بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

انواع لنزهای دوربین و زمان استفاده از آنها

وقتی صحبت از انواع مختلف لنزهای موجود در بازار می شود، ورود به دنیای عکاسی می تواند مانند یک میدان مین باشد.حتی عکاس باتجربه نیز برای توضیح تفاوت‌ها و عملکرد دقیق هر لنز به سختی تلاش می‌کند، اما دانستن بیشتر در مورد عملکرد، فواصل کانونی و کاربردهای یک لنز می‌تواند به شما کمک کند تا از آن در موقعیت مناسب استفاده کنید.و دانستن زمان استفاده از لنز صحیح، تنها یک قدم برای تبدیل شدن به یک عکاس بسیار بهتر است. در این مقاله نگاهی داریم به انواع لنزهای دوربین و زمان استفاده از آنها.

چه نوع لنزهای دوربین وجود دارد؟

در این مقاله وقتی در مورد لنز صحبت می کنیم به لنزهای جداشدنی که توسط عکاسان استفاده می شود اشاره خواهیم کرد. این اصول در برندهای مختلف، خواه سونی یا نیکون، و در انواع مختلف بدنه دوربین، خواه DSLR یا بدون آینه وجود دارد که به اشاره خواهیم کرد.

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که برخی از لنزها برای بدنه های مختلف دوربین طراحی شده اند، بنابراین همیشه قبل از خرید بررسی کنید. دوربین های DSLR و Mirrorless یا فول فریم هستند یا سنسورهای برش. در حالی که لنزهای فول فریم را می توان در یک سنسور کراپ استفاده کرد، لنزهایی که برای سنسور کراپ طراحی شده اند را نمی توان در یک فول فریم استفاده کرد!

انواع اصلی لنز دوربین چیست؟

در مراحل اولیه ورود به عکاسی زمانی که متوجه می‌شوید چند نوع لنز دوربین وجود دارد، می‌تواند بسیار سخت باشد. خوشبختانه لنزهای دوربین را می توان به دو نوع لنز زوم و لنز پرایم تقسیم کرد. تعریف این دو لنز دوربین را در زیر توضیح خواهیم داد.

لنز زوم چیست؟

لنزهای زوم یکی از رایج‌ترین انواع لنزهایی هستند که در عکاسی خود به آن نیاز خواهید داشت و طیف وسیعی را برای عکاسی از افراد در خیابان گرفته تا حیات وحش در ساوانای آفریقا می توانید استفاده کنید.

لنزهای زوم فوق العاده همه کاره هستند و محبوب ترین آنها لنز 70-200 میلی متری است که می بینید که توسط عکاسان در عروسی استفاده شود. لنزهای زوم دارای فواصل کانونی متغیری هستند، بنابراین برای مثال با لنزهای 70-200 میلی متری، می توانید از 70 میلی متر تا 200 میلی متر زوم کنید.

این مطلب را هم ببینید
چند نکته کاربردی برای عکاسی در فضای بسته

با این حال، اگر سبک سفر می کنید، می توانید لنزهای زوم با برد بسیار بیشتری پیدا کنید، مانند 18 تا 270 میلی متر، که به شما امکان می دهد هم از نزدیک و هم از راه دور عکاسی کنید.

برای عکاسان تازه کار یا هرکسی که نیاز به عکاسی در طیف وسیعی از سناریوها با شرایط  خاص را دارد، هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند واقعاً از یک محدوده بزرگنمایی خوب برای کیفیت و سازگاری برخوردار باشد. این لنز همه جانبه ای است که همه به آن نیاز دارند!

لنز پرایم چیست؟

لنز پرایم یک سبک کلاسیک است که از زمانی که دوربین ها وجود داشته اند وجود داشته است. لنزهای پرایم محدوده کانونی ثابتی دارند، به این معنی که نمی‌توانید بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کنید.

مزیت اصلی لنزهای پرایم این است که فقط در یک فاصله کانونی تخصص دارند. به عبارت دیگر، بر خلاف لنزهای زوم که می‌توانند در موارد متعددی از آن استفاده کنند، اینها به‌خوبی تنظیم شده‌اند تا در یک نوع خاص از عکاسی ارائه شوند.

به همین دلیل، لنزهای پرایم تصاویر با کیفیت بسیار بالاتری نسبت به لنزهای زوم به طور کلی تولید می کنند، اما باید بدانید که در چه موقعیتی می توانید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، لنز پرایم 50 میلی‌متری، که با نام Nifty Fifty شناخته می‌شود، برای عکاسی پرتره عالی است، زیرا فاصله کانونی تا حد امکان به چشم انسان نزدیک است.

از سوی دیگر، لنز پرایم 35 میلی‌متری معمولاً توسط عکاسان منظره به بهترین شکل استفاده می‌شود.

لنز تله فوتو

اگر یک لنز زوم استاندارد به اندازه کافی برای نیازهای شما کافی نیست، مرحله بعدی یک لنز تله فوتو است. این لنزهای بزرگ در محدوده 100 میلی متر تا 600 میلی متر یافت می شوند، گاهی اوقات حتی بیشتر.لنزهای تله فوتو حجیم هستند و ممکن است برای پشتیبانی از آنها به یک سه پایه نیاز داشته باشند، که آنها را به اندازه یک لنز زوم استاندارد کارایی ببخشد.

این مطلب را هم ببینید
فلش استودیویی چگونه به عکاسی کمک می کند؟

اگر یک عکاس حرفه ای حیات وحش، عکاس ورزشی، یا اگر از آسمان شب و ستارگان عکاسی می کنید، لنز تله فوتو می تواند ارزشمند و مفید باشد. اگرچه برای آماتورها ممکن است کمی گران باشد.

لنزهای واید

اگر عکاس منظره هستید و به دنبال ارتقای کیفیت عکاسی خود هستید، لنزهای واید برای شما ضروری هستند. زوایای عریض میدان کانونی وسیع تری دارند و به شما این امکان را می دهند که اساساً منظره بیشتری از جلوی خود را با لنز زوم ثبت کنید.

به همین دلیل، زوایای باز برای عکاسی از مناظر عالی هستند، زیرا می‌توانید بیشتر از مناظر عکس بگیرید و تصویری بسیار واضح‌تر خلق کنید. آنها همچنین برای عکاسی از معماری عالی هستند، زیرا می توانید از کل ساختمان مقابل خود عکس بگیرید.

لنزهای واید معمولاً فاصله کانونی بین 16 تا 35 میلی متر دارند.

لنز چشم ماهی

اگر می خواهید میدان دید وسیع تری را ثبت کنید، باید روی یک لنز چشم ماهی سرمایه گذاری کنید. افکت لنز چشم ماهی غیرمعمول است و شبیه به تصویر GoPro را ایجاد می کنند.لنز چشم ماهی اساساً یک لنز با زاویه دید فوق العاده است که میدان دید بسیار زیادی را ارائه می دهد. اینها لنزهای تخصصی تری هستند و عموماً توسط اکثر عکاسان مورد نیاز نیستند. اگر در داخل خانه عکاسی می کنید یا از دوربین خود برای کارهای طراحی استفاده می کنید مفید هستند. یک لنز فوق عریض می تواند فاصله کانونی تا 8 میلی متر داشته باشد.

در نتیجه، انواع مختلفی از لنزهای دوربین برای تقریباً هر موقعیتی که می توانید به عنوان یک عکاس در آن قرار بگیرید، وجود دارد. دانستن اینکه کدام لنز برای چه سناریویی بهترین است، شما را در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس بسیار حرفه ای قرار می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *