آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

چند ترفند کاربردی برای عکاسی در تاریکی بدون فلاش

عکاسی در تاریکی بدون فلاش

برخی مواقع، همه امکانات رو برای ثبت یک لحظه هیجان انگیز، در اختیار نداری. گاهی یک اتفاق مهم در تاریکی می افتد و شما می خواهید در همان لحظه یک عکس خوب ثبت کنید. در این بخش می خواهیم چند ترفند کاربردی برای عکاسی در تاریکی بدون فلاش را به شما عزیزان آموزش دهیم.

آموزش چند ترفند کاربردی برای عکاسی در تاریکی بدون فلاش

لنز‌های مختلف و مزایا و معایب هر کدام را بشناسید

وقتی حرف از عکاسی در نور کم می‌شود، اولین پیشنهاد خیلی از عکاسان حرفه‌ای، لنز‌های سریع پرایم است. لنز‌های سریع به لنز‌هایی گفته می‌شود که دیافراگم آنها از f/2 یا f/2.8 کمتر است و می‌توانند با دیافراگم های خیلی باز خودشان، از سرعت‌های سریعتر شاتر استفاده کنند. اغلب این لنز‌ها از سری پرایم هستند، یعنی فاصله کانونی آنها ثابت است و طبیعتا نمی‌توانید با آنها زوم کنید.

بنابراین باید برای کادربندی یک سوژه، خودتان به آن دورتر یا نزدیک‌تر شوید. اما این لنز‌ها همیشه هم برای عکاسی در نور کم مناسب نیست. خصوصا زمانی که امکان جابجایی ندارید، کار کردن با آنها بسیار مشکل می‌شود. تصور کنید برای عکاسی از یک جشن، سمینار، رویدادهای فرهنگی در محیط‌های بسته یا حتی عکاسی خیابانی در شب، به شما جایی را می‌دهند تا از آنجا کار خودتان را انجام دهید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از زاویه بالا برای افراد مبتدی

لنز‌های زوم گرانقیمت جایگزین لنز‌های پرایم می‌شوند

اغلب لنز‌های سریع که دارای دیافراگم‌های باز می‌باشند بسیار گرانقیمت هستند. تولید عدسی‌ها و تکنولوژی‌های این لنز‌ها بسیار گران تمام می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که بیشتر لنز‌های زوم ارزان قیمت، دارای دیافراگم‌های بسته‌ و متغیر هستند.

مقابله با فوکوس کند در نور کم

نکته مهمی که خیلی از کاربران به آن توجه نمی‌کنند این است که بسیاری اوقات، استفاده از دیافراگم های خیلی سریع مانند f/1.8 یا f/1.4 باعث کندتر شدن فوکوس خودکار می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد در چنین شرایطی از فوکوس دستی استفاده کنید. اشکال فوکوس دستی این است که خیلی کندتر و مشکل‌تر از فوکوس خودکار تنظیم می‌شود، اما مزیت آن نسبت به فوکوس خودکار این است که دیگر تغییر نمی‌کند. بنابراین کافیست یک‌بار روی سوژه فوکوس کنید و بعد بدون اینکه فاصله خودتان تا سوژه را تغییر دهید، از همانجا که ایستاده‌اید پشت سر هم عکس بگیرید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ایجاد پرتره بارانی در روز آفتابی

فراموش نکنید که اغلب دوربین‌های مدرن امروزی که دارای قابلیت LiveView هستند این امکان را دارند تا هنگام فوکوس دستی، روی سوژه زوم کنند. مقدار زوم بسته به مدل دوربین معمولا 5 یا 10 برابر است. در این بزرگنمایی می‌توانید به خوبی فوکوس دستی دوربین را بررسی کرده و آن را با دقت زیادی تنظیم کنید.

استفاده از نور محیط

من به ندرت برای عکاسی در محیط‌های کم نور خارج از سالن، از فلاش استفاده می‌کنم. استفاده از نور محیط به مراتب زیباتر و طبیعی‌تر از نور فلاش است. خصوصا اگر در جایی عکاسی می کنید که فلاصله شما تا سوژه یا فاصله سوژه تا زمینه پشت سرش زیاد است، نور فلاش معمولا نتیجه خوبی از عکاسی محیط به شما نمی‌دهد.

مثلا وقتی برای عکاسی از یک سمینار می‌روید، می‌توانید عکس هایی که جلوی بنر‌های تبلیغاتی گرفته می‌شوند را با فلاش بگیرید، اما برای عکس هایی که در محیط سالن گرفته می‌شود، نور فلاش معمولا یا خیلی تیز و یا خیلی کمرنگ و رنگ پریده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *