آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

ترفندهای عکاسی ماکرو از حشرات

عکاسی ماکرو از حشرات

لنزهای ماکرو باعث می شوند که بتوانیم بر روی چیزهای بسیار کوچک زوم کرده و نمای نزدیک بگیریم. در این بخش می خواهیم ترفندهای عکاسی ماکرو از حشرات را به شما عزیزان آموزش دهیم.

عکاسی ماکرو از حشرات

همه جا می توانید دنبال حشرات زیبا برای عکاسی بگردید

برای تهیه عکس‌های ماکرو از حشرات لازم نیست به مکان‌های بکر و عجیب و غریب سفر کنید. حشرات را همه جا می‌شود پیدا کرد. نیم ساعت گشت و گذار در حیاط خانه یا پارک جنگلی نزدیک محل زندگی‌تان، می‌تواند سوژه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی ماکرو به شما بدهد. اگرچه حشرات در زمان‌های میانی روز خیلی فعال‌تر هستند، اما تقریباً در هر ساعتی از شبانه روز یعنی آخر شب هم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

درباره سوژه‌های عکاسی ماکرو تحقیق کنید

مطمئناً برای شروع گرفتن عکس‌های ماکرو از حشرات می‌توانید از هر حشره‌ای که در اطراف خودتان هست عکاسی کنید، اما هر چقدر جلوتر می‌روید، باید سعی کنید سراغ گونه‌های نایاب‌تر بروید. در واقع هرچه بیشتر درباره آن‌ها بدانید، راحت‌تر می‌توانید پیدایشان کنید. ممکن است شما در منطقه‌ای زندگی کنید که برخی گونه‌های خاص از حشرات در آن به وفور پیدا می‌شوند. مثلاً کسانی که نزدیک مناطق خشک و بیابانی زندگی می‌کنند می‌توانند به راحتی گونه‌هایی از حشرات گزنده و عقرب‌ها را پیدا کنند که تصویر آن برای افراد دیگری که دور از آنجا هستند بسیار جالب است.

این مطلب را هم ببینید
اف استاپ و نکات اساسی در ارتباط با آن

برای عکاسی ماکرو به تجهیزات خیلی گران‌قیمت نیازی ندارید

اگرچه بسیاری از عکاسان حرفه‌ای برای عکاسی ماکرو از دوربین‌های قطع متوسط مانند Fujifilm GFX 50S یا دوربین‌های فول‌فریم مانند Canon 5D Mark IV استفاده می‌کنند، اما در اغلب موارد شما برای عکاسی ماکرو به تجهیزات خیلی گران‌قیمت نیاز ندارید. زیرا این عکس‌ها معمولاً در اندازه‌های خیلی بزرگ چاپ نمی‌شوند و می‌توانید با دوربین‌های DSLR ساده‌تری نیز عکاسی کنید.

استفاده از نور دیفیوز شده در عکاسی ماکرو

بسیاری از حشرات مانند این سوسک Bess Beetle دارای پوسته‌ای براق هستند و نور تابیده شده را به شدت منعکس می‌کنند. اغلب اوقات نمی‌توانید حشرات را به جای دیگری منتقل کنید یا مثلاً از خیمه‌های نور برای جلوگیری از بازتاب‌های غیر ضروری استفاده کنید.

به همین دلیل بهتر است همیشه یک وسیله شکل دهنده نور همراه با یک فلاش اکسترنال سبک و کوچک همراه خودتان داشته باشید. استفاده از رفلکتور‌ها هم به شما کمک می‌کند تا نور تیز محیط را نرم و ملایم کنید و به این ترتیب تصویری با سایه‌های بسیار ملایم و نوری یکنواخت خواهید داشت. اگر تا به حال با رفلکتورها کار نکرده‌اید، مقاله آموزشی چطور با رفلکتور عکس‌های پرتره بهتری بگیریم، برایتان مفید خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از برف

استفاده از دیافراگم‌های بسیار کوچک در عکاسی ماکرو

نه تنها زمانی که از حشرات عکاسی می‌کنید، بلکه حتی وقتی می‌خواهید از جانوران بزرگ‌تر مانند این رتیل ترسناک هم عکس بگیرید می‌بایست از دیافراگم‌های خیلی بسته استفاده کنید. عکاسی در حالت ماکرو به شدت عمق میدان تصویر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شد تا قسمت محو شده تصویر بسیار زیادی باشد. به طوری که گاهی با فوکوس روی چشم‌های حشره، شاخک‌ها و دست و پای آن حشره به صورت کاملاً محو ثبت می‌شوند.

اما تأثیر جانبی نه چندان مفید استفاده از دیافراگم‌های بسته، کاهش نور تصویر است. به همین دلیل است که اغلب اوقات به یک فلاش رینگی مانند Nissin MF18 Macro Flash یا حداقل یک فلاش اکسترنال مانند Nissin Di866 Mark II  نیاز خواهید داشت. البته لازم نیست نور فلاش را خیلی زیاد کنید، زیرا ممکن است موجب ترساندن حشره و فرار آن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *