آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش استفاده از رنگ ها در عکاسی

استفاده از رنگ ها در عکاسی

به لطف استفاده از رنگ ها در عکاسی شما از یک المان متغیر در تصویرتان بهره‌مند شده‌اید. هارمونی و تعادل رنگی،  رنگ یکی از ارزشمندترین ابزارهای ما در ترکیب‌بندی به شمار می‌رود. اما اغلب اهمیت آن از سوی عکاسان نادیده گرفته می‌شود. در این بخش می خواهیم نکات مهمی در این زمینه و هارمونی رنگ ها به شما عزیزان آموزش دهیم.

نکات مهم استفاده از رنگ ها در عکاسی

رنگ قرمز

با وجود رابطه‌ی تاریخی بین رنگ قرمز و احساس علاقه و هیجان، جای تعجب نیست که این رنگ یک رنگ کاملا فعال است. همچنین ممکن است رنگ قرمز برای برخی عکس‌ها خیلی شدید باشد و حتی کمترین مقدار آن نیز تاثیر زیادی روی عکس شما داشته باشد. برای پیدا کردن رنگ قرمز در طبیعت به دنبال برگ‌های پائیزی، صخره‌های قرمز رنگ یا گهگاهی غروب آفتاب بگردید.

این مطلب را هم ببینید
تفاوت فلاش TTL و فلاش دستی

رنگ نارنجی

نگ نارنجی در تونالیته‌های متنوعی ارائه می‌شود. از قهوه‌ای تیره‌ی درخت‌ها گرفته تا نارنجی روشن کدو حلوایی همگی طیف‌های مختلف رنگ نارنجی هستند. این رنگ منتقل کننده‌ی احساس گرما است و به اندازه‌ی رنگ قرمز هم قدرتمند نیست. اما به هیچ عنوان یک رنگ منفعل نیست و در صورتی که در مقابل یک پس زمینه‌ با رنگ سردتر قرار بگیرد، توجه بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند. برای من رنگ نارنجی همیشه حاوی کمی احساس ماجراجویی است.

رنگ زرد

رنگ زرد روشن‌تر و خوشبینانه‌تر است؛ به خصوص در صورتی که به تنهایی در یک عکس وجود داشته باشد و با رنگ‌هایی مثل نارنجی و سبز ترکیب نشده باشد. با این وجود ما رنگ زرد را بیشتر به صورت ترکیب‌شده مشاهده می‌کنیم. حتی روشن‌ترین گیاهان سبز رنگ و شاداب‌ترین غروب نارنجی رنگ هم عنصری از رنگ زرد را در خود دارند.

این مطلب را هم ببینید
ترفندهای گرفتن عکس سلفی که باید بدانید

رنگ سبز

رنگ سبز یک رنگ آشنا و آرامبخش است. به دلیل اینکه این رنگ نشان دهنده‌ی دنیای زنده است باعث ایجاد احساس آرامش در افرادی می‌شود که به وقت گذرانی در طبیعت علاقه‌مند هستند. به این جهت رنگ سبز، گرم‌ترین رنگ در بین رنگ‌های سرد است.

رنگ آبی

رنگ آبی یک رنگ شلوغ نیست. این رنگ آرام‌تر است و توجه کمتری هم به خودش جلب می‌کند. یک نکته جالب در مورد رنگ آبی این است که عکس‌هایی با رنگ آبی لایک‌های بیشتری نسبت به عکس‌هایی که رنگ گرم دارند می‌خورند. دلیل این امر این است که رنگ‌های شلوغ‌تری مثل قرمز و نارنجی به خوبی روی صفحه نمایش‌های کوچک‌تر نمایش داده نمی‌شوند ولی رنگ آبی خیلی باعث حواس‌پرتی نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *