بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

اولین حسگر یک مگاپیکسلی SPAD کانن توسعه می یابد

اولین حسگر یک مگاپیکسلی SPAD کانن

کانن شرکتی ژاپنی با حوزه‌ی فعالیت بین‌المللی بوده که تمرکز فعالیت خود را روی طراحی و تولید محصولات تصویربرداری و اپتیک همچون دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، دستگاه‌های فتوکپی، چاپ مدار مجتمع، پرینتر و تجهیزات پزشکی معطوف کرده است. مرکز مدیریت کانن در منطقه‌ی اوتا در توکیو قرار دارد. براساس اخبار منتشر شده بنظر می رسد اولین حسگر یک مگاپیکسلی SPAD کانن در حال توسعه می باشد.

اولین حسگر یک مگاپیکسلی SPAD کانن

حسگرهای تصویری SPAD دارای پیکسل‌هایی با قابلیت تقویت سیگنال هستند که توانایی ثبت تصاویر یک مگاپیکسلی را دارند. حسگر تصویر SPAD برای کاربردهایی همچون دوربین‌ دوبعدی استفاده می‌شود. این دوربین‌ها در دوره‌ی زمانی بسیار کوتاه، تصاویر ثابت و ویدئو را ثبت و پردازش می‌کنند. از حسگرهای مذکور همچنین می‌توان در دوربین‌های سه‌بعدی استفاده کرد که به‌خاطر توانایی در ثبت فاصله‌ی سوژه تا حسگر، اطلاعات عمقی را هم به‌عنوان داده‌ی تصویر ثبت می‌کنند.

این مطلب را هم ببینید
نکاتی که باید هنگام خرید سه پایه دوربین عکاسی رعایت کنید

حسگر SPAD یک حسگر تصویری با طراحی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود که هر پیکسل در آن، دارای یک المان الکترونیکی است. زمانی‌که یک ذره‌ی نوری یا همان فوتون به پیکسل برخورد می‌کند، تقویت می‌شود که همان عبارت avalanche را در نام حسگر، نمایش می‌دهد. بر اثر تقویت ذره، یک پالس الکتریکی بزرگ تکی ایجاد می‌شود. توانایی ساختن الکترون‌های متعدد از یک فوتون، مزیت‌های متعددی به‌همراه دارد و حساسیت بیشتر را در زمان ثبت تصویر فراهم می‌کند. همین مزیت‌ها باعث می‌شوند تا دقت محاسبه‌ی فاصله نیز در حسگرهای مذکور، بیشتر شود.

حسگر تصویر SPAD که توسط کانن توسعه می‌یابد، بسیاری از چالش‌های موجود در استفاده از حسگرهای کنونی را برطرف می‌کند. یکی از چالش‌های اصلی، دستیابی به اثر تقویتی و ایجاد سیگنال‌های الکتریکی متعدد در تعداد پیکسل بالا است. حسگر کانن با بهره‌مندی از فناوری جدید، از روشی به‌نام شمارش فوتون‌ها استفاده می‌کند تا رزولوشن تصویر دیجیتالی یک مگاپیکسلی را دریافت و پردازش کند. به‌علاوه، این حسگر از یک گلوبال شاتر بهره می‌برد که کنترل هم‌زمان نوردهی را برای هر پیکسل ممکن می‌کند. حسگر کانن می‌تواند ۲۴ هزار فریم‌برثانیه را با خروجی یک بیت ارائه کند. درنتیجه با استفاده از آن می‌توان تصاویر آهسته را از حرکت‌های بسیار سریع هم ثبت کرد.

این مطلب را هم ببینید
انواع لنز دوربین

به لطف توانایی بالای حسگر جدید کانن در ثبت جزئیات رخدادها و پدیده‌ها در کل میدان دید، این فناوری ظرفیت استفاده در حوزه‌های متنوع و کاربردهای بی‌شمار را دارد. از کاربردهای مهم آن می‌توان به مشاهده‌ و تحلیل شفاف، مطمئن و پایدار واکنش‌های شیمیایی اشاره کرد. پدیده‌های طبیعی مانند رعدوبرق، سقوط اجسام، برخوردهای منجر به صدمه و دیگر رخدادها که با چشم غیر مسلح امکان ثبت دقیق ندارند، با این حسگر ثبت و ضبط می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *