مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

افزایش سرعت اینترنت خانگی به ۱۶مگابیت‌برثانیه به دستور جهرمی

افزایش سرعت اینترنت خانگی به ۱۶مگابیت‌برثانیه

این روزها بدلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و قرنطینه خانگی ، استفاده از اینترنت افزایش پیدا کرده است. به همین علت در روزهای گذشته شاهد افت کیفیت اینترنت و کاهش سرعت آن بوده ایم. در این میان وزیر ارتباطات ، محمد جواد آذر جهرمی سعی دارد با ارائه راهکارهای کاربردی ، خدمات خوبی در حوزه اینترنت و شبکه به مردم عرضه کند. در همین راستا در ابتدای روزهای قرنطینه شاهد ارائه 100 گیگ اینترنت رایگان برای اینترنت های خانگی بودیم. اکنون نیز خبری مبنی بر افزایش سرعت اینترنت خانگی به ۱۶مگابیت‌برثانیه به دستور جهرمی منتشر شده است.

افزایش سرعت اینترنت خانگی به ۱۶مگابیت‌برثانیه با ادامه روزهای قرنطینه

با شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم پیش‌برد آموزش و مسائل کاری در منازل، استفاده از اینترنت خانگی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. وزارت ارتباطات با دستور به اپراتورها برای افزایش ۱۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه ظرفیت پهنای باند سعی در بهبود کیفیت داشت. با این‌ حال افزایش ظرفیت اینترنت نیز نتوانست جوابگوی نیاز مردم باشد. درنهایت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از افزایش چهار برابری سرعت اینترنت خانگی، با تبدیل ADSL به VDSL خبر داد. جهرمی گفت که عملیات اجرایی طرح مذکور از قم و تهران آغاز می‌شود. اما تا نهایی‌شدن طرح و آغاز استفاده از آن باید منتظر بمانیم.

این مطلب را هم ببینید
آموزش محدود کردن دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌های ویندوز 10

محمدجواد آذری جهرمی در جدیدترین توییت خود نوشت:

با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ابلاغ کردیم که تا پایان اردیبهشت سرعت همه‌ مشترکین خود را «رایگان» به ۱۶مگابیت ارتقا دهند.

وزیر ارتباطات تاکید کرده که افزایش سرعت به ۱۶ مگابیت منجر به رشد ۷ درصدی پهنای باند کشور شده است. صحبت وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش سرعت کاربران تا ۱۶ مگابیت در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کاربرانی که هم‌اکنون هم دارای همین سرعت هستند، کیفیتی معادل نصف آن را دریافت می‌کنند و تماس‌ها با پشتیبانی شرکت‌های ارائه کننده اینترنت هم فایده‌ای ندارد.

وزیر ارتباطات در لایو اینستاگرامی حساب خود درمورد وعده‌ی دو ماهه برای دایرکردن حداقل ۸۰۰ هزار پورت VDSL در تهران تا ۲۷ اردیبهشت گفت:

اقدام دیگری که از دیشب انجام شد، این است که از شرکت‌های اینترنت خانگی خواستیم روی همین سرویس ADSL که قابلیت افزایش سرعت تا تا سقف ۱۶ مگابیت بر ثانیه را دارد، سرعت را تا سقف ۱۶ مگ بدون اخذ هزینه اضافه باز بگذارند؛ بدین ترتیب مشترکانی که سرویس‌های ۵۱۲ کیلویی، یک مگابیتی و یا کمتر از ۱۶ مگ داشتند، از اینترنت ۱۶ مگ برخوردار می‌شود. البته این افزایش سرعت به فاصله‌ی سیم مسی تا منزل کاربر هم وابسته است که باید بهبود پیدا کند، اما اپراتورها سرعت اینترنت را تا سقف ۱۶ مگ باز گذاشتند که منجر به رشد هفت درصدی پهنای باند هم شده است. این کار می‌تواند بستری را برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان و اساتید فراهم کند که فرآیندهای آموزش مجازی را بدون توقف پیش ببرند.

آذری جهرمی بااشاره به اینکه اکنون و در شرایط شیوع کرونا، کشورهای زیادی با مشکلات جدی در بستر ارتباطی و اینترنت روبه‌رو هستند، گفت:

ما هم ادعا نداریم که همه‌ی مشکلات حل شده اما با تلاشی که صورت گرفته، بخش عمده‌ای از مسائل شبکه‌های ارتباطی حل شد. باید همواره تلاش کنیم سرعت را بهبود ببخشیم. استارتاپ‌ها در دوران کرونا با پویش از خانه بخریم، وظیفه حمل‌ونقل، تهیه‌ی کالا و تحویل آن‌ها را بر عهده گرفتند و اکنون حدود ۷/۵ درصد خرید خرد مردم از شبکه‌های اینترنتی انجام می‌شود. البته برخی کسب‌وکارهای ما هم صدمه دیدند و ما تسهیلات ویژه‌ای برای آن‌ها قرار دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *