آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش نکات کاربردی برای عکاسی ماکرو

نکات کاربردی برای عکاسی ماکرو

در یک تعریف ساده می توان گفت که عکاسی ماکرو به عکاسی از اجسام کوچک در نمای نزدیک گفته می شود، به گونه ای که بزرگ تر از آنچه که هستند به نظر برسند. هر چیزی از حشرات، گل ها و گیاهان گرفته تا چشم انسان می تواند سوژه یک عکس ماکرو باشد. در این بخش قصد داریم به آموزش نکات کاربردی برای عکاسی ماکرو بپردازیم.

نکات کاربردی برای عکاسی ماکرو را یاد بگیرید

لنز در عکاسی ماکرو

چند لنز خوب برای عکاسی ماکرو وجود دارد. شما می توانید از لوله های الحاقی(Extension Tube) بهمراه یک لنز نرمال استفاده کنید که به شما کمی بزرگ نمایی می دهد، یا حتی بهتر، شما می توانید یک لنز نرمال را معکوس کنید که که توسط لوله های الحاقی می تواند حتی بزرگ نمایی بیشتری نیز به شما بدهد. راحت ترین و انعطاف پذیر ترین گزینه پیش رو، مخصوصا برای یک عکاس مبتدی در عکاسی ماکرو این است که یک لنز ماکروی اختصاصی داشته باشد.

مکان و آب و هوا در عکاسی ماکرو

برخی از جالب ترین سوژه ها برای عکاس با یک لنز ماکرو، موجودات و حشرات کوچک هستند. گلها و گیاهان مختلف نیز جالب هستند و می توانند گاهی تصاویر انتزاعی جالبی را ایجاد کنند. مکانهایی که بیشتر به یک عکاس ماکرو پیشنهاد می شود، مکانهایی است که من خودم تجربه کردم و پر از گل و گیاه است. باغ های گیاه شناسی برای این کار عالی هستند. بهترین زمان برای رفتن و عکاسی کردن از حشرات و موجودات ریز، زمانی است که درجه حرارت محیط بیرون در حدود 17 درجه سانتیگراد یا 63 درجه فارنهایت و یا گرم تر باشد زیرا حشرات در هوای گرم بیشتر تمایل به فعالیت دارند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تکنیک‌های عکاسی زیرآب برای مبتدی ها

فلاش در عکاسی ماکرو

اگر شما از سوژه های بسیار ریز مانند حشرات عکاسی می کنید، صفحه کانونی بسیار باریک خوهد بود، دو میلیمتر و یا کمی بیشتر، بنا بر این شما باید دیافراگم خود را حد اقل بر روی F16 تنظیم کنید تا شانس فوکوس بر روی بیشترینقسمت  از یک حشره را داشته باشید. با یک دیافراگم کوچک مانند آن و نیاز برای سرعت بالای شاتر (به دلیل لرزش لنز و سوژه)، یک فلاش ضروری است. شما برای عکاسی ماکرو از هر نوع فلاشی می توانید استفاده کنید، در اکثر موارد، حتی یک فلاش built-in pop-up از DSLR های ارزان نیز به خوبی کار می کنند. علاقه شخصی من به Meike MK-300 است که جمع و جور، سبک و ارازن است.

این مطلب را هم ببینید
شاخه های گوناگون عکاسی

دیفیوزر در عکاسی ماکرو

اگر شما برای عکاسی ماکرو از فلاش استفاده می کنید، من به شدت توصیه می کنم از یک دیفیوزر هم استفاده کنید. یک دیفیوزر، خیلی ساده، هر ماده سفید و شفافی است که شما می توانید پیدا کنید و آن را بین فلش و سوژه خود قرار دهید.  هر چه منبع نور بزرگ تر باشد، سایه ها در عکس شما صاف تر و نرم تر می شوند. به همین دلیل است که اکتاباکس های بسیار بزرگ در عکاسی پرتره محبوب هستند. و این به همین دلیل است که شما باید در عکاسی ماکرو از یک دیفیوزر استفاده کنید، زیرا اندازه نوری که از فلاش خارج می شود را بزرگ تر می کند و همچنین نور در تصاویر شما کمتر خشن می شود و رنگ ها بهتر ظاهر می شوند. در ابتدا، من از یک کاغذ معمولی سفید استفاده کردم که سوراخی در میان آن ایجاد کرده بودم و لنز را در سوراخ جای دادم هر چند کمی شکننده بود د هنگام حمل و نقل چروک می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *