ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

ترفندهای کاربردی برای ارائه پاورپوینت موثر

ارائه پاورپوینت

امروزه در بیشتر سخنرانی ها از اسلاید های نرم افزار پاورپوینت برای ارائه های تخصصی و فنی استفاده می شود. در واقع یکی از مهم ترین قسمت های یک ارائه، داشتن یک پاورپوینت حرفه ای است. در بسیاری از مواقع در جلسات دفاع پایان نامه، پاورپوینت دفاع تاثیر به سزایی در نمره ی شما خواهد داشت. اما برای ارائه پاورپوینت موفق و تاثیرگذار چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

ارائه پاورپوینت

مخاطب خود را بشناسید

اولین قدم در ساخت اسلاید های حرفه‌ای و زیبا و البته جذاب این است که بدانید برای چه کسانی می‌خواهید اسلاید درست کنید. بدون شک اسلایدی که برای ارائه در مدرسه درست می‌کنید نمی‌تواند مناسب ارائه در یک سمینار در یک همایش بین‌المللی باشد. پس بهتر است طیف‌سنجی درستی از مخاطبین خود داشته باشید.

برای ارائه‌ی خود برنامه ریزی کنید

تمام نکات و موارد اصلی را که می‌خواهید بیان کنید، ابتدا به طور یکجا بنویسید. در واقع، ابتدا تمام موارد اصلی را که می‌خواهید در  ارائه با پاورپوینت خود به آن ها اشاره کنید، بنویسید. سپس جزئیات مربوط به هر کدام از این سرفصل های اصلی را اضافه کنید. در نهایت، ترتیب اسلایدها را مشخص کنید و مطمئن شوید که ترتیبی که برای اسلایدهایتان در نظر گرفته‌اید، منطقی و صحیح است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ضبط پاورپوینت و ساخت خروجی ویدیویی

کلمات را محدود کنید

یکی از ترفندهای جالب پاورپوینت این است که از حداقل کلمات ممکن استفاده کنیم. وقتی در حال صحبت در مورد ارائه یک مطلب هستیم در مورد اسلایدهای با حداقل کلمات و خلاصه شده صحبت می‌کنیم نه در مورد صفحات ورد با آن‌ همه کلمه و صفحات طولانی و خسته کننده!

انتخاب فونت مناسب

فونت‌ها عوامل مهم در جذابیت بصری اسلاید ها هستند. انتخاب فونت‌ها و تایپوگرافی تأثیری ناخودآگاه بر بینندگان دارد و باعث می‌شود که نمایش و نام تجاری شرکت خود را مثبت یا منفی نشان دهند. اطمینان حاصل کنید که شما انتخاب‌گر فونت‌هایی حرفه‌ای و مدرن هستید!

برای استفاده از رنگ ها، برنامه داشته باشید

برای این کار، ۵ رنگ را که در کنار هم خوب به نظر می‌رسند، انتخاب کنید. از این ۵ رنگ در اسلایدهای خود، به ترتیب استفاده کنید. در انتخاب رنگ ها، دقت داشته باشید که باید متناسب با موضوع ارائه‌تان باشد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین منابع دانلود گیف

از اشکال موجود در پاورپوینت استفاده کنید

پاورپوینت در بخش اشکال بر خلاف نرم افزارهای حرفه ای چون Adobe Creative Suite یا Quark گزینه های در خوری را در اختیار کاربران قرار می دهد. در همین خصوص این ابزار با ارائه گزینه های هوشمند به شما اجازه می دهند تا نمودارها و فلوچارت های زیبا خلق نمایید.

مطمئن شوید که تمامی اشیاء به درستی تراز شده باشند

برخورداری از اشیاء تراز شده در اسلاید خود یکی از نکات کلیدی برای یک ارائه حرفه ای به شمار می رود. در همین رابطه قادر خواهید بود به طور دستی اندازه تصاویر را تراز کنید. با این حال خطای چشمی ممکن است همه چیز را خراب کند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بگذارید پاورپوینت خود مدیریت همه چیز را بر عهده بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *