تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق مشکلی برای دستگاه ایجاد می کند؟

اتصال دائم لپ تاپ به برق

لپ تاپ، دستگاه حساسی است که به سبب نوع ساختاری که دارد، باید با دقت و حساسیت ویژه ای از آن نگه داری کرد. یکی از حیاتی ترین قطعات لپ تاپ ها ، باتری آن ها می باشد. شارژ شدن باتری لپ تاپ ها با اتصال آن ها به برق از طریق کابل شارژر صورت می گیرد. برخی کاربران این کار را بصورت دائم انجام داده و هیچ گاه کابل را از دستگاه خود در حین کار جدا نمی کنند. سوالی که پیش می آید این است که آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق مشکلی برای دستگاه ایجاد می کند؟

اتصال دائم لپ تاپ به برق

باتری‌های لپ تاپ از ساختار لیتیوم یون یا پلیمر یون تشکیل شده است و این قابلیت را دارند که بار‌ها و بار‌ها شارژ شوند. روند شارژ شدن این باتری‌ها پس از شارژ کامل متوقف می‌شود امکان شارژ بیشتر آن وجود ندارد. به این ترتیب اتصال دائم لپ تاپ به برق و به عبارت دیگر اتصال لپ تاپ به برق پس از شارژ کامل آسیبی به باتری نمی‌رساند، ولی ممکن است عمر مفید باتری را کاهش دهد. زیرا باعث افزایش حرارت سخت افزار لپ تاپ می‌شود و این قضیه می‌تواند باتری را تحت تأثیر قرار دهد.

این مطلب را هم ببینید
تفاوت انیمیشن با موشن گرافیک

ظرفیت شارژ شدن باتری لپ تاپ ها محدود است

این خیلی مهم است که بدانید باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استاندارد، روی دستگاه های مدرن امروزی چگونه کار می کنند. اول از هر چیزی باید بدانید که ظرفیت این باتری ها محدود است و نمی توان بیش از اندازه ای معین، آن ها را شارژ کرد.

به نوعی زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد می رسد، لپ تاپ فرآیند شارژ را به طور کامل متوقف می کند. پس در این صورت لپ تاپ دیگر شارژ نمی شود و سیستم برای تامین انرژی خود از باتری تغذیه می کند.

اما به محض آنکه کمی از شارژ باتری مصرف شد، دوباره لپ تاپ فرآیند شارژ را از سر می گیرد تا انرژی از دست رفته جایگزین شود. به همین جهت، نگران بیش از حد شارژ شدن باتری لپ تاپ تان نباشید. این اتفاق به هیچ وجه رخ نمی دهد و در رابطه با این موضوع، خطری باتری ها را تهدید نمی کند.

باتری، دمای لپ تاپ را افزایش می دهد

نکته ی دیگری که در مورد اتصال دائم لپ تاپ به برق وجود دارد، این است که وجود باتری در این دستگاه، می تواند منجر به افزایش دمای آن شود. به ویژه وقتی در حال انجام دادن فرایند های سنگینی مثل بازی و … با لپ تاپ هستید و دستگاه به برق متصل است،  در صورت امکان باتری را جدا کنید تا حرارت سیستم بیش از حد افزایش پیدا نکند. البته این روش روی لپ تاپ های مدرن امروزی کمتر جواب می دهد چرا که بیشتر مدل های جدید لپ تاپ، باتری جدا شونده ندارند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش انتقال اطلاعات از فایرفاکس به گوگل کروم

در نهایت جواب سوال اصلیمان چیست؟

حالا بر می گردیم به سوال اصلی. اما واقعا چه جوابی برای آن داریم؟ متاسفانه در مورد این قضیه هیچ چیز قطعی و درستی وجود ندارد. باتری ها در هر صورت پس از پیمودن چرخه های شارژ متعدد ضعیف و ضعیف تر می شوند و هیچ راهی برای مقابله با این موضوع وجود ندارد.

فرقی نمی کند که که باتری را در حالت شارژ ۱۰۰ درصد رها کنید یا اینکه بگذارید فرآیند شارژ و دشارژ مدام انجام شود. مسئله اینجاست که در هر دو صورت، از قدرت باتری به مراتب کم می شود. به همین منظور باید به دنبال روش هایی بگردیم که به کمکشان سرعت از بین رفتن باتری کاهش پیدا کند. اما پیشنهاد می شود که از رها کردن باتری در حالت شارژ کامل خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *