بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

تفاوت لنز STM و USM در دوربین های کانن

Canon 18 135mm USM Vs STM

STM و USM دو نوع محبوب سیستم فوکوس خودکار هستند که در لنزهای دوربین کانن استفاده می شوند. این دو نوع لنز برای دوربین های DSLR کانن و دوربین های بدون آینه موجود است. اگر قصد خرید لنز کانن برای بدنه دوربین خود را دارید، ممکن است با این دو نوع لنز اشتباه بگیرید. نگران نباشید ما به شما کمک می کنیم بهترین لنز را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. اجازه دهید نگاهی به تفاوت های کلیدی بین لنز STM و USM بیندازیم.

تفاوت های کلیدی بین لنزهای STM و USM

1-تفاوت در کلمات اختصاری

STM مخفف کلمه Stepper Motor و USM مخفف کلمه Ultrasonic Motor است.

تفاوت در موتور داخل لنزها است

از موتور استپر در  لنز STM کانن برای فوکوس خودکار استفاده می شود.

از موتور اولتراسونیک در لنز USM کانن برای فوکوس خودکار  استفاده می کند.

2- نویز

لنزهای USM کانن در هنگام فوکوس خودکار صدای کمی ایجاد می کنند. Canon این مشکل سر و صدا را با کمک موتور پله ای در لنزهای STM آنها حل کرده است.سر و صدا در لنز USM به دلیل حرکت سریع عناصر لنز در داخل است. بنابراین، اگر به دنبال لنزی هستید که هنگام فوکوس خودکار سر و صدای زیادی ایجاد نکند، به دنبال لنز STM بروید.

3- تمرکز دستی

مواردی وجود دارد که از گزینه فوکوس دستی در لنز خود استفاده می کنید. لنز STM از سیستم “تمرکز بر روی سیم” استفاده می کند. هنگامی که می خواهید حلقه فوکوس دستی را در لنز STM بچرخانید، سیگنالی برای حرکت عناصر فوکوس به موتور ارسال می شود. بنابراین، عناصر تمرکز به طور غیر مستقیم منتقل می شوند. بنابراین، در هنگام فوکوس دستی تأخیر ایجاد می شود. اما ، در مورد لنز USM ، حرکت حلقه های فوکوس عناصر لنز را مستقیماً به داخل منتقل می کند. این امکان فوکوس دستی تمام وقت بدون ایجاد صدمه به موتور را فراهم می کند.

4-هزینه

هنگام انتخاب لنز ، هزینه یک عامل اساسی است. لنزهای USM کانن گرانتر از لنزهای STM هستند. بنابراین، اگر بودجه شما کم است، بهتر است به دنبال لنز STM بروید.

5-سرعت

فوکوس لنزهای USM کانن سریعتر از همتایان STM است. بنابراین، آنها در مقایسه با لنزهای STM سریعتر هستند. بنابراین، اگر به دنبال لنزی با قابلیت فوکوس خودکار سریع هستید، به دنبال لنز USM باشید.اگر دو موضوع در صحنه وجود دارد که با هم فاصله دارند و می خواهید فوکوس را از سوژه در جلو به سوژه پشت تغییر دهید. لنز USM به قفل فوکوس سریع از طریق سیستم تشخیص فاز کمک می کند.برای عکاسی از حیوانات وحشی که تمرکز سریع یک نیاز اساسی آن است بهتر است از لنزهای USM استفاده کنیم

6-برای عکاسی

اگر قصد سرمایه گذاری روی لنزهای حرفه ای برای عکاسی را دارید، توصیه می شود از لنزهای Canon USM استفاده کنید. ویژگی فوکوس سریع لنز USM باعث می شود که عکاسی خیلی خوبی داشته باشید. اکثر لنزهای USM در سری Canon L عرضه می شوند که این امر باعث می شود که لنز از شیشه با کیفیت بالا استفاده کند. بنابراین، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. اگر به عکاسی اکشن، عکاسی ورزشی، عکاسی از حیات وحش یا عکاسی از پرندگان علاقه دارید، لنز USM بهترین انتخاب خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
فاکتور‌های مهم انتخاب هلی‌شات که باید مدنظر قرار دهید

7- برای فیلمبرداری

اگر از دوربین برای فیلمبرداری استفاده می کنید، صدا را نیز ضبط می کنید. لنزهای USM هنگام تمرکز روی سوژه سر و صدا ایجاد می کنند. این نویز توسط میکروفون در دوربین میکروفون خارجی (در صورتی که میکروفون خارجی بسیار نزدیک به دوربین باشد) افزایش می یابد. بنابراین، در نهایت با کیفیت پایینی برای ویدئو مواجه خواهید شد. بنابراین، اگر از لنز USM برای فیلمبرداری استفاده می کنید ، بهتر است از میکروفون خارجی استفاده کنید که در فاصله دوربین قرار دارد. این به جلوگیری از افزایش صدای موتور در هنگام فوکوس خودکار کمک می کند.اما لنزهای STM در حین ضبط فیلم نویز ندارند و هیچ نویز لنز در صدا ایجاد نمی شود.

نتیجه
بنابراین، هر دو لنز STM و USM مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب بین این دو عمدتا به استفاده نهایی برای (فیلم یا عکاسی) و بودجه شما بستگی دارد. اگر عکاس حرفه ای هستید، به دنبال لنز USM باشید. اگر قصد دارید فیلم بگیرید، روی یک لنز STM سرمایه گذاری کنید چراکه فوکوس خودکار بی صدا و فوکوس روان فیلم های بدون نویز ضبط می کند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین لنزهای کلیپسی را بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *