مقالات کامپیوتر و تکنولوژی, مقالات نصب نرم افزار و برنامه

بهترین نرم افزار‌های رایگان جایگزین آفیس

جایگزین آفیس

کمتر کاربر کامپیوتری هست که از نرم افزارهای کاربردی آفیس استفاده نکند. در واقع آفیس توانسته است مجموعه ای از نرم افزارهای پر استفاده و مهم برای هر کاربری را در قالب یک پکیج ارائه کند. اما شاید گاهی ترجیح دهید از نرم افزارهای مشابه دیگری استفاده کنید. از این رو در این بخش می خواهیم نرم افزارهای رایگان جایگزین آفیس را به شما عزیزان معرفی کنیم.

نرم افزار‌های رایگان جایگزین آفیس

نرم‌افزار LibreOffice

این نرم افزار را می توان جایگزین مناسبی برای 4 برنامه پرکاربرد آفیست یعنی Word، Excel، Access و Power Point دانست. LibreOffice با سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و Mac سازگاری دارد و درحال افزودن ویژگی‌های جدیدتری نیز به مجموعه برنامه‌های یادشده است. این نرم افزار برنامه های زیر را در دسترستان قرار خواهد داد:

۱. Writer که معادل Word است و برای پردازش فایل‌های متنی استفاده می‌شود.
۲. Impress که معادل Power Point است و برای ارائه مطالب، کاربرد دارد.
۳. Calc که معادل Excel است و برای ایجاد صفحات گسترده به‌کار می‌رود.
۴. Base  که معادل Access طراحی شده و با کمک آن می‌توانید بانک‌های اطلاعاتی را مدیریت کنید.
۵. Math که با استفاده از آن می‌توانید فرمول‌های ریاضی و علمی را ویرایش کنید.
۶. Draw که وظیفه آن ترسیم بردارهای گرافیکی و طراحی نمودار است.

نرم‌افزار OpenOffice

جایگزین آفیس

این نرم افزار نیز شامل برنامه‌های Writer (پردازنده متن)، Base (بانک اطلاعاتی)، Calc (صفحات گسترده) و Impress (ارائه مطلب) است که به‌صورت کاملا رایگان ارائه می‌شوند. همچنین از فرمت‌های محبوب مانند DOC، DOCX، XML XLS، XLW، DBF، PPT، PPS و POTX را پشتیبانی می‌کند. یک جایگزین آفیس مناسب که نسخه‌های ویندوز 10، 8، 7، vista و همین‌طور سیستم‌عامل‌های Mac و لینوکس، کاملا از آن پشتیبانی می کنند.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ ThinkPad X1 Fold لنوو با عنوان اولین لپ‌تاپ تاشوی جهان معرفی شد

نرم‌افزار WPS Office

این نرم افزار می تواند جایگزین خوبی برای سه نرم افزار مهم آفیس باشد. WPS Office Writer که معادل Word است با فرمت‌های رایجی مانند WPS، DOC، DOCX و همچنین فایل‌های تمپلت Word مایکروسافت مثل DOT و DOTM سازگار است. WPS Office Presentation که کاربردی مشابه با Power Point مایکروسافت دارد، از فرمت‌های PPT و PPS پشتیبانی می‌کند و توانایی باز کردن و ذخیره‌سازی تمامی فایل‌هایی را که با پاورپوینت سازگار هستند، دارد. محصولی که به‌عنوان معادل Excel مایکروسافت ارائه شده است، WPS Office Spreadsheets نام دارد و با فرمت‌هایی مثل XLSX و XLSM که توسط Excel ۲۰۱۰ پشتیبانی می‌شوند، سازگار است.

سرویس گوگل

گوگل دارای سرویس‌های مختلفی مبتنی بر کلاد است که دارای ابزارهای مختلفی برای ایجاد و ویرایش انواع فایل‌ها شامل متن، صفحات گسترده و موارد دیگر است. برای مثال باید به گوگل درایو اشاره کرد برای ذخیره‌سازی است و به‌دلیل اینکه به کاربران این امکان را می‌دهد که بی‌نیاز از نصب هر نرم‌افزار دیگری ، فایل‌ها و اسناد را به ‌صورت آنلاین ایجاد کنند، جایگزین مناسبی برای آفیس مایکروسافت به شمار می‌آید و به کاربر اجازه می‌دهد به‌جای استفاده از برنامه‌های Word Excel و Power Point تنها با ورود به حساب کاربری خود در گوگل، اسناد متنی، صفحات گسترده و اسلاید‌هایی برای ارائه مطلب ایجاد کنند.

Zoho Docs

جایگزین آفیس

یک بسته نرم افزاری آنلاین دیگر که شامل برنامه‌های مناسب برای پردازش متن، صفحات گسترده و ارائه مطلب می باشد. کاربر می‌تواند اسنادی با فرمت‌ دلخواه را از کامپیوتر یا گوگل درایو در Zoho Docs بارگذاری کند یا به‌صورت آنلاین فایل جدیدی بسازد. سپس آن‌ها را ویرایش کند یا با دیگران به اشتراک بگذارد و در نهایت با فرمت اولیه یا هر فرمت دیگری دانلود کند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین آنتی ویروس های 2020 برای کسب و کارهای کوچک

ONLYOFFICE Personal

کاربران می‌توانند با استفاده از حساب‌های کاربری خود در گوگل، فیسبوک، لینکدین یا ONLYOFFICE وارد شوند و فایل‌های متنی، صفحات گسترده یا اسلاید‌های ارائه مطلب مورد نظرشان را ایجاد کنند و امکان بارگذاری فایل‌ها از کامپیوتر شخصی یا سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند دراپ‌باکس، روی سایت وجود دارد.

نرم‌افزار SoftMaker Free Office

این نرم افزار ۳ برنامه Plan Maker (برای صفحات گسترده)، Presentation (برای ارائه مطالب) و Text  Make (برای ایجاد فایل‌های متنی) را در اختیار کاربران قرار می دهد. هر ۳ برنامه این بسته‌ی نرم‌افزاری با فایل‌های ایجاد شده درجدیدترین نسخه آفیس مایکروسافت (۲۰۱۹) و همینطور نسخه‌های قدیمی‌تر مثل ۲۰۱۰ و ۲۰۰۷ سازگار هستند.

نرم‌افزار Polaris Office

اگر گوشی سامسونگ دارید، احتمالا پیش از این با نسخه‌ی موبایلی این نرم‌افزار آشنایی پیدا کرده‌اید. Polaris Office یک نرم‌افزاری چند‌سکویی (cross-platform) رایگان اداری است که با سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، اندروید و IOS سازگار است و به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های سامسونگ نصب می‌شود. این نرم‌افزار از تمامی فرمت‌های آفیس، پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه؛ رابط‌کاربری جذاب آن بر‌پایه ribbon بنا شده‌است و کاربران امکان ایجاد بعضی تغییرات ساده و سفارشی‌سازی آن را دارند. اگر قصد نصب‌کردن نسخه ویندوز نرم‌افزار را دارید، توجه داشته باشید که ممکن است برنامه‌های دیگری نیز نا‌خواسته به همراه آن نصب شوند (به‌طور معمول این بسته‌ی نرم‌افزاری حاوی یک مرورگر از مک‌آفی به‌نام WebAdviser، یک ابزار تحقیق بازار به‌نام PremierOpinion و یک آنتی‌ویروس است).  البته کاربر می‌تواند فقط برنامه‌های دلخواه خود را نصب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *