ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش پاکسازی کامپیوتر

پاکسازی کامپیوتر

فایل‌های تکراری و بیهوده، برنامه‌هایی که ماه‌ها استفاده نشده ‌است، انبوهی از اطلاعات موقت و ردپاهای اینترنتی، پوشه‌های دارای نام‌های نامشخص و اطلاعات نامرتب با گستردگی پخش در بخش‌های مختلف هارد‌دیسک بدون کوچک‌ترین نظم یا ساختار مناسب جزو مواردی به‌شمار می‌رود که رایانه‌ شما را به یک سمساری تبدیل می‌کند. این موارد سرعت سیستم را کاهش داده و مشکلات زیادی را به همراه دارد. در این بخش می خواهیم راههای پاکسازی کامپیوتر را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روش های پاکسازی کامپیوتر

از قابلیت نگهداری از فایل‌های ویندوز ۱۰ استفاده کنید

آیا می‌دانستید ویندوز ۱۰ از یک ویژگی ریست فکتوری بهره می‌برد که به اطلاعات مهم شما کاری ندارد؟ با استفاده از این قابلیت می‌توانید بدون نصب کامل ویندوز ۱۰ به صورت مجدد، کامپیوتر خود را پاکسازی کنید. در حالی که از نظر فنی ویژگی نگهداری از فایل‌ها به معنای نصب مجدد ویندوز است، اما یک نصب مجدد نرم محسوب می‌شود. این قابلیت تمام فایل‌های سیستمی را حذف می‌کند، با این حال فایل‌های شخصی شما باقی می‌مانند و نیازی به دانلود مجدد برنامه‌ها یا اطلاعات خود نخواهید داشت.

این مطلب را هم ببینید
مهم ترین نقص امنیتی ویندوز 10 توسط آژانس امنیت ملی ایالات‌ متحده کشف شد

از ریستور پوینت در ویندوز استفاده کنید

ویندوز ۱۰ به ویژگی مجهز شده که می‌تواند خود را به وضعیت قبلی برگرداند که با نام «ریستور پوینت» (Restore Point) شناخته می‌شود و می‌توان از آن به عنوان ایستگاهی یاد کرد که در صورت ایجاد مشکل، می‌توان کامپیوتر را به چنین وضعیتی برگرداند..

برخی مواقع سازندگان در زمانی که یک کامپیوتر را خریداری می‌کنید، داخل آن ریستور پوینت قرار می‌دهند که این ریستور پوینت، کامپیوتر شما را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه بازمی‌گرداند. با توجه به این موضوع بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز ۱۰، می‌توانید این کامپیوتر را به حالت اولیه برگردانید.

حذف برنامه‌های اضافه و ناخواسته

افزایش شمار برنامه‌های روی سیستم می‌تواند کاهش سرعت آن را در پی داشته باشد. برخی مواقع روی کامپیوتر شما برنامه‌هایی به صورت ناخواسته و پیش فرض وجود دارند که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

این مطلب را هم ببینید
۳ روش خارج شدن از حالت Safe Mode ویندوز

رجیستری ویندوز را پاک کنید

زمانی که یک برنامه را حذف می‌کنید، معمولا به صورت کامل از روی سیستم شما پاک نمی‌شود. ویندوز دارای یک دیتابیس به نام «رجیستری» است که شامل اطلاعاتی درباره برنامه نصبی می‌شود. در حالی که با حذف یک برنامه به صورت تئوری باید تمام رجیستری آن نیز پاک شود، همیشه با چنین موضوعی روبه‌رو نیستیم.

عدم پاکسازی رجیستری می‌تواند سرعت سیستم را کاهش دهد، بنابراین باید از چنین موضوعی جلوگیری کنید. شما نباید به سراغ رجیستری ویندوز ۱۰ بروید و تمام آن‌ها را پاک کنید و باید بجای چنین اقدامی، با استفاده از برنامه‌های رایگان پاکسازی رجیستری دست به این کار بزنید. این برنامه‌ها می‌توانند موارد مختلف را شناسایی کرده و موارد غیرقابل نیاز و اضافی را حذف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *