آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش تکنیک‌های عکاسی زیرآب برای مبتدی ها

تکنیک‌های عکاسی زیرآب

برای عکاسی در زیر آب اولین قدم یاد گرفتن مهارتهای غواصی و پس از آن آموزش کامل نکات عکسبرداری می باشد. اگر تازه در این راه قدم برداشته اید و اصطلاحا مبتدی هستید با ما همراه  باشید تا تکنیک‌های عکاسی زیرآب را یاد بگیرید.

تکنیک‌های عکاسی زیرآب

ترکیب‌بندی

تکنیک‌های ترکیب‌بندی عکاسی زیرآب تفاوت خیلی زیادی با کارهایی که بالای سطح آب انجام می‌دهید ندارند اما نوری که زیر آب در اختیار دارید خیلی متفاوت‌تر است و همین موضوع ممکن است گزینه‌هایی در اختیار شما قرار دهد که ممکن است قبلا به آن‌ها فکر نکرده باشید. فیلتر شدن نور آفتاب از بالا معمولا باعث برجسته شدن عکس‌های زیر آب می‌شود. با اینکه فلاش یک ابزار ضروری برای عکاسی زیرآب است وجود منابع نور دیگر را هم نباید نادیده بگیرید. نوری که از بالا می‌تابد را به خصوص در صورتی که با عکس‌های ضد نور کار می‌کنید و اشعه‌های نور خورشید را داخل آب دارید، می‌توانید به عنوان یک عنصر ترکیب‌بندی در نظر بگیرید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی گران ترین دوربین های عکاسی دنیا

نورپردازی

در صورتی که داخل آب ذرات ریزی وجود داشته باشد بازتاب نور از آن‌ها با زاویه 180 درجه نسبت به دوربین ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شما شود. این مشکل مثل قرار داشتن ذرات گرد و غبار روی حسگر است اما تاثیر آن خیلی بیشتر می‌باشد. پیش‌بینی این مشکل و جلوگیری از بروز آن داخل تصویر از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

قدم اول این است که انتظارات واقع‌گرایانه‌ای داشته باشید. در صورتی که داخل یک آب تیره با ذرات گرد و غبار زیاد عکاسی می‌کنید هیچ روشی برای جلوگیری از این مشکل وجود ندارد. بهترین کاری که در این شرایط می‌توانید انجام دهید این است که تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید و به عکاسی ماکرو بپردازید.

به یاد داشته باشید که این ذرات ریز همیشه تا حدودی داخل تصاویر شما وجود دارند و حتی در صورتی که داخل یک آب شفاف با بیش از 30 متر دید هم شیرجه بزنید باز هم امکان مشاهده‌ی این ذرات وجود دارد. بنابراین باید دوربین و فلاشی که انتخاب می‌کنید به گونه‌ای باشند که بتوانند از تشدید این مشکل جلوگیری کنند. برای شروع هیچوقت از فلاش داخلی دوربین استفاده نکنید. در صورتی که نور به شکل مستقیم از دوربین بتابد و دوباره مستقیما به سمت آن برگردد، بیشترین میزان این مشکل را مشاهده خواهد کرد.

این مطلب را هم ببینید
دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6400 Mirrorless Body

ادیت

اصلاح رنگ و نور می‌تواند تفاوت خیلی زیادی در عکس‌های زیر آب شما ایجاد کند. حتی عکس‌های گرفته‌شده توسط ابتدایی‌ترین دوربین‌های Point And Shoot را هم می‌توانید با متعادل کردن رنگ‌ها و اصلاح نور و رنگ از دست رفته داخل آب تا اندازه خیلی زیادی بهبود ببخشید. تنها چیزی که در زمان ادیت عکس نمی‌توانید اصلاح کنید، مشکل بازتاب نور از ذرات ریز است. به همین خاطر است که رفع این مشکل در زمان عکاسی زیرآب از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *