اخبار تکنولوژی

توسعه تراشه ای با الهام از مغز انسان توسط کمپانی سامسونگ

تراشه ای با الهام از مغز انسان

یکی از افتخاراتی که امروزه سامسونگ قصد دارد تا به کمک دانشگاه هاروارد گامی بلند بردارد، این که ادعا می کند می تواند از شبکه عصبی مغز انسان برای انتقال نقشه های کپی برداری شده و سپس کپی آن ها در سه تراشه بعدی برای استفاده از قابلیت های مغز بهره ببرد. همچنین از زمان رونمایی از این موضوع، توسعه تراشه ای با الهام از مغز انسان به یکی از پربازدیدکننده ترین موضوعات تبدیل شد.

سامسونگ به روی توسعه تراشه ای با الهام از مغز انسان فعالیت می کند

شاید این موضوع اندکی برایتان عجیب به نظر برسد، ولی خیلی جالب و جای شکرگذاری دارد که علم و تکنولوژی ما تا جایی پیشرفت کرده که توانسته برای کپی برداری از رفتارهای مشابه مغز انسان مانند انعطاف پذیری، قدرت یادگیری، سازگاری با محیط اطراف و شناخت قدم بردارد، به صورتی که هوش مصنوعی بتواند به طرز باورنکردنی از تمام این ویژگی ها بهره مند شود. چیزی که منتشر شده، این که کمپانی سامسونگ قصد دارد تا خودش به تنهایی این ویژگی ها را از مغز انسان به روی تراشه سه بعدی کپی کند، شاید این ادعا در ابتدا قابل باور نبود، ولی بعدا با انجام تحقیقاتی مطمئن شدند که کاری که قرار این کمپانی انجام دهد، ممکن است، و توسعه تراشه ای با الهام از مغز انسان چقدر عجیب و هیجان انگیز است.

یکی از مهم ترین تجهیزات علمی و فوق تخصصی که این برند قصد دارد از آن استفاده کند، آرایه نانو الکترود است، که آن ها قصد دارند تا با استفاده از آن نقشه اتصال عصبی مغز را کپی برداری کنند. در اصل هیجان انگیزترین کاری که قرار آرایه نانو الکترود انجام دهد، این که برای ضبط سیگنال های الکتریکی ساخته شده که به وسیله تعداد زیادی از سلول های عصبی در مغز به کار برده می شود. نکته جالب بعد از این کپی برداری تازه اینجاست که اطلاعات کپی برداری شده از نقشه عصبی، می تواند به صورت یک شبکه سه بعدی با چگالی بالا از حافظه جامد مانند، مثل یک فلش مموری برای استفاده در درایوهای حالت جامد یا رم جایگذاری شود، که همانطور که یکبار ذکر شد، در نهایت این تراشه شامل تمام ویژگی های کپی شده ذکر شده از مغز انسان می باشد.

این مطلب را هم ببینید
مانیتور جدید ال جی UltraFine Ergo رونمایی شد

تراشه ای با الهام از مغز انسان

راه توسعه بخشیدن به تراشه ای با الهام از مغز انسان چیست

بعد از تمام شرایطی که در رابطه با برگرفتن تراشه ای با الهام از مغز انسان بازگو شد، کمپانی سامسونگ و دانشگاه هاروارد نظریه ای را اعلام کردند، که در این نظریه ذکر شده بود که دیگر لازم نیست برای انجام این کپی برداری سه بعدی از مغز انسان اقدام کنیم، زیرا راهی وجود دارد، که می توان به انجام این کار سرعت بخشید. این راه با ارزش به این معناست که به راحتی می توانیم نقشه عصبی مغز را به همراه تمام اطلاعات ذکر شده، تنها به صورت آپلود مستقیم آن به روی یک تراشه حافظه الگوبرداری و کپی کنیم. شاید این موضوع عجیب باشد، ولی انجام آن امکان پذیر است.

همچنین آن ها گفته اند که ما در یک راه بلند پروازانه و پر از ایده و خلاقیت قدم گذاشته ایم و قصد داریم غیرممکن ترین کارها را ممکن کرده و به همگان نشان دهیم، و می دانیم که این کار مرزهای هوش ماشینی، علوم اعصاب و فناوری نیمه هادی را جا به جا خواهد کرد. این پروژه همچنان توسط سامسونگ قابل انجام است، و این کمپانی قصد دارد تا تحقیقات خودش را در زمینه مهندسی نورومورفیک به عنوان بخشی از توسعه نیمه هادی مصنوعی ادامه داده و به پایان برساند، ولی از آنجایی که این پروژه کمی پیچیده و دشوار است، و تمام مرزها را می شکند، به وقت و زمان طولانی تری نیاز دارد، تا بتواند در توسعه تراشه ای با الهام از مغز انسان به طور کامل موفق شود.

در مسیر تراشه برداری با الهام از مغز انسان، سامسونگ با چه مشکلی مواجه شده است

قطعا در هر مسیری که شما را به موفقیت سوق می دهد، با مشکلاتی مواجه خواهید شد، ولی این به خود شما وابسته است که چگونه برای حل کردن آنها وارد عمل شوید. سامسونگ در این راه برای کپی برداری مغزعصبی انسان، با مشکلی مواجه شده که در عین سخت و بزرگ بودن همچنان این کمپانی در حال ادامه دادن مسیر خود است. ازآنجاییکه مغز انسان دارای تقریبا 100 میلیارد سلول عصبی میباشد و با هزاران برابر پیوند سیناپسی بیشتر است، برای کپی برداری در علم نورومورفیک تنها به یک تراشه ایده آل و بی نقصی نیاز دارد که بتواند حدود 100 تریلیون حافظه داشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
لغو کنفرانس I/O گوگل بخاطر نگرانی از شیوع کرونا

تراشه ای با الهام از مغز انسان

بدین ترتیب این چالش سخت و دشوار برای کمپانی سامسونگ است که در راه گرفتن تراشه ای با الهام از مغز انسان با آن مواجه شده اند، ولی با توجه به پیچیدگی و بزرگ بودن این مشکل، این کاملا طبیعی است، زیرا اهداف هر چه بزرگتر باشند، مشکلات وابسته به آن نیز بزرگتر هستند. با این وجود سامسونگ برای دستیابی به هوش مصنوعی کاملا مشابه مغز انسان در تلاش است تا دریچه ای نو برای تحقق این هدف باز کند. مطمئنا مدت زیادی طول نمیکشد تا این مشکل برطرف شود. سامسونگ میتواند دراین راه به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کند که برای هیچ کس قابل باور نیست.

الگو برداvی از مغز انسان کار دشواری است که زمان زیادی برای محقق شدن این پروژه لازم است ولی این کار قطعا کار رایانه ها و در اصل همه چیز را مختل می کند، زیرا چیزی فراتر از آن ابداع شده که نمونه جدیدی از سطح پیشرفت بشری در قرن است. سامسونگ به عنوان یک کمپانی خلاق در تولید به روزترین گوشی های هوشمند روز دنیا بالاخره میتواند انسان را با نسل جدیدی در توسعه تراشه ای با الهام از مغز انسان آشنا کند.

نتیجه گیری

چه کسی فکر می کند که به روزی نزدیک باشیم که بتوانیم از سلول های عصبی مغز الگوبرداری کنیم، به طوری که کلا شبیه سازی های مغز انسان کنار رفته و هوش مصنوعی وارد عمل می شود، که می تواند کاملا خود مغز انسان باشد یا مانند آن عمل کند. تصور چنین چیزی قطعا تا زمانی که سامسونگ این پروژه خود را به آخر برساند، کار سختی است، ولی مطمئنا نتیجه آن موفقیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *