تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آشنایی با کول پد لپ تاپ ( خنک کننده لپ تاپ )

کول پد لپ تاپ

یکی از خطراتی که لپ تاپ ها را تهدید می کند، گرم شدن بیش از حد آن ها در حین کار است. این داغی بیش از حد می تواند آسیب های جدی به دستگاه وارد کند. در واقع یک لپ تاپ دارای فضایی بسیار جمع و جور است که در آن تعداد متعددی قطعه وجود دارد که حرارت تولید می کنند. امروزه با وجود گسترش لوازم جانبی الکترونیکی، ابزارهای مختلفی برای عملکرد بهتر لپ تاپ ها تولید شده اند. یکی از آنها کول پد لپ تاپ یا همان خنک کننده ها هستند.

کول پد لپ تاپ چیست؟

پایه خنک کننده لپ تاپ یا کول پد لپ تاپ، وسیله‌ای است که با قرار گرفتن زیر لپ تاپ و روشن بودن می‌تواند دمای اضافه آن را کاهش دهد و در نتیجه به عملکرد صحیح اجزای داخلی لپ تاپ شما کمک کند. این دستگاه‌ها معمولا با استفاده از اتصال USB به درگاه لپ تاپ متصل می‌شوند. در این میان یک کول پد و یا فن خنک کننده لپ تاپ ایده‌آل معمولا به ویژگی‌هایی مانند قابلیت تنظیم ارتفاع و همچنین تنظیم سرعت فن‌ها مجهز است. البته باید توجه داشته باشید که پایه خنک کننده لپ تاپ نمی‌تواند معجزه کند و لپ تاپ قدیمی شما را که داغ می‌شود به‌ طور کامل نجات دهد. اما بطور کل یک ابزار مفید محسوب می شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ریستارت کردن کامپیوتر از راه دور

شاید به عقیده برخی افراد ، فن داخلی لپ تاپ برای خنک کردن این دستگاه کافی باشد اما از آنجایی که اندازه این فن کوچک است، به احتمال زیاد توانایی انجام این کار بطور کامل نداشته باشد. داشتن یک خنک کننده مناسب می تواند در بهبود عملکرد لپ تاپ تاثیر بسزایی داشته باشد.

کول پد لپ تاپ

کول پد ها بر اساس مکانیسمی که دارند به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کول پد های اکتیو

این کول پد ها دارای تعدادی فن کوچک برای گردش هوای بیشتر در زیر لپ تاپ هستند که به کاهش حرارت دستگاه کمک می کند.  برخی از آنها از طریق پورت USB به لپ تاپ متصل می شوند  و انرژی آن را لپ تاپ تامین می کند. نوع دیگر نیز از طریق یک دوشاخه به برق شهری متصل شود.
یکی از معضلات مربوط به این نوع کول پد این است که پس از مدتی احتمال آسیب فیزیکی به پورت USB وجود دارد. همچنین، با گذشت زمان، خود موتور های کول پد نیز گرم شده و مقداری از توان خنک کنندگی آن صرف سرد کردن خودش می شود.

  • کول پد های پسیو

این نوع کول پد ها نیازی به منبع قدرت (نه از  لپ تاپ و نه دیگر منابع) ندارند بلکه خنک کنندگی آن ها بوسیله فعل و انفعالات شیمیایی انجام می شود. در این کول پد ها یک ترکیب نمک آلی وجود دارد که گرما را از طریق لپ تاپ جذب می کند. با این حال، این نوع کول پد می تواند برای مدت خاصی کار کند که معمولا بین ۶ تا ۸ ساعت  می باشد.

این مطلب را هم ببینید
5 کاربرد برتر برای هارد اکسترنال

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *