اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

اف استاپ و نکات اساسی در ارتباط با آن

بررسی اف استاپ

ما در مقاله ای جداگانه به معرفی مفهوم اف استاپ یا همان عدد اف پرداختیم و توضیحاتی جامع در ارتباط با آن ارائه دادیم. در این مقاله قصد داریم نکات اساسی بیشتری برای عکاسان پیشرفته در ارتباط با این عدد معروف و اصطلاح مهم عکاسی بیان کنیم. دانستن این نکات به شما کمک خواهد کرد تا به تنظیمات بهتری در دوربین خود دست پردا کنید. و در نهایت بهترین تصاویر را ثبت کنید. پس با ما در ادامه مقاله همراه شوید تا این نکات را درک کنید.

این مفهوم در دوربین به چه معناست؟

بسیاری از عکاسان سوالات زیادی در این باره دارند. آن ها نمی دانند که وجود f یا f-stop  در دوربین به چه معناست؟ از این رو در روند عکاسی گیج شده و یا دچار مشکل می شوند.

اما این مفهوم بسیار ساده است.

  • عدد اف یا همان نشان گر اف استاپ در دوربین به معنای فاصله کانونی است.
  • در حقیقت مخفف فاصله کانونی می باشد.

زمانی که فاصله کانونی خود را تقسیم می کنید در واقع دارید تغییراتی در دیافراگم به وجود می آورید. و تمام این ها همان ارتباطات اف استاپ است. به عنوان مثال ، بگویید که شما یک لنز f / 2.8 80-200 mm دارید که کاملاً بزرگتر از 80 میلی متر است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از برف

اگر f-stop شما روی f / 4 تنظیم شود ،

  • قطر تیغه های دیافراگم در لنز شما دقیقاً 20 میلی متر به نظر می رسد.

در حالی که در f / 16 ،

  • قطر به 5 میلی متر کاهش می یابد.

مقادیر f-stop و بررسی و تعیین آن ها

  • متاسفانه، شما نمی‌ توانید هر مقدار اف استاپ را که می‌خواهید تنظیم کنید.

در برخی موارد، پره‌ های دیافراگم در لنز شما قادر به بستن هر چیزی کوچک‌ تر نخواهند بود، و یا آن‌ها قادر به باز کردن هر مقدار بزرگتر دیگری نخواهند بود. از این رو فقط تا حد خاصی می توان تنظیمات اف استاپ را انجام داد.

عدد اف یا اف استاپ

درخت

به طور معمول دیافراگم “حداکثر” لنز ، که اغلب به عنوان دیافراگم “باز” ​​نیز گفته می شود ، چیزی شبیه به f/1.4, f/1.8, f/2, f/2.8, f/3.5, f/4, or f/5.6 را ارائه خواهد داد.

  • پس این اعداد اف استاپ مربوط به دیافراگم باز هستند.

بسیاری از عکاسان واقعاً به حداکثر دیافراگمی که لنزهای آنها ارائه می دهند اهمیت می دهند. بعضی اوقات ، آنها فقط صدها دلار اضافی برای خرید لنزهایی با حداکثر دیافراگم f / 2.8 به جای f / 4 یا f / 1.4 به جای f / 1.8 پرداخت می کنند.

چرا دیافراگم بزرگ در لنز بسیار مهم است؟

  • زیرا یک لنز با دیافراگم حداکثر بزرگتر باعث می شود نور بیشتری به دوربین وارد شود.
  • این تفاوت هنگام عکسبرداری در شرایط کم نور می تواند بسیار زیاد باشد.
این مطلب را هم ببینید
آموزش ترفندهای نورپردازی در عکاسی برای حرفه ای ها

از آنجا که مردم به دیافراگم حداکثر بسیار اهمیت می دهند ، تولید کنندگان دوربین تصمیم گرفتند آن عدد را به نام لنز درج کنند.

  • به عنوان مثال ، یکی از لنزها Nikon 20mm f / 1.8G است.
  • از طرفی بزرگترین دیافراگم ارائه شده f / 1.8 است.

بررسی اف استاپ و رابطه با عمق میدان

همراه با مقدار نوری که دیافراگم لنز ایجاد می‌کند،  یک اثر بسیار بزرگ دیگر نیز بر روی عکس‌های شما دارد:

  •  عمق میدان.

شما می توانید از عمق میدان به عنوان یک پنجره شیشه ای که با موضوع شما در هم می آمیزد یاد کنید. هر بخشی از عکس شما که با شیشه پنجره قطع می‌ شود شارپ خواهد بود. ضخامت شیشه بسته به دیافراگم شما تغییر می‌ کند. در مقداری مانند f / 4 ، شیشه نسبتاً نازک است. در چیزی مانند f / 32 ، شیشه بسیار ضخیم است. به همین دلیل است که عکاسان به خصوص عکاسان پرتره عاشق اف استاپ های f/1.4, f/2, or f/2.8 هستند. پس اگر می‌ خواهید کل عکس تان را به سمت افق شارپ کنید، این همان چیزی است که باید از آن استفاده کنید.

اف استاپ

گربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *