آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عکاسی بازتابی چگونه تکنیکی است؟

بازتاب با تنظیم نور

عکاسی یکی از هنرهایی است که با شیوه‌های مختلف می‌تواند روح انسان را جلا ببخشد.‌ در این هنر با استفاده از تکنیک های فراوان عکاسان می توانند صحنه های زیادی ایجاد کنند. یکی از این تکنیک های فوق العاده انعکاس یا عکاسی بازتابی است.‌ در واقع با استفاده از این تکنیک می توان در هر تصویری انعکاسی یافت و با تیزبینی فراوان عکسی فوق العاده ایجاد کرد. در این مقاله به معرفی این تکنیک زیبا می پردازیم.

بازتاب در عکاسی

عکاسی بازتابی (عکاسی انعکاسی) که از آن به عنوان عکس آینه نیز یاد می‌شود، زمانی است که شما از سطوح بازتابی استفاده می کنید تا یک اکو هنری و یک صحنه جذاب را ایجاد نمایید. این تکنیک می‌تواند به عکس‌های بی روح چاشنی بزند و آن را به تصویری بی نظیر تبدیل کند. نکته بسیار جالب در تکنیک بازتاب این است که این نوع عکاسی می تواتد به راحتی در سطح شیشه، آب و یا هر سطح براق و بازتابنده مورد بررسی قرار بگیرد. عکاسی بازتاب، هنر است. چرا که شما باید عمیقا در تخیل خود کاوش کنید تا زیبایی های پنهان را ببینید.

علاوه بر آن عکاسی انعکاسی یک علم است. چون شما باید زوایا و تکنیک های صحیح را بدانید و همینطور بیش از اندازه با دوربین خود آشنا باشید تا یک عکس کامل را ثبت کنید. عکاسی بازتاب می تواتد چرخش جالبی را به مکانهایی اضافه کند که نقاط مهم کانون عکاسان مانند اقیانوس‌ها، دریاچه ها، گودال ها و حتی قطرات باران باشد.‌ همه آن ها سوژه هایی هستند که معمولا برای ایجاد عکس‌های بازتاب درخشان استفاده می‌شوند. البته منابعی مانند فلز، کاشی، آینه و هر سطح براق دیگری را هم‌می توان در عکس جای داد و تصاویری تلفیقی با استفاده از تکنیک بازتاب در عکاسی ایجاد کرد.‌

این مطلب را هم ببینید
عدسی و لنز دوربین و معرفی آن

برای گرفتن عکس‌های بازتابی لازم است تا کارهایی انجام شود. در ادامه با ما دنبال شوید تا بدانیم برای عکاسی انعکاسی چه کارهایی لازم است.

جستجوی مکان مناسب

متداول ترین سطح بازتابی آب است. اما بدان معنی نیست که شما باید خود را فقط در مکان‌های مبتنی بر آب محدود کنید.

عکس بازتابی را می توان در هر نقطه با کمی پیش بینی ایجاد کرد. حتی اگر شما با هدف ایجاد عکس انعکاسی تصویر برداری نکرده باشید، لحظه ها و مکان ها می توانند هر کدام سطوح بازتابنده و الهام بخش باشند. وقتی می خواهید از این تکنیک عکاسی استفاده نمایید زود به محل خود برسید تا پوشش ابر و موقعیت خورشید را بررسی کنید. از آنجا که در این تکنیک نور منعکس کننده و بسیار مهم است باید آن را به خوبی بررسی کرد.

هر سطح صیقلی که در محیط اطرافتان می بینید می‌تواند سوژه مناسبی برای این تکنیک باشد. با حرکت خورشید در آسمان توجه کنید که چگونه ممکن است زاویه تغییر کند. بعضی اوقات عکس گرفتن از همان مکان در ساعات مختلف روز می‌تواند نتایج متفاوتی داشته باشد.

بازتاب در هر مکان

بازتاب زیبا

از بهترین تجهیزات برای کار استفاده کنید.

داشتن تجهیزات مناسب کار عکاسی را آسانتر می کند.‌

  • حتما همراه خود دفترچه راهنما و تلفن همراه داشته باشید.
  • اگر با مشکلی در زمینه عکاسی مواجه شدید گوگل می تواند کمک کننده خوبی باشد.

لنزهای زاویه باز برای این عکاسی توصیه می شوند اما لازم نیست حتما آن‌ها را تهیه کرد.

این مطلب را هم ببینید
لنزهای سونی در سال 2021

سه پایه، کابل انتشار شاتر، کیف دوربین و تلفن همراه برای این مدل عکاسی لازم است.

از نظر فنی هر نوع لنزی برای عکاسی انعکاسی کار خواهد کرد، گرچه یک لنز با زاویه دید گسترده امکان تصویربرداری بیشتر در عکس را فراهم می‌آورد.

تنظیمات دوربین را دقیق کنید.

عکس بازتابی تفاوت چندانی با عکاسی چشم‌انداز ندارد. چند نکته را یادآور می شویم. باد بر روی آب های آرام‌ تاثیر می گذارد. اگر آب مواج باشد بازتاب آن مبهم خواهد بود.‌ البته این لزوما بد نیست بلکه بیشتر بازتاب انتزاعی را نشان می دهد. معمولا صبح های زود شرایط ایده آل تری برای عکاسی از انعکاس آب فراهم ‌می کند. زمانی که قصد دارید با آب به صورت آینه کار کنید و می خواهید کل چشم انداز در کانون توجه قرار گیرد،

  • دوربین را با دیافراگم کوچک f / 14 یا حتی کوچکتر تبدیل کنید.‌
  • از کمترین تنظیمات ISO استفاده کنید که سرعت شاتر را 1/50 یا سریع تر کند.

تنظیمات دقیق را تا رسیدن به نتیجه مناسب ادامه دهید.

بازتاب در موج

بازتاب در موج

ترکیب و ویرایش

این مدل عکس ها یعنی عکس های بازتابی نیاز به دقت بالایی در ویرایش دارند.

  • تراز کردن افق و قرار دادن آن در مرکز تصویر به تقارن قطعات کمک می کند.‌
  • روشنایی را هم می توان با تکنیک های مختلف درست کرد.

از این رو استفاده از ترکیب و ویرایش مناسب کمک بسیار زیادی به شما می کند.

 

سخن آخر

با ایتفاده از این تکنیک به راحتی می توانید عکس های زیبا بگیرید. پس مقاله را با دقت بخواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *