ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش مخفی کردن فایل و پوشه در ویندوز

مخفی کردن فایل و پوشه در ویندوز

اگر به صورت چند نفره از رایانه‌ای در خانه یا محیط کار استفاده می‌کنید، بهتر است با مخفی کردن فایل ، پوشه و درایوهای خصوصی، آنها را از معرض دید دیگران خارج کنید. برای مخفی کردن فایل و پوشه در ویندوز روش های مختلفی وجود دارد که ما در این بخش به آموزش آنها می پردازیم.

روش های مخفی کردن فایل و پوشه در ویندوز

مخفی کردن فایل در ویندوز 10

پنهان کردن پوشه ها در نسخه‌های مختلف ویندوز، 7، 8 و 10، تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و از روند نسبتا یکسانی پیروی می‌کند. قدیمی‌ترین و متداول‌ترین راه برای پنهان کردن پوشه ها در ویندوز، استفاده از File Explorer پیش‌فرض این سیستم عامل است. برای این کار کافی است یک پنجره در File Explorer باز کرده و پس از یافتن فایل مورد نظر خود، بر روی آن کلیک راست کنید. سپس منوی Properties را باز کرده و گزینه Hidden را تیک بزنید.

در نهایت نیز کلید Apply را انتخاب کنید تا تغییراتتان اعمال شود. اگر تمایل به مخفی کردن فایل های جانبی موجود در این پوشه دارید نیز حتما گزینه Apply changes to this folder, subfolders, and files را انتخاب کنید. در غیر این صورت تمامی محتویات آن از طریق جستجو و برنامه‌های دیگر در دسترس دیگران خواهند بود. در انتها گزینه OK را انتخاب کنید. در این حالت شما موفق به مخفی کردن فایل مورد نظرتان شده‌اید.

این مطلب را هم ببینید
اولترابوک XPG XENIA Xe معرفی شد

با تایپ نمودن آدرس کامل این فایل در نوار آدرس File Explorer می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. راه سریع‌تر و ساده‌تر نیز استفاده از منوی View است. این منو در بالای پنجره‌های File Explorer قرار دارد. پس از کلیک بر روی آن با مجموعه‌ای از آپشن‌های متنوع برای شخصی‌سازی روبرو خواهید شد. برای مشاهده فایل‌های مخفی کافی است گزینه Hidden Items را تیک بزنید. برای خروج فایل‌های مورد نظرتان از حالت مخفی کافی است تمامی مراحل بالا را مجددا انجام دهید؛ با این تفاوت که این بار باید تیک گزینه Hidden را بردارید.

مخفی کردن فایل در ویندوز 8

پنهان کردن پوشه ها در ویندوز 8 دو حالت مختلف دارد. نخستین حالت منجر به مخفی شدن تعدادی از فایل‌ها شده و آن‌ها را با آیکون‌های شفاف نشان می‌دهد. گزینه دوم نیز برای پنهان کردن کامل فایل‌ها به کار خواهد رفت. در این حالت، برای دسترسی دوباره به فایل‌ها رفتن به منوی مربوطه و برداشتن تیک مربوط به مخفی کردن فایل ها است. توجه کنید که تمامی کاربران سیستم توانایی انجام این کار را دارند. طبیعتا پنهان‌سازی فایل‌ها از این طریق امنیت چندانی نخواهد داشت. برای مخفی کردن پوشه ها در ویندوز 8 کافی است قدم‌های زیر را طی کنید:

  1. یک پنجره File Explorer باز کنید.
  2. فایل‌ها و پوشه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. در منوی View بر روی دکمه Hide selected Items کلیک کنید.
  4. برای مشاهده فایل‌های مخفی گزینه Hidden Items را تیک بزنید. در غیر این صورت آن را دست‌نخورده رها کنید.
  5. برای خروج فایل‌ها و پوشه‌ها از حالت مخفی کافی است پس از انتخاب آن‌ها، بار دیگر بر روی گزینه Hide selected Items کلیک کنید.
این مطلب را هم ببینید
کامپیوتر همه کاره MSI PRO 22XT 10M رونمایی شد

پنهان کردن پوشه در ویندوز 7

مخفی کردن پوشه ها در ویندوز 7 تفاوت اندکی با دو مورد پیشین دارد. برای این هدف باید بر فایل‌ها و پوشه‌های مورد نظر خود کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را برگزینید. برای پنهان کردن فایل مورد نظرتان گزینه Hidden در پایین این منو را تیک بزنید. برای خروج فایل‌ها از حالت مخفی باید بر روی کلید Organize در قسمت بالایی پنجره Windows Explorer کلیک و گزینه Folder and search options را انتخاب کنید.

در این مرحله منوی ‌View را باز کرده و گزینه Show hidden files, folders, and drives را تیک بزنید. در ادامه نیز با کلیک بر روی کلید OK فایل‌هایتان را مخفی کنید. این گزینه در ویندوزهای 8 و 10 نیز وجود دارد. راه دیگر برای دسترسی به این پنجره رفتن به Control Panel و منوی Appearance and Personalization است. در این‌جا گزینه Folder Options را انتخاب کنید. نام این گزینه در ویندوزهای 8 و 10 به File Explorer Options تغییر پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *