آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

اشتباهات رایج در عکاسی از طبیعت

اشتباهات رایج در عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت از جمله ژانرهای محبوب در میان عکاسان و بسیاری از افراد عادی محسوب می شود. مناظر می توانند جزء زیباترین و جذاب ترین عکس ها باشند، اگر به خوبی ثبت شوند. مشکل این است که عکاسی منظره آسان نیست. بسیاری از افراد تازه وارد در این حرفه معمولا از نتیجه کار خود ناامید می شوند. اگر بتوانید اشتباهات رایج در عکاسی از طبیعت را که در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم ، پرهیز کنید ، میتوانید تصاویر فوق العاده ای خلق کنید.

اشتباهات رایج در عکاسی از طبیعت کدامند؟

عدم ثبات: استفاده از سه پایه

بهترین راه برای اینکه شما مطمعن شوید تصویرتان شارپ میشود استفاده از سه پایه است. اگر شما در حال عکاسی در میزان نور کم هستید (که مطمعنا در عکاسی از طبیعت با این مورد روبرو میشوید) کاملا به این نیاز دارید که از سه پایه استفاده کنید.

سه پایه سبک ممکنه برای مدتی به دردتون بخوره ولی زمانی که در حال عکاسی از طبیعت هستین و باد به شدت در حال وزیدن است سه پایه سبک شما، یا کلا از بین میره یا ممکنه بخاطر وزش باد حرکت کند. یک سه پایه خوب مدت زمان زیادی دوام می آورد. پس بهترین سه پایه ای رو بخرین که در توان دارین، و اطمینان حاصل کنین که تاجایی که ممکن است میتوانید دوربین را موقع عکاسی روی سه پایه نگه دارید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نکات مهم عکاسی از طبیعت در زمستان

عکاسی از سوژه به صورت ایستاده

یکی دیگر از اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت ، عکاسی از سوژه به صورت ایستاده و از زاویه بالا است. سعی کنید به زاویه خود توجهی نداشته باشید. به طور کلی این موضوع مربوط به زمانی است که ایستاده‌اید و دوربین را در ارتفاع زیادی نگه داشتید و برای عکاسی از یک سوژه دوربین را به زاویه پایین خم می‌کنید تا سوژه را در کادر داشته باشید.

این اشتباه به ویژه در عکاسی حیات وحش و عکاسی ماکرو، مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورد. در واقع عکاسی از ارتفاع زیاد و با تغییر زاویه به سمت پایین احساس تسلط و جدایی را بین سوژه و پس زمینه به وجود می‌آورد.

به جای اینکه دوربین را به سمت پایین خم کنید، سعی کنید خود را تا سطح ارتفاع سوژه پایین بیاورید که برای عکاسی حیات وحش اغلب چشمان حیوانات را به عنوان معیار به حساب می‌آورند. به این ترتیب، شما با بیننده ارتباط احساسی و بصری بیشتری را برقرار خواهید کرد، به این شکل که انگار او وارد دنیای عکس شما شده است.

این مطلب را هم ببینید
فلش استودیویی چگونه به عکاسی کمک می کند؟

فکر نکردن در مورد دیافراگم

هنگامی که یک صحنه را تنظیم میکنید، شما باید درمورد عمق میدان خود فکر کنید. 4آیا میخواهید که همه چیز در فوکوس کردن، از پیش زمینه تو پس زمینه باشند؟ به طورکلی در عکاسی از طبیعت این مورد خواهد بود. اگر این چیزی هست که میخواهید، باید دیافراگم شما F/8 ، F/11  یا بالاتر باشد. به این ترتیب شما اطمینان حاصل میکنید که همه چیز در فوکوس شارپ هست. اگر شما روی F/2.8 باشید و روی پیش زمینه فوکوس کنید، پس زمینه از فوکوس خارج خواهد شد و وسط عکستون نرم خواهد شد. این باید یکی از بررسی های کلیدی شما باشد. اگر شما از یک دیافراگم بزرگ استفاده میکنید که کوه های دور خارج از فوکوس هستند، این مشکل توی فتوشاپ هم درست نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *