 2013 ادامه پیدا کرد

نسل هفتم:اولین نسخه از کنسول های بازی این نسل هم کنسول ایکس باکس 360 بود که در سال 2005 و همزمان با شروع نسل هفتم در اختیار گیمرها قرار گرفت. در این نسل نیز کنسول های بازی پیشرفت بالایی را در اختیار گرفتند و هر یک از کمپانی های تولید کننده ی کنسول بازی، گیمرها و علاقمندانشان را به نحوی خاص شگفت زده کردند. پلی اسنتیشن 3 در شرکت سونی امکان ارائه ی فیلم های سه بعدی با کیفیت بالا را داشت، این بازی ها باید بر روی دستگاه پخش کننده ی بلوری اجرا می شدند. ایکس باکس 360 نیز محیط گرافیکی عالی و بازی هایی باکیفیت HD ارائه کرد.

این مطلب را هم ببینید
دو باندل جدید برای ایکس باکس سری ایکس معرفی شد

نسل هشتم:سال 2012 نسل هشتم کنسول بازی فعالیتش را آغاز کرد، برای اولین بار کنسول خانگی Wii U در این دوره عرضه شد. کنسول های بازی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان از دیگر کنسول هایی بودند که در سال 2013 تولید و عرضه شدند. از مهمترین کنسول های بازی این نسل می توان به نینتندو 3DS و پی‌اس ویتا اشاره کرد. سه کمپانی سونی، نینتندو و مایکروسافت بازار اصلی رقابت را در نسل هشتم به دست گرفتند و با بهره گیری از قابلیت های مختلف در کنسول بازی تولید شده در این دوره، محیط بازی عالی را برای گیمرها رقم زده اند.

 

ایکس باکس چیست ؟

Xbox محصول شرکت مایکروسافت،یک مجموعه بازی بسیار پر قدرت در زمینه بازی های ویدئویی است که با کیفیت بالا در سال 2001 توسط برنامه نویسان آمریکایی وارد بازار این کشور شد و بعد از آن در کشورهای ژاپن و استرالیا و اروپا هم جا باز کرد. امروزه می بینیم که دیگر از ایکس باکس های قدیمی در بازار موجود نیست و و مدلی که مورد استفاده کاربران است ایکس باکس 360 است که خود همین چند مدل دارد.Xbox 360 یکی از بهترین و جذابترین کنسول های بازی است که در نحوه اجرا و گرافیک بازی انقلاب بزرگی را ایجاد کرده است. علاوه بر این، این بازی با جذابیتی که دارد به شکل عجیبی بر ذهن و خلاقیت گیمرها تاثیر می گذارد به عنوان مثال بازی هایی مثل فوتبال فیفا 2016 و یا بازی های درایور و … در تصمیم گیری آنی و لحظه ای گیمرها تاثیر فراوانی می گذارد.

مدل های ایکس باکس 360 :

xbox 360 اسلیم با هارد 4 گیگابایت که دارای یک دستگاه، یک عدد دسته بی سیم،  فیش component، باتری و آداپتور برق است.

xbox 360 اسلیم با هارد 250 گیگابایت که مانند مدل بالا می باشد با این تفاوت که ظرفیت هارد این مدل 250 گیگابایت است.

xbox 360 اسلیم طرح Gears of war با هارد 320 گیگابایت

xbox 360 اسلیم طرح call ofduty با هارد 320 گیگابایت

که هر دومدل ذکر شده دیگر در بازار وجود ندارند و به همین علت مشخصات آن ها را در اینجا ذکر نمی کنیم.

ایکس باکس
ایکس باکس

ایکس باکس360 اسلیم چه مزیتهایی نسبت به کنسول های بازی دیگر دارد؟

هدف از خرید کنسول بازی xbox اسلیم نیز مانند سایر کنسول های بازی چیزی جز سرگرم کردن و تفریح نیست اما به دلیل جذابیت بسیار بالای گرافیک بازی های Xbox اسلیم، کاربر به شدت به این کنسول برای بازی و سرگرمی علاقمند می شود و در نهایت منجر به یادگیری بهتر بازی و استفاده بیشتر ازخلاقیت و هوش و توانایی ذهنی کاربر می شود.

همین مسأله بهترین توجیه برای خرید کنسول xbox 360 اسلیم از بین دیگر کنسول های بازی است. به جرأت می توان گفت بازی درایور این کنسول چنان تأثیر بسزایی در نحوه رانندگی کاربر می گذارد که شاید حتی هیچ آموزشگاه رانندگی نتواند چنین تأثیر مفیدی بر روی رانندگی کاربر داشته باشد. البته باید گفت این ادعایی است که کسانی که این بازی را انجام داده و دارندگان این بازی هستند می گویند و نمی توان به طور قطعی به بر صحت یا سقم مطلب صحه گذاشت.

موارد دیگر :

یکی دیگر از مواردی که دلیل برتری کنسول بازی ایکس باکس 360 اسلیم را نسبت به سایر کنسول های بازی می شود باعث افزایش تسلط کاربر به زبان انگلیسی می شود چون کاربر برای پیش بردن بازی و انجام هر چه بهتر نیاز دارد لغات انگلیسی آن را بفهمد بنابراین به دامنه لغات انگلیسی کاربر به مرور افزایش پیدا می کند.

تجربه ثابت کرده که کلمه یا اصطلاحاتی هم که حین انجام بازی های کامپیوتری یاد گرفته می شود به هیچ وجه از ذهن پاک نخواهد شد. و دلیل آخر اینکه کنسول بازی ایکس باکس 360 برای کودکان مفید است چرا که با این بازی کودکان با محیط کامپیوتر بیشتر آشنا می شوند و از لحاظ هوشی نسبت به سایر کودکان آگاهتر خواهند بود.

این مطلب را هم ببینید
بررسی بازی Death end reQuest 2

 

تفاوت های اساسی پلی استیشن با ایکس باکس چیست؟

جالب است بدانید که بازی‌های اختصاصی ایکس باکس وان نسبت به پلی استیشن 4 بیشتر است اما از آنجایی که تکنولوژی روز به روز در حال گسترش می‌باشد، حتما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد عرضه بسیاری از این بازی‌های اختصاصی بر روی پلی استیشن هم خواهیم بود. در ادامه، کمی از قابلیت‌ها و امکانات هر کدام از این کنسول های بازی را توضیح خواهیم داد.

کنسول بازی ایکس باکس وان

  • پشتیبانی از ویندوز 10 را دارد
  • امکان استفاده از هارد اکسترنال به عنوان حافظه اصلی دستگاه فراهم است
  • حافظه ای با ظرفیت 12 گیگابایت را دارد
  • مجهز به حسگر کینکت و اجرای فرمان‌های صوتی و تصویری در بازی‌ها می باشد
  •  اجرای بازی‌های Xbox 360 هم امکان پذیر است
  •  دانلود بازی و آپدیت‌های آن هم به راحتی قابل دریافت است

کنسول بازی پلی استیشن 4

  • در این کنسول باید هارد داخلی آن را عوض کنید یا یک هارد اکسترنال با USB به آن متصل کنید تا افزایش حافظه برسید.
  • فقط امکان ضبط کردن 15 دقیقه از بازی را دارید
  • حافظه اش با ظرفیت 8 گیگابایت است
  • امکان اتصال به تالارهای داخلی و گفتگو با دیگر گیمرها در آن فراهم است
  • دستگاه دارای ابعاد کوچکتری است
  • امکان اجرا کردن بازی‌های Multi Platform هم امکان پذیر است

همانطور که در تصویر زیر می بینید دسته‌های بازی این دو کنسول نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که به ترتیب شرح خواهیم داد:

کنسول بازی ایکس با کس وان

  • کلیدهای Trigger آن دارای ویبره هستند
  • امکان اتصال دسته‌ها به کامپیوتر وجود دارد
  • دکمه‌های آنالوگ از نظر گیمرها و کاربران در جای بهتری بر روی دسته قرار گرفته اند.

کنسول بازی پلی استیشن 4

  • طراحی جدید دسته و دکمه‌های دیجیتال به جای دکمه‌های آنالوگ قرار گرفته است
  • دارای اسپیکر و یک صفحه لمسی هستند
  •  چراغ برای تعیین کردن رنگ بازیکن در بازی وجود دارد
  • مجهز به باتری لیتیومی و قابل شارژ هستند

معرفی چند نمونه از بازی‌های انحصاری پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان

هر کدام از این کنسول‌ها، بازی های اختصاصی به خود را دارند که در تصویر زیر به آ«ها اشاره کرده ایم:

ps 4

اخیرا هم در خبری اعلام شده است که گویا شرکت مایکروسافت کنسول های بازی نسل نهمی اش را هم به بازار عرضه خواهد کرد منتهی با کارت حافظه ای با ظرفیت بسیار بالا در صورت صحت داشتن شایعات، به‌زودی کارت‌های حافظه‌ی SSD با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت برای کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت وارد بازار و چرخه فروش خواهد شد

دارندگان کنسول‌های خانگی ایکس باکس سری اس و سری ایکس می‌توانند ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی کنسولشان را با خرید کارت‌های حافظه‌ی SSD افزایش بدهند. وب‌‌سایت فرانسوی Xbox Squad اخیراً گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد به‌زودی مایکروسافت نسخه جدید کارت حافظه ایکس باکس سری اس و ایکس را با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت از برند سیگیت عرضه خواهد کرد. GamingBolt در این رابطه می‌نویسد مایکروسافت قصد دارد این کارت حافظه را با قیمت ۱۲۵٫۷۱ پوند در دسترس قرار بدهد.

قیمت این محصول البته با در نظر گرفتن مالیات، احتمالاً در حدود ۱۴۹ تا ۱۶۹ پوند خواهد بود. پس از گزارش وب‌سایت Xbox Squad، یک منبع داخلی هم بعد از مدت کوتاهی از انتشار این خبر اطلاعاتی از این محصول در اختیار آن‌ها قرار داده است. همچنین این وب‌سایت ادعا می‌کند که مایکروسافت این SSD را در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ۱۴۰۰) عرضه می‌کند.

 با توجه به اینکه گزینه‌های SSD سونی دارای تنوع بیشتری هستند، هرچند که نصب آن برای کاربر چندان به‌صرفه نیست، برنامه‌های مایکروسافت برای ارائه گزینه‌های بیشتر در این زمینه، چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع دیر یا زود منتشر خواهد شد و باید منتظر اطلاعات رسمی‌تری از آن باشیم. و تا منابع رسمی از آن به طور مشخص رونمایی نکرده اند باید آن را در حد شایعه بدانیم.

اکنون که با کنسول های بازی مختلف و قابلیت ها و ویژگی های هر کدام آشنا شدیم لازم به ذکر است شرکت پایاتل هم در زمینه بازی های ایکس باکس و پلی استیشن دارای محصولات متعددی است که می توانید به شکلی آسان از سایت خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *