تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

تفاوت بین مک بوک و لپ تاپ چیست؟

همه ما در مورد اختلاف بین iOS اپل و اندروید گوگل در صنعت گوشی های هوشمند می دانیم. اما وقتی نوبت به لپ‌تاپ‌ها می‌رسد، اپل رقیب دیگری با قدرت برابر دارد: ویندوز. اختلاف بین مک‌بوک‌های اپل و لپ‌تاپ‌های ویندوزی تحریک‌کننده‌تر و متضادتر است. این یک بحث بی پایان است که اکنون چندین دهه است که ادامه دارد و به این زودی پایان نخواهد یافت.

این بحثی است که شعله های آتش را در دانشگاه ها و شبکه های اجتماعی و همچنین در ادارات شعله ور می کند. متأسفانه، هم کاربران مک‌بوک و هم علاقه‌مندان به ویندوز به آنچه طرف‌های دیگر ارائه می‌دهند اهمیتی نمی‌دهند. به همین دلیل است که تصمیم گرفته ایم تفاوت های مک بوک و لپ تاپ را فاش کنیم. اگر شما هم مانند ما یک روحیه کنجکاو دارید با هم به تفاوت های آین دو می پردازیم.ما لپ تاپ ها و مک بوک ها را بر اساس طراحی، سخت افزار و عملکرد آنها ارزیابی کرده ایم. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید کدام یک از این دو بهترین هستند، به خواندن ادامه دهید.

 

تفاوت های مک بوک و لپ تاپ

برای شناخت ابتدایی بیایید با چیزهای اساسی شروع کنیم که همه ما  با یک نگاه حتی قبل از لمس لپ تاپ متوجه آنها می شویم.

طرح

برای تقریباً سه دهه، استیو جابز، مدیر عامل سابق اپل، اطمینان حاصل کرد که محصولات اپل مانند آثار هنری به نظر می رسند. تا به امروز، هیچ چیزی برای مک بوک از نظر ظاهر بیرونی وجود ندارد. طراحی قابلیتی است که یک مک بوک را با طراحی زیبا  از لپ تاپ های ویندوزی جدا می کند. اگرچه تعداد کمی از لپ‌تاپ‌های تجاری ویندوزی با مک‌بوک‌ها روبه‌رو می‌شوند، اما همچنان فاقد ظرافت هستند.با این حال، طرح‌های متنوع عاملی است که لپ‌تاپ‌های ویندوزی از محصولات اپل جلوتر هستند. شما می توانید تنوع زیادی از نظر طراحی در لپ تاپ های ویندوزی پیدا کنید، چه به یک لپ تاپ قابل تبدیل نیاز داشته باشید و چه لپ تاپ دانشجویی.

قیمت

همه ما می دانیم که اپل نشانه محصولات درجه یک است و هزینه مک بوک بیشتر از یک لپ تاپ با کیفیت است. در واقع، شما می توانید یک لپ تاپ ویندوزی ارزان قیمت تقریباً نصف یک مک بوک با همان سخت افزار پیدا کنید. به طور مشابه، هزینه تعمیر مک بوک در مقایسه با لپ تاپ ویندوزی معمولاً بسیار بالا است.

این مطلب را هم ببینید
معرفی برخی از قابلیت‌های اختیاری ویندوز ۱۰

سخت افزار

مک بوک های اپل با انتخاب سخت افزاری عالی عرضه می شوند، اما اغلب بسیار گران هستند. از طرفی می توانید همان ترکیب سخت افزاری را در لپ تاپ ویندوزی با قیمت ارزان تری داشته باشید. یکی دیگر از مشکلات مک ها این است که آنها گزینه های کمتری دارند و مشتریان انتخاب های زیادی ندارند.اپل مک‌بوک‌های خود را با گزینه‌های رم و پردازنده محدود به فروش می‌رساند، در حالی که لپ‌تاپ‌های ویندوزی در انواع مختلفی در دسترس هستند. شما می توانید یک لپ تاپ ویندوزی با رم های 4 تا 32 گیگابایت و پردازنده دلخواه خود تهیه کنید.

سیستم عامل

البته بزرگترین تفاوت مک بوک و لپ تاپ در سیستم عامل آن است. مک بوک بر روی macOS توسعه یافته توسط اپل اجرا می شود در حالی که لپ تاپ ویندوز بر روی سیستم عامل ویندوز مایکروسافت اجرا می شود. هر دو سیستم عامل استثنایی هستند و عملکرد روانی را ارائه می دهند. با این حال، ویندوز گزینه های بهینه سازی بیشتری را به کاربران خود ارائه می دهد، اما این بدان معنا نیست که macOS قدرت کمتری دارد.

برنامه های کاربردی

لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مک‌بوک‌ها با برنامه‌ها و ابزارهای کاربردی داخلی بارگیری می‌شوند. نمایشگر عکس و ویدیو، ویرایشگر رسانه، مرورگرهای وب، نامه‌ها، ماشین‌حساب، تقویم، ضبط‌کننده‌های صدا، آب‌وهوا، اخبار و اسکرین شات برخی از ابزارهای رایج موجود در هر دو هستند. اما برخی از برنامه‌های اضافی نیز وجود دارند که فقط در مک‌بوک یا لپ‌تاپ ویندوز دریافت می‌کنید.

به عنوان مثال، مک بوک یک سرویس پخش موسیقی بهتر، یک ابزار پیش نمایش و یک ویرایشگر ویدیوی برتر ارائه می دهد. از سوی دیگر، یک لپ‌تاپ ویندوزی برنامه‌های کاربردی بازی مترجم، اسکایپ، استیکی نوت و ایکس‌باکس را ارائه می‌کند. با این وجود، مک بوک ارزش بیشتری را از نظر برنامه های کاربردی به یک کاربر معمولی ارائه می دهد.

مجموعه اداری

بزرگترین مزیت داشتن یک لپ تاپ شیک ویندوزی این است که می توانید از مجموعه آفیس مایکروسافت بیشترین بهره را ببرید. Office Suite ترکیبی از برنامه‌های مرتبط با کار، مانند Excel و Word است که به خوبی روی لپ‌تاپ‌های ویندوزی نسبت به مک‌بوک کار می‌کند. اگرچه می‌توانید Office Suit را بر روی مک نصب و اجرا کنید، نسخه ویندوز پایدارتر است و ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تهیه گزارش باتری لپ تاپ در ویندوز 10

ورودی جایگزین

لپ تاپ های ویندوزی پشتیبانی کامل از لمس را ارائه می دهند و می توانید لپ تاپ صفحه لمسی را با قیمت کمتری تهیه کنید. لپ تاپ ها در مورد ورودی های جایگزین: قلم، لمس و دیکته بسیار بهتر از مک هستند. لپ تاپ های 2 در 1 با صفحه لمسی برای حرفه ای هایی که می خواهند همزمان از صفحه کلید و صفحه نمایش استفاده کنند، بهترین هستند. مجموعه عظیمی از لپ تاپ های قابل تبدیل با مشخصات متفاوت برای هر بودجه ای وجود دارد.

اگرچه اپل صفحه نمایش لمسی را در مک بوک ها معرفی کرده است، اما آنها فقط در چند مدل مک بوک پرو وجود دارند. ناگفته نماند که اینها مدل های پریمیوم هستند که هزینه زیادی برای شما خواهند داشت. پشتیبانی از قلم یکی دیگر از ویژگی هایی است که در آن لپ تاپ ویندوزی بهتر از مک بوک است.

صفحه کلید

لپ تاپ و مک مستعد مشکل نیستند و هر دو مشکل صفحه کلید دارند. آخرین صفحه کلید باطرفلای که توسط اپل معرفی شده است، قابل اعتماد نیست زیرا کاربران برخی از مشکلات را گزارش کرده اند. به طور مشابه، صفحه کلید در لپ تاپ های ویندوز نیز بسته به سازنده غیرقابل اعتماد هستند. با این حال، تفاوت در اینجا در خدمات مراقبت از مشتری نهفته است و لپ تاپ های ویندوزی دست بالا را دارند.

شما می توانید به راحتی کیبورد را در لپ تاپ ویندوزی تعویض یا تعمیر کنید، در حالی که صفحه کلید اپل نیاز به زمان دارد. علاوه بر این، فروشگاه های انتخابی وجود دارد که می توانید صفحه کلید مک بوک خود را تعمیر یا تعویض کنید

قابلیت ارتقا

بسته به نیازهای محاسباتی خود می توانید هر زمان که بخواهید یک لپ تاپ ویندوزی را ارتقا دهید. شما به راحتی می توانید قطعات را پیدا کنید، مشخصات را ارتقا دهید و تعویض سخت افزار بسیار آسان است. با این حال، ارتقاء مک بوک داستان دیگری است، زیرا باید به دنبال بخش های خاصی باشید. به طور معمول، شما مجبور نیستید مک بوک خود را ارتقا دهید، زیرا از قبل با مشخصات رده بالایی بارگذاری شده است. اما اگر بخواهید آن را ارتقا دهید، گزینه های محدودی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *