اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی

تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی

یکی از مهم ترین عوامل در عکاسی نور می باشد. در واقع نور می تواند تاثیر مستقیم در خوب یا بد شدن عکس ها بگذارد. در عکاسی انواع مختلفی از نور وجود دارد. در این بخش می خواهیم به بررسی تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی بپردازیم.

تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی

نور سخت

زمانی که در یک عکس از نور سخت استفاده شده باشد، تبدیل بین نور و سایه به صورت ناگهانی اتفاق خواهد افتاد. در این عکس‌ها بین قسمت‌های روشن و تاریک تصویر یک خط کاملا قابل تشخیص وجود دارد. نور سخت یک نور با کنتراست بالا است و اغلب اوقات داخل عکس شاهد هایلایت‌های روشن و سایه‌های کاملا تیره هستیم.

این نوع نور خیلی دراماتیک و قابل تحریک دانسته می‌شود و اغلب اوقات برای عکاسی پرتره از مردها و ورزشکارها از آن استفاده می‌شود. البته اینطور نیست که امکان استفاده از نور سخت برای عکس‌های دیگر وجود نداشته باشد. برای مثال زمانی که به دنبال دراما و کنتراست هستید، می‌توانید از این نور برای عکاسی از زن‌ها نیز استفاده کنید.

البته نور سخت معایب مخصوص خودش را هم دارد. برای مثال تغییر سریع بین قسمت‌های تیره و روشن پوست باعث تقویت مشکلات پوستی در عکس‌های پرتره می‌شود. این نوع نور بافت صورت، چروک و هرگونه آکنه را تقویت خواهد کرد. با وجود اینکه نور نرم به صورت کلی زیباتر است اما نور سخت به هیچ عنوان اینطور نیست.

این مطلب را هم ببینید
زمان استفاده از فلاش دوربین در عکاسی را بدانید

در مورد نور سخت نحوه قرارگیری منابع نور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در غیر این صورت ممکن است دور چشم‌ها حلقه‌هایی تیره ایجاد شود و یا جزئیات خیلی مهم تصویر در بخش‌های سایه مخفی شوند.

نور نرم

نور نرم دقیقا نقطه‌ی مقابل نور سخت است. در مورد نور نرم، تبدیل نور به سایه به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. به جای اینکه نقطه‌ی شروع سایه یک نقطه‌ی قابل تشخیص باشد، در محل تغییر نور به سایه یک گرادیانت تدریجی وجود دارد و تغییر نور به هیچ عنوان ناگهانی نیست. نور نرم بیشتر باعث دیده شدن زیبایی‌های سوژه خواهد شد.

در عکس‌هایی که با نور نرم گرفته شده‌اند هم امکان دیده شدن کنتراست وجود دارد. در این عکس‌ها نیز ما هنوز شاهد هایلایت و سایه هم هستیم و این تبدیل بین آن‌ها است که باعث تفاوت نور نرم و سخت می‌شود.

به دلیل اینکه تبدیل بین هایلایت‌ها و سایه‌ها دیگر ناگهانی نیست، عکس‌هایی که از نور نرم برای ایجاد آن‌ها استفاده شده است کمتر دراماتیک هستند. البته این بدین معنی نیست که این عکس‌ها زیبا نیستند. برای مثال نور تمامی عکس‌هایی که در ساعت طلائی گرفته شده‌اند نور نرم است.

نور سخت با پر کردن چروک‌ها و مشکلات پوستی با سایه باعث تقویت آن‌ها می‌شود اما نور نرم اینطور نیست و به همین خاطر نیاز نیست که زمان زیادی را صرف ادیت عکس‌های خودتان کنید. خلق تصاویری که نشان دهنده‌ی زیبایی سوژه باشد با نور نرم خیلی راحت‌تر است با این وجود عکس‌های گرفته شده با این نور احساس درامای موجود در عکس‌های گرفته شده با نور سخت را ندارند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از آثار هنری

کدام یک بهتر است؟

نور سخت و نرم تفاوت‌های خیلی زیادی با یکدیگر دارند و هیچ پاسخ واضحی برای اینکه کدام نوع نور بهتر است وجود ندارد. بسته به سوژه ممکن است یک نوع نور نسبت به نوع دیگر عملکرد بهتری برای شما داشته باشد اما استفاده اختصاصی از یک نوع نور برای یک نوع سوژه باعث محدود شدن خلاقیت شما خواهد شد.

به جای این کار شما به عنوان یک عکاس باید به صورت دقیق بدانید که هر نوع نور چه تاثیراتی روی تصویر شما دارد. از این اطلاعات برای تبدیل کردن چیزی که در ذهنتان وجود دارد به واقعیت استفاده کنید.

نور سخت خیلی دراماتیک است و معمولا کنتراست خیلی بیشتری هم دارد. کار با این نوع نور اغلب اوقات سخت‌تر است اما در صورتی که بتوانید محل قرارگیری آن را به خوبی تنظیم کنید می‌توانید با استفاده از این نوع نور تصاویر فوق‌العاده‌ای خلق کنید. عکاس‌های پرتره بیشتر از نور سخت برای عکاسی از مردها استفاده می‌کنند اما این نوع نورپردازی می‌تواند باعث دراماتیک شدن عکس‌های دو نفره و افزایش قدرت پرتره‌های زنان نیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *