آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش عکاسی از گلها

عکاسی از گل ها

عکاسی از گلها یکی از لذت بخش ترین و پرطرفدارترین انواع عکاسی است. برای اینکه بتوانید بهترین زیباترین تصاویر را از گل ها تهیه کنید ، نیاز دارید تا حقه ها و تکنیک های مخصوص این نوع عکاسی را بدانید.

نکات مهم عکاسی از گلها

به لنز ماکرو نیازی ندارید

در صورتی که بودجه کافی دارید یک دوربین DSLR به همراه لنز ماکرو باعث ساده‌تر شدن عکاسی از گل‌ها خواهد شد. نتیجه‌ای که به دست خواهید آورد عکس های بسیار با کیفیتی خواهد بود که جزئیات بسیار زیادی دارند. اما در صورتی که هنوز آماده‌ی سرمایه‌گذاری نیستید می‌توانید با استفاده از وسایل خیلی ارزان‌تر از آن‌ها به جای لنز ماکرو استفاده کنید. اکستنشن تیوب‌ و حلقه معکوس وسایلی هستند که می‌توانند لنز فعلی شما را به یک لنز ماکرو تبدیل کنند.

فوکوس نگه داشتن سوژه را یاد بگیرید

حفظ کردن فوکوس خیلی سخت است زیرا شما باید برای عکاسی ماکرو از فاصله‌ی خیلی نزدیک عکاسی کنید. خوشبختانه لنز شما امکان تغییر عمق میدان را برای بهبود فوکوس به شما خواهد داد. شما می‌توانید عمیق بودن یا سطحی بودن فوکوس را با تغییر دیافراگم کنترل کنید. در صورتی که دیافراگم‌های کوچک‌تری مثل f/5.6 یا f/8 را انتخاب کنید بخش بیشتری از صحنه داخل فوکوس خواهد بود اما پس زمینه هم به اندازه‌ی کافی تار خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
بهترین‌ لنز‌های نیکون برای عکاسی معماری کدام اند؟

انباشت فوکوس در عکاسی از گل ها

با وجود استفاده از دیافراگم بسته، لنز شما باز هم تصاویری با عمق میدان نسبتا کم تولید خواهد کرد. این موضوع به دلیل فاصله عکسبرداری کم رخ می‌دهد و باعث تار شدن تصاویر شما خواهد شد. اما در صورتی که بخواهید سوژه به صورت کامل داخل فوکوس باشد باید چکار کنید؟ شما در چنین مواقعی باید از انباشت فوکوس ( Focus Stacking)  استفاده کنید. در این تکنیک باید چند عکس با فوکوس در فواصل مختلف بگیرید و سپس در زمان ادیت آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا به یک عکس واضح برسید.

ترکیب‌بندی تصاویر مانند عکس پرتره

راز این کار این است که گل‌ها را مثل سر انسان ببینید. اینکه به عکس‌های خودتان به جای عکس گل به عنوان عکس پرتره نگاه کنید، کمک خیلی زیادی به شما خواهد کرد. در اینجا هم مثل عکاسی پرتره باید به دنبال مشخصه‌های منحصر به فرد گلی که در مقابل دوربین قرار گرفته است باشید. روی زیباترین بخش‌های گل خودتان مثل گلبرگ و یا پرچم تمرکز کنید. انجام این کار باعث خواهد شد که مخاطب به روش بهتری با عکس شما ارتباط برقرار کند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نکات مهم عکاسی از اسب ها

استفاده از فلاش

بهترین زمان برای عکاسی از گل‌ها قبل و بعد طلوع آفتاب صبح و یا حوالی زمان غروب آفتاب است. در این ساعت‌ها ایده‌آل‌ترین نوع نور را در اختیار خواهید داشت. اما در صورتی که در فضای باز عکاسی می‌کنید همیشه شرایط نوری مناسب نخواهد بود. در صورتی که شرایط محیط کمی تاریک است از یک فلاش اکسترنال برای افزودن نور استفاده کنید.

فلاش داخلی دوربین برای عکاسی ماکرو مناسب نیست. این فلاش علاوه بر نورپردازی خیلی زیاد سوژه، زاویه خیلی مناسبی هم برای عکاسی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *