بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

تجهیزات ضروری برای نورپردازی در آتلیه عکاسی

تجهیزات ضروری برای نورپردازی

تجهیزات نورپردازی عکاسی و فیلمبرداری بسیار گسترده بوده و هر کدام به نحو خاصی باعث زیباتر و باکیفیت تر شدن عکس ها می شود. در این بخش می خواهیم تجهیزات ضروری برای نورپردازی در آتلیه عکاسی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

تجهیزات ضروری برای نورپردازی در آتلیه عکاسی را بشناسید

سافت باکس

مطمئناً کلمه سافت زیاد به گوشتان خورده است. سافت باکس ها از وسایل پرکاربرد و مهم در تجهیزات آتلیه محسوب می شوند. سافت باکس ها ابعاد و سایزهای مختلفی دارند. سافت باکس ها معمولا مستطیلی یا مربعی می باشند و از بزرگترین آن ها می توانید برای عکس های تمام پرسنلی یا پرتره ی تمام قدی استفاده کنید. رنگ سطح داخلی سافت باکس ها نیز طلایی نقره ای و سفید می باشد که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های جداگانه ای دارند.

برای مثال، سافت باکس سفید 98 درصد نور، سافت باکس نقره ای 100 درصد و سافت باکس طلایی نیز 100 درصد نور را بازتاب می دهد. شاید برایتان سوال شود که فرق سافت باکس طلایی و نقره ای در چیست. برای مثال می توان اتاقی که با نور مهتابی روشن شده و اتاقی که با نور لامپ گازی طلایی روشن شده را مقایسه کرد. سافت باکس طلایی و نقره ای نیز چنین است. سافت باکس نقره ای نور سرد و سافت باکس طلایی نور گرم را بازتاب می دهد.

این مطلب را هم ببینید
بررسی دوربین اکشن Hero 10

پانتوگراف

تا به حال در تجهیزات آتلیه یا کلاس های آموزش عکسی یک میله ی ریل مانند دیده اید که از سقف آویزان شده و قابلیت جمع و باز شدن دارند؟ به این ابزار پانتو گراف می گویند. از پانتوگراف ها برای اتصال نور و نورپردازی در تمام نقاط محیط استفاده می شود. این پانتوگراف ها به نوعی جایگزین سه پایه برای فلاش ها به حساب می آیند.

اکتاباکس

اکتاباکس ها همان سافت باکس ها هستند که به جای مربع و مستطیلی بودن،‌ دارای چند ضلع می باشند و در حقیقت چند ضلعی هستند. البته وجود کلمه ی اکتا( به معنای هشت) در این وسیله، بیانگر این نیست که تمام اکتا باکس ها هشت ضلعی هستند.

خیمه نور

حتما درباره خیمه نور چیز های زیادی به گوشتان خورده است. شاید بتوان گفت بعد از سافت باکس، این وسیله از مهم ترین تجهیزات آتلیه به شمار می‌رود، خصوصا اگر عکاسی تبلیغاتی انجام می دهید وجود یک خیمه نور در تجهیزات آتلیه شما جزو واجبات به حساب می آید. منظور از عکاسی تبلیغاتی عکاسی از محصولات برای مجله ها و طراحی انواع لوگو ها است. همچنین برای عکاسی از ظروف شیشه ای،‌ بلورین یا سفال لعاب دار برای انتشار انعکاس نور از سطوح به کار می رود.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی از حیوانات در طبیعت

شیدر

از شیدر برای تعیین جهت نور استفاده می شود. شیدر ها چهار لبه ی تاریک دارند که به کمک همین لبه ها می توانند به عکاس در تشخیص جهت نور کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *