ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

اصولا ارور Unallocated زمانی رخ می‌دهد که هارد جدیدی را روی سیستم خود نصب کنید. گاهی این مشکل برای هارد کنونی شما هم ممکن است رخ بدهد. علت اصلی این ارور آن است که فضای هارد اختصاصی نشده است و مختص به هیچ پارتیشنی نیست. در این بخش می خواهیم نحوه رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روش های رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

Disk Management

برای حل مشکل Unallocated شدن هارد اکسترنال Win+X را فشار دهید. Disk Management را انتخاب کنید. در بخش خالی صفحه باز شده راست کلیک کنید. سپس New Sample Volume را انتخاب کنید. سایزبندی جدید را مشخص کنید و برای درایوها حرفی انتخاب کنید. حال می‌توانید درایو را فرمت کنید. اگر هارد درایو جدیدی دارید، حتما آن را فرمت کنید و گزینه Format this volume with the following settings را انتخاب کنید. اگر در درایو خود اطلاعاتی دارید، گزینه Do not format this volume را انتخاب کنید.

پارتیشن بندی با Command Prompt

برای رفع مشکل Unallocated شدن هارد، روی منوی استارت بزنید و cmd را جستجو کنید. به جای این کار می‌توانید Win+X را فشار دهید. روی Command Prompt کلیک کنید. سپس در پنجره Command Prompt  عبارت diskpart را وارد کنید و Enter را بزنید. list volume را وارد کنید و Enter را بزنید. برای درایوهای خود حرفی انتخاب کنید. select volume z را وارد کنید. البته به جای z حرف درایو خود را وارد کنید. دستورات زیر را وارد کنید:

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع ارور File Too Large در ویندوز

delete volume

list volume

سپس ENTER را بزنید. در اینجا DiskPart باید Volume جدیدی ایجاد کند.

در صورتی که این روش جواب نداد، به صورت دستی این کار را انجام دهید. دستورات زیر را در پنجره Command Prompt وارد کنید و Enter را بزنید:

select volume z (به جای z حرف درایو موردنظر را وارد کنید)

delete volume

delete volume override

دکمه Win را بزنید و disk management را جستجو کنید. سپس روی Create and format hard disk partitions بزنید. روی هارد درایو Unallocated راست کلیک کنید. سپس New Simple Volume را انتخاب کنید و روی Next بزنید. Format this volume with the following settings را انتخاب کنید. File system را به NTFS و Allocation unit size را به Default تغییر دهید. برای Volume label نامی بگذارید. تیک Perform a quick format را بزنید و روی Next بزنید. روی Finish بزنید.

اگر این روش را با دقت انجام ندهید، ممکن است اطلاعات درایو خود را از دست دهید. اگر هارد شما جدید است و در آن اطلاعاتی وجود ندارد، برای رفع ارور Unallocated با خیال راحت این کار را انجام دهید.

رفع مشکل Unallocated فلش با دستور CHKDSK

برای Unallocated space رفع مشکل روی منوی استارت بزنید. سپس cmd را سرچ کنید. روی Command Prompt راست کلیک کنید و Run as an administrator را انتخاب کنید. در پنجره Command Prompt دستور chkdsk z: /f/r/x را وارد کنید و ENTER را بزنید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش فیلمبرداری از دسکتاپ با پاورپوینت

در دستور بالا به جای z حرف درایو هارد Unallocated را وارد کنید.

/F: از این گزینه برای رفع خطاهای موجود در دیسک استفاده می شود.

/R: این گزینه به chkdsk می گویید تا بخش های آسیب دیده یا بد سکتورها را پیدا کرده و هر گونه اطلاعات قابل خواندن را از آن‌ها بازیابی کند. همانند دستور /F هنگامی که /scan مشخص نشده باشد.

/X: این گزینه همانند /F بوده و در صورت لزوم باعث تخلیه حجم می شود.

آپدیت کردن درایو

برای حل مشکل Unallocated شدن هارد اینترنال دکمه ترکیبی  Windows key + R را فشار دهید. سپس diskmgmt.msc را تایپ کنید و OK را بزنید. روی Disk drives بزنید. سپس روی درایو موردنظر راست کلیک کنید و Update Driver Software را انتخاب کنید. روی Search automatically for updated driver software کلیک کنید و مراحل خواسته شده را انجام دهید. در نهایت، سیستم را ری استارت کنید.

اگر پس از روشن شدن کامپیوتر همچنان نمی‌توانید درایو خود را مشاهده کنید، به جای Update Driver Software روی Uninstall کلیک کنید تا درایو آنیستال شود. سپس روی آیکون Scan for hardware changes بزنید. با این کار درایو دوباره نصب خواهد شد.

2 دیدگاه در “آموزش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

  1. مرتضی گفت:

    سلام
    توی قسمت disk management وقتی روی هارد unallocate شده راست کلیک میکنم ، گزینه new sample volume برای من غیر فعال شده
    میشه لطفا راهنماییم کنین
    ممنون

  2. zedvi گفت:

    سلام
    دقیقا برای من وقتی در قسمت disk management وقتی روی هارد unallocate شده راست کلیک میکنم ، گزینه new sample volume برای من غیر فعال شده
    میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *