تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ در حین بازی

پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ در حین بازی

شکی نیست که لپ‌تاپ‌های گیمینگ محصولات جذابی هستند. به هر حال، کی از داشتن یک کامپیوتر قدرتمند و قابل حمل بدش می‌آید؟ اما آن‌ها یک مشکل بزرگ دارند و آن هم خنک‌کنندگیست. در این بخش می خواهیم نکات پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ در حین بازی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ در حین بازی

قرار دادن لپ‌تاپ در جای مناسب

حدالامکان سعی کنید که در هنگام کار با لپ‌تاپ آن را در سطحی صاف قرار دهید. وقتی لپ‌تاپ شما روی سطحی نرم مثل تخت یا روی پایتان قرار می‌گیرد، قسمت زیرین لپ‌تاپ که فن‌ها در آن قرار دارند پوشیده شده و جریان هوا مسدود می‌شود و لپ‌تاپ نمی‌تواند به خوبی از پس انتقال جریان هوا بر بیاید و با مشکل رو به رو خواهد شد. اما وقتی شما لپ‌تاپ را در سطحی صاف قرار می‌دهید پایه‌های لاستیکی لپ‌تاپ آن را کمی بالاتر از سطح قرار گرفته، نگه می‌دارند و همین موضوع موجب گردش بهتر هوا شده و فن‌ها بهتر کار خواهند کرد.

تمیز کردن لپ‌تاپ

با توجه به اینکه هوا به طور مدام در فن‌های لپ‌تاپ در حال گردش است به طبع در دراز مدت می‌تواند باعث انباشته شدن گرد و غبار در فن‌ها و خروجی‌های لپ تاپ شده و عملکرد آن‌ها را دچار اختلال کند. متاسفانه راهی برای جلوگیری از این اتفاق نیست و تنها کاری که می‌توان کرد تمیز کردن لپ‌تاپ در بازه‌های زمانی مختلف است.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ Qingyun L410 هواوی با عنوان اولین لپ‌تاپ مبتنی بر ARM از راه رسید

استفاده از یک کول‌پد مناسب و خنک کننده لپ‌تاپ

جدا از کار‌هایی که شما برای بهبود سیستم خنک‌ کننده لپ‌تاپ خود باید انجام دهید، می‌توانید از کول‌پد‌ها و یا خنک کننده‌های ثانویه جهت بهبود عملکرد فن‌ها استفاده کنید. این کول‌پدها باعث افزایش توان فن‌ها شده و گردش هوا در آن‌ها را بهبود می‌بخشند و تاثیر بسزایی در روند خنک سازی لپ‌تاپ دارند. علاوه بر این موضوع، این لوازم قیمت چندان بالایی ندارند و می‌توانند تاثیر بسیاری در کنترل گرما و جلوگیری از بروز مشکلات داشته باشند.

نحوه عملکرد این لوازم نیز بسیار ساده است. تنها نیاز است که آن‌ها را روی یک سطح صاف قرار دهید و سپس لپ‌تاپ خود را روی آن‌ها بگذارید. و با استفاده از یک کابل USB آن‌ها را به لپ‌تاپ یا برق متصل کنید تا خودتان متوجه بهبود عملکرد فن‌ها شده و دیگر نگرانی بابت گرم شدن لپ‌تاپتان نخواهید داشت.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین اپلیکیشن های ساخت ویجت برای iOS 14

خرابی فن‌های لپ‌تاپ

اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی دارای چندین فن داخلی هستند که مسئولیت خنک کردن لپ‌تاپ را بر عهده دارند. اگر هرکدام از این فن ها خراب شوند شما به راحتی متوجه اختلال در عملکرد لپ‌تاپ و افزایش دمای آن خواهید شد. بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح فن‌ها بدون باز کردن لپ‌تاپ، استفاده از حس شنوایی هست! برای اینکار شما در ابتدا باید لپ‌تاپ را در انجام کار‌های سنگین مانند اجرای بازی‌ها تست کنید، سپس گوشتان را نزدیک فن‌ها ببرید و ببینید که آیا صدایی اضافی از آن‌ها خارج می‌شود یا نه.

صدا‌های اضافی هنگام چرخش فن‌ها یکی از بارزترین نشانه‌های خرابی فن‌ها است. اگر هنگام کار با لپ‌تاپ متوجه صدای خش‌خش یا صدایی ناهنجار شدید، احتمال خرابی یکی از فن‌ها به شدت بالاست. یکی دیگر از نشانه‌های خرابی فن صدای سکوت است! اگر به هنگام اجرای فعالیت سنگین با لپ‌تاپ متوجه هیچ صدایی از فن‌ها نشدید، متاسفانه باید بگوییم که قطعه شما خراب شده و باید فورا آن را تعمیر یا تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *