ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش استفاده از کامپیوتر بدون موس

استفاده از کامپیوتر بدون موس

ما اغلب عادت کرده‌ایم همیشه موس و کیبورد دم دستمان باشد و وقتی یکی از این دو به هر دلیل از کار بیفتد، کارمان لنگ می‌ماند. خصوصا موس که بیشترین فرایند ارتباط کاربر با سیستم را مدیریت می کند. اما فرض کنید کامپیوترتان را روشن می کنید و متوجه می شوید ماوس یا تاچ پد آن کار نمی کند؛ علتش را نمی دانید و ماوس دیگری هم دم دستتان نیست. در این حالت چه باید کرد؟ با ما همراه باشید تا نحوه استفاده از کامپیوتر بدون موس را یاد بگیرید.

استفاده از کامپیوتر بدون موس

با بهره گیری از این ترفند جالب میتوانید بدون نیاز به برنامه خاصی و تنها از طریق کیبورد کامپیوترتان، نشانگر موس موجود در صفحه مانیتور را جابجا نمایید. اولین قدم استفاده از کلیدهای جهت و استفاده از اینتر و Tabبرای حرکت بین گزینه ها و انتخاب آنها است.برای حرکت بین برنامه ها نیز می توانید از کلیدهای Alt+TAB استفاده کنید و برای بستن برنامه ها هم از ALT+F4 استفاده می شود.اگر روی دسکتاپ باشید و کلید TAB را فشار دهید منو استارت باز خواهد شد.اگر به زدن این کلید ادامه دهید،بین گزینه های پین شده به تسکبار حرکت خواهید کرد و در نهایت هم به قسمت نوتیفیکیشن میروید.

این مطلب را هم ببینید
روتر ROG Rapture GT-AXE11000 ایسوس معرفی شد

راست و چپ کلیک بدون موس

یکی از ویژگی های موجود در ویندوز،کلیدهای موس است که با استفاده از اعداد روی کیبورد می توانید موس را حرکت دهید.هم چنین میتوانید راست کلیک،دوبار کلیک کردن و کلیک چپ را با آنها شبیه سازی کنید.برای لپتاپ ها باید Num Lock فعال باشد و یا قبل از استفاده از اعداد باید کلید Fn را نگه دارید.برای فعال کردن کلیک موس روی کیبورد به کنترل پنل و گزینه Ease of Access بروید. با انتخاب گزینه Explore all setting لینکی با اسم Make the mouse easier to use را خواهید دید. سپس روی قسمت Turn Mouse Keys کلیک کنید.اینکار را میتوانید با فشار دادن همزمان ALT+Left SHIFT+NUM LOCK انجام دهید.

سپس روی Set up Mouse Keys برای تنظیمات بیشتر کلیک کنید.در اینجا می توانید سرعت اشاره گر موس را تنطیم کنید و از CTRL و SHIFT برای تنظیم این سرعت هم استفاده کنید. در قسمت Other Setting تنظیمات بیشتری را میتوان تنظیم کرد.در حالت اصلی Mouse Keys در صورت روشن بودن NUM LOCK کار خواهد کرد که میتوانید آنرا تغییر دهید.اگر از Mouse Keys استفاده کنید یک آیکون موس کوچک را در قسمت System tray میبینید و در صورت فعال نبودن آن روی آن یک ضربدر قرمز میبینید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش کپی کردن لایه های فتوشاپ در فایلهای مختلف

عملکرد اعداد در صفحه کلید بجای موس

۸ = Move Up

۴ = Move Left

۶ = Move Right

۷ = Move Diagonally Top Left

۹ = Move Diagonally Top Right

۱ = Move Diagonally Bottom Left

۳ = Move Diagonally Bottom Right

۵ = Once Button Selected, will

/ = Select Left Mouse Button

– = Select Right Mouse Button

* = Select Both Buttons

نرم افزار تبدیل کیبورد به موس

روش دیگر استفاده از نرم افزار NeatMouse است. این برنامه دقیقا مثل Mouse Keys عمل میکند با این تفاوت که میتوانید عملکرد کلیدها را تغییر دهید.هم چنین این برنامه یک اصلاحگر کیبورد برای اسکرول کردن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *