آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

اموزش تمیز کردن حسگر دوربین عکاسی

تمیز کردن حسگر دوربین عکاسی

یکی از دلایلی که منجر به خراب یا تار شدن عکسهایتان هنگام عکاسی می شود ، کثیفی سنسور دوربین است. در این بخش می خواهیم مراحل تمیز کردن حسگر دوربین عکاسی را به شما عزیزان اموزش دهیم.

تمیز کردن حسگر دوربین عکاسی

ابزار مورد نیاز

برای تمیز کردن حسگر دوربین، معمولا این سه ابزار مورد نیاز است:

  1. یک دمنده‌ی هوا حرفه‌ای برای این کار نیاز دارید.
  2. یک بطری کوچک مایع تمیز کننده‌ی مخصوص حسگر که می‌تواند تمیز کننده‌ی مایع Eclipse ساخت شرکت فتوسل «Photosol» یا دیگر شرکت‌های معتبر باشد.
  3. سواب (پارو) حسگر. سواب‌های حسگر بسیار مهم هستند. اندازه مورد نیاز شما به نوع دوربینی که تمیز می‌کنید بستگی دارد. برای حسگرهای کراپ شده از برند فوجی فیلم سواب سایز ۲ نیاز است. همچنین، می‌توان ازطریق وب‌سایت سازنده‌ی سواب، اندازه‌ی درست سواب رای برند مخصوص دوربین بررسی کرد. درمورد برند سازنده‌ی سواب نیز می‌توان از محصولات شرکت‌های معتبر استفاده کرد.

قبل از شروع به تمیز کردن حسگر باید مکان مناسبی را برای این کار بیابید که علاوه بر داشتن نور کافی، عاری از هرگونه گرد و غبار و ذرات معلق در هوا باشد و تمام ابزارهای لازم را نیز حاضر و آماده کرده باشید. این مکان می‌تواند آشپزخانه یا داخل حمام باشد. سواب را با حرکت مستقیم روی حسگر دوربین بکشید، البته لازم نیست نگران آسیب دیدن حسگر باشید زیرا یک تکه شیشه جلو حسگر نصب شده که مانع برخورد سواپ با حسگر می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
6 نکته برای تسلط بر لنزهای دوربینتان

شروع تمیز کردن

قبل از اینکه کار تمیز کردن حسگر را شروع کنید، دوربین را خاموش کرده و لنز را بردارید. البته درباره‌ی دوربین‌هایی که تثبیت کننده‌ی تصویر دارند، شاید لازم باشد که دوربین را روشن بگذارید. حواس‌تان را کاملا جمع کنید که مطابق با دستورالعمل‌هایی که برای دوربین شما توصیه شده، عمل ‌کنید. برای تمیز کردن از سواب‌های یکبار مصرف استفاده کنید و توجه داشته باشید که از هر سواب بیش از یک بار استفاده نکنید. دقت کنید که قطره‌ی تمیز کننده را نیز باید روی لبه‌های سواب اضافه کنید نه روی حسگر.

در هنگام ریختن قطره روی سواب حواس‌تان باشد تا این کار را در فضای بالای دوربین انجام ندهید زیرا امکان دارد که به‌طور ناخواسته درون حسگر بریزد. برای ریختن قطره روی سواب، ابتدا یکی دو قطره به یک لبه‌ی سواب بریزید و سپس سواب را بچرخانید و همین کار را روی لبه‌ی سمت دیگر آن انجام دهید. توجه داشته باشید که بیش از یکی دو قطره استفاده نکنید.

به محض اینکه قطره را روی لبه‌های سواب ریختید، کار تمیز کردن حسگر را شروع کنید زیرا این قطره به سرعت تبخیر می‌شود. ابتدا سواب را روی حسگر از یک جهت به سوی دیگر بکشید و سپس سواب را برگردانید و از همان سو، مسیری را که آمده‌اید برگردید تا به نقطه‌ی شروع برسید و سپس سواب را مستقیما بردارید. درصورتی‌که می‌خواهید حسگر دوربین مجهز به تثبیت کننده‌ی تصویر را تمیز کنید سعی کنید هنگام کشیدن سواب فشار کمتری وارد کنید تا قطعات مکانیکی تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی دچار آسیب دیدگی نشوند. برای درک بهتر این تکنیک، بار دیگر ویدئو را با دقت نگاه کنید.

این مطلب را هم ببینید
دوربین کانن مدل EOS 5D Mark IV و نقد و بررسی آن

پس از اتمام این کار حسگر دوربین را دوباره با دمنده حرفه‌ای باد بگیرید و بلافاصله لنز یا درپوش آن را دوباره روی دوربین قرار دهید. اکنون کار شما تمام است! حالا ممکن است دوست داشته باشید عکس دیگری بگیرید تا نتیجه‌ی کار را مشاهده کنید. عکس جدید را نیز را در لایت روم باز کنید و آن را با اولین عکس قبل از تمیز کردن مقایسه کنید تا ببینید چه تفاوتی را مشاهده می‌کنید.

در بدترین حالت، ممکن است لازم باشد تا برای دومین بار حسگر را تمیز کنید. فراموش نکنید که سواب‌هایی را که یکبار استفاده می‌کنید، دور بریزید و به هیچ عنوان از آن‌ها دوباره استفاده نکنید. اگر احساس کردید که باید دوباره حسگر را نظافت کنید، از یک سواب جدید دیگر استفاده کنید.

اکنون که حسگر برای بار دوم تمیز شده، دیگر باید کار به خوبی انجام شده باشد. حال می‌توانید به خودتان یک تبریک جانانه بگویید و کارتان را تحسین کنید. آنقدرها هم که فکر می‌کردید سخت نبود! البته توجه داشته باشید که هرگز و به هیچ عنوان حسگر دوربین را لمس نکنید زیرا همان‌طور که در ویدئو مشاهده کردید چنین حماقتی فقط از دست یک یوتیوبر دیوانه برمی‌آید و بس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *