ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش رفع مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ

رفع مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ

تاچ پد یکی از ویژگی های قدیمی لپ تاپ ها است که در واقع به عنوان جایگزینی برای ماوس به این دستگاه ها اضافه شده است. یکی از مشکلات رایجی که هنگام کار با لپ تاپ پیش می آید در واقع مربوط به همین ویژگی یعنی از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ است. اگر می خواهید نحوه رفع مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ را یاد بگیرید این مطلب را از دست ندهید.

رفع مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ

ریستارت کردن لپ تاپ

همانطور که احتمالا می‌دانید، برای بسیاری از مشکلات کامپیوترها و لپ تاپ ها، اولین راه‌حلی که پیشنهاد می‌شود ریستارت کردن سیستم است. در این میان، خبر خوب این است که در لپ تاپ برای ریستارت کردن آن نیازی به کیبورد فعال ندارید. اگر می‌توانید از تاچ‌پد یا ماوس استفاده کنید، در ویندوز ۱۰ بر منوی استارت کلیک کنید و بعد از انتخاب گزینه Power، بر گزینه Restart کلیک کنید. اگر ماوس و تاچ ‌پد هم دچار مشکل شده، می‌توانید چند ثانیه انگشت خود را بر دکمه پاور نگه دارید تا سیستم خاموش شود. سپس بار دیگر آن را بفشارید تا سیستم روشن بشود.

غیرفعال شدن تصادفی تاچ پد

نکته ای که بسیاری از کاربران لپ تاپ معمولاً از آن غافل هستند این است که در برخی مدل ها یک لوگوی مربعی کوچک در گوشه سمت راست بالای تاچ پد قرار دارد که اگر دو بار به صورت متوالی بر روی آن لمس کنید، تاچ پد فعال و یا غیرفعال خواهد شد. بنابراین این احتمال وجود دارد که به صورت تصادفی و ناخواسته آن را غیرفعال کرده باشید.

این مطلب را هم ببینید
بهترین و ارزان ترین هدفون های 2020 با قابلیت حذف نویز

پس قبل از هر کاری، اگر این لوگوی مربعی کوچک را در روی تاچ پد لپ تاپ خود مشاهده می کنید، دو بار به صورت متوالی لمس کنید و ببینید آیا تاچ پد دوباره فعال می شود یا نه. اگر تاچ پد فعال شد، پس حتماً به طور تصادفی تاچ پد لپ تاپ خود را غیرفعال کرده بودید کنید. اگر نمی خواهید دیگر با چنین مشکلی مواجه شوید، می توانید این ویژگی را به کلی غیرفعال کنید. برای این کار ابتدا به صفحه تنظیمات ویندوز وارد شده و سپس بر روی آیکون گزینه Devices کلیک کنید.

در صفحه بعدی بر روی Touchpad و سپس Additional settings و در نهایت Touchpad Entry کلیک کنید. حال وارد بخش Settings شده و Touchpad Disable Zone را کلیک کنید. در این صفحه باید تیک کنار گزینه Double Tap to Disable Touchpad را بردارید تا ویژگی مذکور غیرفعال شود.

فعال کردن دوباره تاچ پد با فشردن کلید Fn

یکی دیگر از دلایل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ می تواند فشردن اشتباهی یکی از کلیدهای کیبورد باشد. همان طور که می دانید کلید Fn در لپ تاپ ها باعث می شود تا عملکرد ثانویه کلیدهای کیبورد فعال شود. بنابراین شاید زمانی که مثلاً قصد داشتید با کلید Fn صدای لپ تاپ را کم یا زیاد کنید، کلید دیگری را به اشتباه فشار داده اید که باعث غیرفعال شدن تاچ پد شده است.

این مطلب را هم ببینید
چگونه فایل های قرار گرفته در سطل زباله ی ویندوز را بازیابی کنیم؟

در برخی از لپ تاپ ها یکی از کلیدهای کیبورد دارای آیکونی به شکل یک مانیتور است که در واقع این تصویر مربوط به تاچ پد است نه مانیتور! این کلید توسط Fn فعال می شود، پس اگر بر روی کیبورد خود چنین آیکونی را مشاهده می کنید، یک بار آن را امتحان کنید. برای فعال یا غیرفعال کردن تاچ پد از روی کیبورد، ابتدا کلید Fn را فشار دهید و سپس هر یک از کلیدهای F را که بر روی آن آیکون تاچ پد دیده می شود، فشار دهید.

درایورهای ماوس را حذف کنید

آیا قبلاً از ماوس در لپ تاپ خود استفاده کرده اید اما درایورهای آن همچنان به صورت نصب شده باقی مانده است؟ اگر چنین است، این احتمال وجود دارد که درایورهای مربوط به ماوس با تاچ پد تداخل داشته و مانع از عملکرد صحیح آن شده باشد. حتی برخی از درایورهای ماوس به صورت خودکار تاچ پد لپ تاپ را غیرفعال می کنند. برای حذف درایور ماوس، ابتدا باید به Device Manager مراجعه کنید (با جستجوی این عبارت در کادر جستجوی منوی استارت می توانید آن را پیدا کنید).

سپس فلش کنار Mice and other pointing devices را کلیک کنید و در نهایت با کلیک راست کردن بر روی نام ماوس خود، آن را حذف (uninstall) کنید. اگر چندین درایور مختلف برای ماوس های متفاوتی که استفاده کرده اید، نصب شده است، در این صورت باید آن ها را یکی یکی امتحان کنید و ببینید تاچ پد فعال می شود یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *