مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش تمیز کردن پرینتر و اسکنر به روش اصولی

تمیز کردن پرینتر

پرینترها و اسکنرهای نیز مانند بقیه سخت افزارها نیاز دارند تا هر چند وقت یک بار تمیز شوند، در این صورت عملکرد بهتری خواهند داشت. اگر بعد از پرینت اسناد یا اسکن تصاویر متوجه شدید که تصاویر رگه دارند، تار هستند یا از شکل طبیعی خارج شده‌اند زمان آن رسیده که دستی به سر پرینتر یا اسکنر خود بکشید. اما این کار نیاز به رعایت یک سری اصول دارد که در این بخش می خواهیم روش درست تمیز کردن پرینتر و اسکنر را به شما عزیزان آموزش دهیم.

تمیز کردن پرینتر و اسکنر

استفاده از Cleaning Process

در ابتدا لازم است دفترچه راهنمای پرینتر را بررسی کنید تا ببینید آیا دستورالعملی برای اجرای فرآیند تمیز کردن دارد یا نه. در صورتی که پرینتر صفحه نمایش داشته باشد ، ممکن است بتوانید فرآیند تمیز کردن پرینتر را مستقیما روی خود دستگاه پیدا کنید. در واقع باید دنبال Settings، Options، Maintenance یا چیزی شبیه به آن بگردید.

تنظیمات پرینتر در ویندوز

سراغ منوی پرینتر در ویندوز کامپیوتر بروید. برای این کار مسیر Start Menu > Control Panel > View devices and printers را انتخاب کنید. روی پرینتر موردنظر خود کلیک راست کنید و سپس Preferences یا Properties را انتخاب کنید. یکی از گزینه‌های Hardware یا Maintenance را انتخاب کنید. در این قسمت چندین گزینه برای تمیز کردن پرینتر در دسترس خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ذخیره کامل صفحات وب در کامپیوتر

تنظیمات پرینتر در مک

به مسیر Apple Menu > System Preferences > Printers & Scanners بروید. پرینتری که با آن کار می‌کنید را مشخص کنید. روی Options & Supplies > Utility > Open Printer Utility > Cleaning کلیک کنید.

چگونه خودتان پرینتر را تمیز کنید؟

اگر گزینه خود-تمیز کردن مشکل را حل نکرد، خودتان باید دست به‌کار شوید. مقداری الکل ایزوپروپیل، یک برس کوچک یا اسفنج نخی و یک تکه پارچه آماده کنید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا پنل پرینتر را باز کنید تا دسترسی به کارتریج جوهر آن امکان پذیر شود. کارتریج را خارج کنید. بعد از آن با استفاده از اسفنج نخی و الکل نقطه‌های تماس هر کدام از کارتریج‌ها را تمیز کنید. کارتریج‌ها را کنار بگذارید. قبل از این‌که کارتریج را دوباره داخل پرینتر جا بزنید، هد آن را در بیاورید و تمام لکه‌ها و کثیفی‌های روی آن را پاک کنید. در صورت نیاز، آن‌را چند دقیقه داخل محلول الکل ایزوپروپیل و آب قرار دهید. قبل از این‌که قطعات را دوباره داخل پرینتر قرار دهید مطمئن شوید که کاملا خشک باشند. برای پاک کردن بیشتر تست پرینت بگیرید و مطمئن شوید که فرآیند تمیز کردن به‌خوبی انجام شده باشد.

این مطلب را هم ببینید
آیا استفاده از لپ‌تاپ در حین شارژ کار درستی است؟

چگونه اسکنر را تمیز کنیم؟

تمیز کردن اسکنر نسبت به پرینتر بسیاری آسان تر است فقط کافیست چند نکته را به خاطر بسپارید. برای این کار، به پارچه میکروفیبر و پاک کننده شیشه نیاز دارید. اسکنر را خاموش و کابل برق را جدا کنید. با یک پارچه میکروفیبر خشک هم شیشه و هم قسمت زیرین درِ اسکنر را تمیز کنید. اگر هنوز لکه‌هایی روی شیشه وجود دارد، یک مقدار پاک کننده شیشه را روی پارچه اسپری کنید و سپس آن را پاک کنید. با استفاده از پارچه میکروفیبر رطوبت باقی مانده را به‌طور کامل پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *