اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

تعادل در عکاسی به چه معناست؟

مفهوم تعادل در عکاسی

عکاسی اصول مهم و زیادی دارد.‌ یاد گرفتن این اصول باعث می شود تا ما بتوانیم در این هنر روز به روز بیش از قبل پیشرفت کنیم. از این رو ما در این مقاله به بررسی و آموزش یکی از این اصول می پردازیم. یکی از اصول مهم در عکاسی، تعادل یا بالانس است. ما در این مقاله قصد داریم تعادل در عکاسی را برای شما معرفی کنیم. با ما همراه شوید تا به خوبی این مفهوم‌ را یاد بگیرید.

بالانس یعنی چه؟

بالانس یا تعادل در عکاسی یکی از اصول مهم در ترکیب خوب است. به عبارتی می توان گفت مهم ترین آن است. عکاسان اگاهانه یا نا آگاهانه تصمیمات مهمی برای هر عکس می گیرند.

  • آیا ترکیب باید متعادل باشد؟
  • عدم تعادل چه تاثیری در عکس دارد؟

تا حدودی می توان گفت هر عکسی که گرفته می شود دارای عناصری از تعادل و عدم تعادل است. این مسئله، موضوع را برای عکاسانی که به دنبال بهبود قدرت تصاویر خود در اساسی ترین سطح هستند، بسیار مهم می کند. ما قصد داریم نکاتی در این باره برای شما بیان کنیم.‌اما در ابتدا باید ببینیم انواع تعادل چه هستند؟

تعادل در عکاسی یا عدم تعادل

ساختمان

انواع بالانس یا تراز

در این بخش از مقاله قصد داریم انواع تعادل را برای شما بیان کنیم.

این مطلب را هم ببینید
هر آنچه که باید در مورد عکاسی ماکرو بدانید

بالانس چپ و راست

وقتی یک عکس کاملا متعادل باشد، به این معنی است که نیمه های چپ و راست عکس به یک اندازه چشم را جلب خود می کنند. تعادل از بالا به پایین اما تاثیر کمی در چگونگی یکنواختی وزن یک تصویر دارد.‌ بنابر این می توانید عکسی داشته باشید که تمام سوژه ها در انتهای آن قرار داشته باشند و اگر نیمه های چپ و راست در وزن بینایی برابر باشند، باز هم می توان تراز بهتری ایجاد کرد.‌

بالانس با رنگ ها

یک روش جالب برای ایجاد تعادل نا متقارن با استفاده از رنگ‌ها وجود دارد. همانطور که می‌ توانید تصور کنید، یک عکس با رنگ‌های پر جنب و جوش مانند قرمز و نارنجی ممکن است باعث شود تصویر بسیار جدی به نظر برسد. تعادل رنگ را می توان با متعادل کردن یک ناحیه کوچک از رنگ پر جنب و جوش با یک ناحیه بزرگ‌ تر از رنگ‌ های خنثی یا بیشتر، و بالعکس بدست آورد. 

تعادل در عکاسی و تراز رنگی

رنگ

بالانس تونال

این نوع تعادل نا متقارن به بهترین شکل در تصاویر تک‌ رنگ یا سیاه و سفید مشاهده می‌ شود که در آن‌ ها تن های مختلف به راحتی قابل‌ تشخیص هستند. در این حالت، تعادل رنگ بر حسب کنتراست بین قسمت‌ های روشن‌ تر و تاریک‌ تر در یک تصویر دیده می‌ شود.

بالانس مفهومی

تعادل مفهومی نوعی فلسفی تراز تعادل نامتقارن است که در آن دو موضوع مکمل یکدیگر هستند و فراتر از اندازه ، شکل و فرم متفاوت هستند. در بسیاری از موارد ، تعادل مفهومی در تصویری حاصل می شود که دو متن یا معنی متضاد در پشت موضوعات آن وجود دارد. به عبارت دیگر، ترکیب‌بندی یک تصویر متعادل از نظر مفهومی سخت‌ تر است.

 

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین اپلیکیشن های تایم لپس برای موبایل

تعادل یا عدم تعادل

تعادل یا فقدان آن باعث می شوند تصویر شما بی نظیر به نظر برسد چرا که هر کدام خواص مخصوص خود را دارند.

با داشتن قابی آرام و متعادل شما تصویری دارید که تمام تمرکز روی آن عادی است.‌ البته افراد مختلف ممکن است یک مدل تصویر را به دیگری ترجیح دهند.‌ برای عده ای یک تصویر بدون تعادل می تواتد داستان را به طور موثر تری بیان کند و برای عده ای دیگر تصویر متعادل آرام تر و از نظر زیبایی شناسی لذت بخش است. همه این ها به روحیه بیننده و فردی که می خواهد با عکس ارتباط برقرار کند بستگی دارد.

تعادل در عکاسی چیست

دوچرخه

سخن آخر

در این مقاله ما به طور دقیقی مفهوم تعادل در عکاسی را برای شما بین کردیم. این مفهوم یکی از تکنیک های جذاب در عکاسی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *