آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش نورپردازی در عکاسی ماکرو

نورپردازی در عکاسی ماکرو

نورپردازی در عکاسی ماکرو از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع ۸۰ درصد از ترکیب‌بندی عکس‌های نمای نزدیک، وابسته به شیوه نورپردازی آن است. برای اینکه بتوانید بصورت حرفه ای این کار را انجام دهید لازم است تا یک سری نکات را حتما به خاطر بسپارید.

نکات مهم نورپردازی در عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو را در صبح و زمانی که نور خورشید خیلی قوی نیست شروع کنید

زمانی که در محیط بیرون از خانه به عکاسی می‌پردازید، نورپردازی در عکاسی ماکرو می‌تواند چالش بر انگیز باشد. شما هیچ کنترلی بر روی زاویه نور ندارید، به همین خاطر است که باید بفهمید موقعیت خورشید در کجای آسمان قرار دارد.

زمان عکاسی از سوژه‌های ماکرو، نیازی نیست مانند دیگر انواع عکاسی منتظر ساعت طلایی باشید. در بیشتر موارد، می‌توانید انتظار یک عکس ماکرو زیبا زمانی که آفتاب در زاویه ۴۵ درجه رو به روی سوژه قرار دارد را داشته باشید.

با یک رفلکتور نور را بازتاب دهید

ممکن است شما در مکانی قرار داشته باشید که نور بد ربطی به زمان روز نداشته باشد. در چنین شرایطی از تجهیزات نورپردازی مانند یک رفلکتور استفاده کنید. به زبان ساده، یک رفلکتور نور را طوری به سمت سوژه شما بازتاب می‌دهد تا از سایه‌های اطراف سوژه شما جلوگیری کند.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی سیاه و سفید از طبیعت

به خاطر داشته باشید که یک رفلکتور زمانی که خورشید در پشت شما قرار داشته باشد کار نمی‌کند. بنابران همیشه اطمینان حاصل کنید که مقابل آن قرار بگیرید تا به خوبی بتوانید نور را بازتاب دهید. حرکت دادن رفلکتور را تا زمانی ادامه دهید که نور خورشید را به خوبی روی سوژه بازتاب دهد. لازم به ذکر است بدانید بیشتر عکاسان ماکرو در صبح عکاسی می‌کنند. گل‌ها در شبنم صبح‌گاهی تازه‌تر به نظر می‌رسند. همچنین در این زمان است که حشرات ظاهر می‌شوند.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

زمانی که در فضای داخلی عکاسی می‌کنید، کنار یک پنجره عکاسی کنید

زمان عکاسی در فضای داخلی، پنجره‌ها به خوبی دیفیوزرها کار می‌کنند، از آنجایی که نور خورشید را پخش می‌کنند، نورهای نرمی را اطراف سوژه شما ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید هر زمان از روز که خواستید در کنار پنجره عکاسی کنید، تنها چیزی که نیاز است این است که سوژه را در کنار پنجره قرار دهید و شروع به عکاسی کنید. فقط مطمئن شوید که پنجره‌ای را که انتخاب کرده‌اید نور کافی را به داخل خانه می‌تاباند.

برخی اوقات، پنجره‌ها می‌توانند نور زیادی را به داخل نتاباند و به صورت بالقوه تصاویر شما را خراب کنند. شما می‌توانید ک پرده را مقابل آن قرار دهید تا نور را پخش کند. از هر الگویی که باعث ایجاد سایه‌های زننده روی سوژه شما می‌شود دوری کنید. بهترین گزینه برای شما این است که به سراغ یک پرده ساده بروید که هیچ طرح یا نقشی ندارد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های عکاسی ارزان قیمت در بازار

از نورهای LED برای نورهای مصنوعی کمتر گرم استفاده کنید

گزینه‌های شما در هنگام آزمایش تکنیک‌های نورپردازی عکاسی فقط به لامپ‌های رشته‌ای محدود نمی‌شوند. شما همچنین می‌توانید برای روشن کردن سوژه از LEDها نیز استفاده کنید. این‌ها نه تنها از نظر انرژی کارآمد هستند، بلکه کوچک‌تر هستند و گرمای کمتری نسبت به دیگر منابع نوری دارند. مانند لامپ‌های رشته‌ای، نورهای LED نیز از نظر دمای رنگ متفاوت هستند. برخی از آنها نور سفید و سرد را می‌تابانند در حالی که برخی دیگر نورهای زرد و گرم را ایجاد می‌کنند.

ولی همچنین برخی LEDها نیز وجود دارند که به شما اجازه تغییر رنگ نور را می‌دهند، به این LED‌ها Bicolor LED می‌گویند. از آنجایی که شما می‌توانید بین رنگ‌های گرم و سرد در یک سیستم یکی را انتخاب کنید، اینگونه نام گذاری شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *