اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عمق میدان در عکاسی یعنی چه؟

عمق میدان و وضوح تصاویر

معرفی اصطلاح عمق میدان در عکاسی

عمق میدان با نام Depth of field و خلاصه (DOF) شناخته شده است. این اصطلاح یکی از مهمترین مفاهیم در عکاسی است. درک مفهوم DOF و عوامل تاثیرگزار بر آن از مواردی است که همه عکاسان باید بر آن تسلط داشته باشند. در این مقاله قصد داریم بدانیم عمق میدان چیست و چطور می‌توان آن را کنترل نمود؟.

عمق میدان چیست؟

عمق میدان فاصله بین نزدیک ترین و دورترین اشیا در عکسی است که وضوح یا شارپ مناسبی دارد. به عبارت ساده‌تر DOF محدوده هایی از عکس است که نسبت به سایر قسمت‌ها وضوح بهتری داشته باشد. حال دوربین فقط می‌تواند در یک نقطه به شدت متمرکز شود. اما نکته مهم این است که انتقال از وضوح به عدم وضوح (Sharp to Unsharp) به کندی صورت می‌گیرد. اگر نخواهیم تکنیکی نگاه کنیم، چگونگی مشاهده تصور و سایز مورد توجه شما عواملی هستند که به قابلیت وضوح کمک می کنند. البته به دید شما هم بستگی دارد. اگر ما از بینایی مناسبی برخوردار باشیم ‌می‌توانیم تصاویر را به وضوح ببینیم. همین مسئله در عکاسی متفاوت است. با دوربین می توان وضوح را تغییر داد یا بخش هایی از عکس را ناواضح نمود. این ها کار عمق میدان است.

توضیح خلاصه عمق میدان در عکاسی

عمق میدان

 

این مطلب را هم ببینید
میکروفن بیسیم سارامونیک Saramonic UwMic9 Kit7 TX9+ RX-XLR9 UHF wireless microphone

پاسخ به سوالاتی ذرباره DOF

آیا می توانم عمق میدان را دقیقاً برای هر وضعیت تنظیم کنم؟

بله ، اما از آنجا که تغییر دیافراگم روی سرعت شاتر شما تأثیر می گذارد ، نتیجه ممکن است پاسخگوی نیاز تصویر شما در عکاسی نباشد. به عنوان مثال ، اگر می خواهید با کاهش اندازه دیافراگم ، عمق میدان خود را افزایش دهید ، باید سرعت شاتر خود را نیز افزایش دهید که می تواند تصویر شما را تار کند. درک نحوه عملکرد همه این تنظیمات می تواند کنترل شما بر عمق میدان را افزایش دهد.

آیا عمق میدان به طور مساوی در جلو و عقب نقطه تمرکز  توزیع شده است؟

نه ، معمولاً تقریباً یک سوم جلو و دو سوم پشت نقطه کانونی شما هستند ، اما با افزایش فاصله کانونی عمق میدان در عکاسی مساوی تر می شود.

چگونه درک بهتر عمق میدان تصاویر را بهبود می بخشد؟

مدیریت DOF یکی از مهمترین ابزارهای شما خواهد بود. چرا که داشتن تصاویر واضح یکی از برترین عوامل برای گرفتن عکسی عالی است. دانستن نحوه ساخت قسمت‌هایی از عکس با وضوح بالا و قسمت‌هایی با وضوح کمتر ابزاری هنری و عالی برای ایجاد تصاویر با کیفیت عکاسی خواهد بود. از این رو DOF کمک شایانی به ما خواهد کرد.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم در عکاسی

چه زمانی باید از DOF کمتر استفاده کرد؟

استفاده از DOF کمتر راهی خوب برای برجسته کردن تصاویر سوژه از پس زمینه است. این مدل برای عکاسی پرتره عالی می باشد. عمق میدان کم برای عکاسی حیات وحش هم جالب است. در این حالت عکاس می خواهد سوژه از محیط خودش بیرون باشد. علاوه بر آن در بسیاری از فرصت های عکاسی حیات وحش، شرایط نوری پایین است و افزایش اندازه دیافراگم نوری بیشتری به شما خواهد داد. میزان DOF پایین برای عکاسی ورزشی هم مناسب می باشد.

چه زمانی باید عمق میدان بیشتری را مورد استفاده قرار دهم؟

در عکاسی منظره مهم است که تا جای ممکن از صحنه خود به وضوح عکس بگیرید. با استفاده از یک لنز واید و یک دیافراگم کوچک، شما می‌توانید عمق میدان خود را به حداکثر برسانید تا بتوانید با وضوح بشتری عکس بگیرید.

وضوح و عمق میدان

بلوک ها

در کل:

برای افزایش عمق میدان

  • تنگ کردن دیافراگم
  • دور شدن از سوژه
  • کاهش فاصله کانونی

لازم است و

برای کاهش عمق میدان

  • دیافراگم‌را ببندید.
  • به سوژه نزدیک شوید.
  • طول کانونی را طولانی تر کنید.

با این کارها می‌توانید کنترل DOF را در دست بگیرید.‌درک چگونگی کنترل این تنظیمات باعث بهبود عکاسی شما خواهد شد. پس این اصظلاح را نادیده نگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *