ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش قفل کردن برنامه ها در ویندوز 10

قفل کردن برنامه ها در ویندوز 10

ویندوز همیشه تعدادی برنامه مهم داشته است که نمی توانیم بدون آن زندگی کنیم و با ظهور ویندوز ۱۰ و پلت فرم برنامه های جهانی آن ، این تعداد به صورت نمایی در حال رشد است. قفل کردن برنامه‌ ها در ویندوز 10 یکی از ویژگی‌های جدید و فوق‌العاده کاربردی است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا دسترسی سایر افراد به اطلاعات سیستم را تا حد چشمگیری محدود کند. در این بخش با ما همراه باشید تا نحوه انجام این کار را یاد بگیرید.

قفل کردن برنامه ها در ویندوز 10

استفاده از My Lockbox

  1. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار My Lockbox تمامی اپلیکیشن‌های دلخواهتان را روی ویندوز 10 قفل کرده و از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید. قبل از هر چیزی باید این برنامه را دانلود کرده و آن را روی سیستم کامپیوتر خود نصب کنید.
  2. بعد از نصب برنامه My Lockbox و اجرای آن برای اولین بار، نرم‌افزار از شما می‌خواهد پسوردی را برای قفل برنامه‌ها روی کامپیوترتان تنظیم کنید. همچنین برای ریکاوری کردن پسورد در صورت فراموشی می‌توانید از کلمه راهنما و یک آدرس ایمیل استفاده کنید.
  3. سپس می‌توانید فولدری را که می‌خواهید از آن محافظت کنید را انتخاب کرده و روی گزینه Ok کلیک کنید. اگر قصد قفل کردن یک برنامه خاص را دارید، کافیست فولدری را که برنامه مورد نظر در آن نصب شده، انتخاب کرده و اقدام به قفل کردن برنامه موردنظرتان کنید. برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ویندوز 10 به صورت پیشفرض در مسیر C:/Program Files یا Program Files (x86) نصب می‌شوند. بنابراین، شما می‌توانید با انتخاب کل پوشه پوشه Program Files تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده روی ویندوز را قفل کنید.
  4. بعد از انجام مرحله فوق، فولدر و نرم‌افزار همزمان قفل خواهند شد؛ شما از هرجای ویندوز سعی در باز کردن برنامه مورد نظر داشته باشید با پیغام “شما اجازه دسترسی ندارید” مواجه خواهید شد.
  5. برای باز کردن اپلیکیشن مورد نظر تنها کافیست به قسمت کنترل پنل موجود در My Lockbox رفته و گزینه‌ “Unlock button” را انتخاب کنید. حالا باید پسوردی که در مرحله دوم انتخاب کرده بودید را وارد کنید تا فقط خودتان به برنامه‌های محدود شده دسترسی پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که حتی هنگام حذف این نرم‌افزار نیز به پسورد ذکر شده نیاز خواهید داشت پس حتماً آن را به خاطر بسپارید و یا در جایی مطمئن یادداشت نمایید.
این مطلب را هم ببینید
آموزش دانلود نقشه آفلاین ایران برای ویندوز ۱۰

Folder Guard

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که در زمینه ایمن سازی پوشه‌ها بسیار کاربردی است، Folder Guard نام دارد که می‌توانید از آن برای قفل کردن پوشه‌ها در ویندوز 10 استفاده کنید. با استفاده از این نرم‌افزار به سادگی هر پوشه‌ای که مد نظرتان است را می‌توانید قفل کرده و از دسترس سایرین خارج کنید. این نرم‌افزار عملکردی نظیر به My Lockbox داشته و به شما این امکان را می‌دهد تا فولدری را که نرم‌افزار مورد نظرتان را روی آن نصب شده، به طور کامل قفل کنید. همچنین در هنگام حذف برنامه نیز دوباره باید پسورد انتخابی خود را وارد کنید. برخی افراد Folder Guard را بیشتر از My Lockbox پسندیده و مورد استفاده قرار می‌دهند چرا که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که پسوردهای مختلفی را برای قفل هر برنامه انتخاب و تنظیم کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع خطای Bad System Config Info در ویندوز 10

استفاده از ویژگی Parental Controls

اگر قصد قفل کردن اپلیکیشن‌های خاص و یا حتی وبسایت‌ها را برای یکی از حساب‌های کاربری اعضای خانوادتان روی دارید می‌توانید از ویژگی Parental Controls موجود روی ویندوز 10 کمک بگیرید. به زبان ساده‌تر اگر فرزندی دارید که روی کامپیوترتان یوزر اکانت یا همان حساب کاربری دارد می‌توانید فعالیت‌های کودکتان را بررسی کرده و ببینید که از چه برنامه‌ها و بازی‌هایی استفاده می‌کند. در صورتی که فرزندتان از برنامه‌ایی استفاده می‌کند که شما دوست ندارید، این امکان به شما داده می‌شود تا بلافاصله آن را بلاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *