ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

بهترین ابزارهای ویندوز 10 برای بهبود عملکرد هارد دیسک

بهبود عملکرد هارد دیسک

ویندوز به‌ عنوان سیستم‌عاملی که به مرور زمان سرعت سیستم را کاهش می‌دهد، شهرت پیدا کرده است. اگرچه ویندوز ۱۰ در این زمینه بسیار بهتر شده، ولی مشکل مذکور همچنان پابرجا است. به این منظور ابزارهایی در این نسخه از ویندوز در اختیار کاربران قرار داده شده است که در بهبود عملکرد هارد دیسک کمک بسزائی می کنند.

بهبود عملکرد هارد دیسک

Device Manager

این ابزار می تواند در افزایش سرعت خواندن و نوشتن یک درایو موثر باشد. فعال کردن Enable write caching on the device به دستگاه شما اجازه می دهد تا قبل از انتقال اطلاعات به هارد خود، داده‌ها را در حافظه نهان ذخیره کنید. سرعت ذخیره داده ها در حافظه نهان پردازنده، در مقایسه با هارد دیسک بسیار بیشتر است، در نتیجه می‌تواند عملکرد برنامه ها را بهبود دهد.

Disk Management

5 ابزاری که عملکرد هارد شما را بهبود می‌بخشند

یکی دیگر از ابزارهای داخلی ویندوز که می‌تواند عملکرد هارد دیسک را بهبود ببخشد، Disk Management است. با استفاده از این ابزار، پارتیشن‌بندی مجدد درایوها امکان‌پذیر می‌شود. بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از تعداد اندکی پارتیشن در هارد دیسک خود استفاده کنند. این در حالی است که هرچقدر تعداد پارتیشن‌ها بیشتر باشد، داده‌ها منظم‌تر خواهند بود. در نتیجه، بازوی متحرک هارد دیسک برای دسترسی به داده‌ها کمتر حرکت خواهد کرد و این موضوع منجر به افزایش خواندن و نوشتن می‌شود. برای پارتیشن‌بندی مجدد در Disk Management گام‌های زیر را دنبال کنید:

  1. بر آیکون منوی استارت راست‌کلیک کنید.
  2. گزینه Disk Management را انتخاب کنید.
  3. بر درایو موردنظر راست‌کلیک کنید و سپس گزینه Shrink Volume را انتخاب کنید.
  4. سپس بر فضای جدا شده راست‌کلیک کنید و گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.
  5. حجم درایو جدید و نام آن را مشخص کنید.
  6. فرمت درایو را تعیین کنید.
  7. بر Finish کلیک کنید.
این مطلب را هم ببینید
چگونه فایل های قرار گرفته در سطل زباله ی ویندوز را بازیابی کنیم؟

optimize drives

این ابزار به تجزیه و تحلیل سیستم می‌پردازد تا در صورت شناسایی مشکلاتی مانند یکپارچه سازی آن‌ها را برطرف کند. اگر هنگام تجزیه و تحلیل مشکلی شناسایی شد ابزار دست به کار شده و مشکل را برطرف می‌کند. بیشتر اوقات، این ابزار به طور خودکار در کامپیوتر شما اجرا می‌شود. اما در صورتی که تنظیمات ویندوز را دستکاری کنید این ابزار ممکن است کار نکند.

BleachBit

با استفاده از این ابزار می توانید فایلهای غیرضروری و اطلاعات به دردنخور مانند کوکی‌ها و داده‌های حافظه پنهان را حذف کنید. در واقع این ابزار کم و بیش مثل یک پاک کننده هارد عمل می‌کند.

Disk SpeedUp

Disk SpeedUp

برنامه Disk SpeedUp از مواردی است که از پس آنالیز، یکپارچه‌سازی و بهینه‌سازی هارد دیسک ویندوز برمی‌آید و نسبت به ابزار داخلی ویندوز از امکانات بیشتری بهره می‌برد. از دیگر امکانات آن می‌توانیم به رابط کاربری بهتر اشاره کنیم و در ضمن نمودارها و اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی از کاربران به سرعت بیشتر این برنامه اشاره کرده‌اند که البته شاید برای شما این‌گونه نباشد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش استفاده از ابزارهای PowerToys در ویندوز ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *