آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

حالت دستی فلاش

بررسی حالت دستی فلاش

همان طور که دوربین های دی اس ال آر حالت دستی دارند، فلاش های عکاسی هم دارای این حالت هستند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی حالت دستی فلاش بپردازیم. و درست مانند این که شما باید مد دستی را یاد بگیرید تا کنترل کامل بر روی دوربین خود داشته باشید، باید مد فلاش دستی را هم یاد بگیرید تا واقعا کنترل فلاش خودتان را به دست بگیرد. خبر خوب این است که زمانی که یاد گرفتید چطور از مد دستی استفاده کنید، استفاده از فلاش خود بر روی تنظیمات دستی بسیار آسان خواهد شد. پس در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

 

بررسی حالت مانوال Manual mode

در این بخش از مقاله قصد داریم حالت دستی فلاش را برای شما بررسی کنیم.

مد های همگام سازی این وسیله تعیین می کند که در فلاش شما چه اتفاقی می افتد و مد دستی به شما این امکان را می‌ دهد که انتخاب کنید چقدر نور واقعا مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هنگامی که دوربین در تنظیمات پیش‌ فرض خود باقی می‌ ماند، نورسنج دوربین یک تنظیمات خودکار برای فلاش را انتخاب خواهد کرد، اما غالباً به فلش می گوید که نور بیش از حد را روشن کند. حالت فلاش دستی به شما امکان می دهد شدت نور را تنظیم کنید.

حالت دستی فلاش

عکاس

همان طور که می دانید و در دیگر مقاله ها هم گفتیم تنظیم نور در عکاسی یکی از مهم ترین نکات آن است. از این رو استفاده از فلاش ها اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که با تنظیم شدت نور در حالت دستی فلاش می توانید تصاویر زیبایی ثبت کنید. با فعال کردن مد مانوال عکاس قادر خواهد بود بر مبنای نور صحنه تنظیمات مرتبط با کار خود را به درستی و دقت بالا انجام دهد. این کار به منزله یک سوئیچ بسیار عالی در جهت تنظیم نور برای فلاش شماست.

این مطلب را هم ببینید
شاتر در عکاسی چه وسیله ای است؟

مد فلاش دستی از کسر استفاده می‌ کند. شما می توانید فلاش خود را با تمام توان در اختیار داشته باشید و یا فقط بخشی از قابلیت های آن را وارد کار خود کنید. تنظیم 1/2 در حالت فلاش دستی به سادگی 1/2 قدرت فلش کامل است. بنابراین به نسبت ها دقت کنید.

فلش متر

نکته جالب این است که دوربین های دیجیتال دارای فلش متر نیستند. هنگامی که در حالت دستی عکس می گیرید ، نور سنج شما را به سمت نوردهی مناسب راهنمایی می کند ، اما فلش متر مشابهی برای استفاده از حالت فلاش دستی وجود ندارد. شما می توانید برای خود یک فلاش متر خریداری کنید اما اگر قصد ندارید هزینه کنید به سادگی با امتحان کردن صحنه های مختلف می توانید به نتیجه نهایی دست پیدا کنید.

سایر توضیحات در ارتباط با مد مانوال

در بیشتر اوقات ، از حالت فلاش دستی برای مطابقت با روشنایی موجود استفاده می شود ، بنابراین بدیهی نیست که در وهله اول حتی از یک فلاش استفاده شده است. پس گام اول، تنظیم نوردهی دوربین برای نور محیط است. به خاطر داشته باشید که فلاش به اشیاء نوری نزدیکتر کمک می کند ، بنابراین به طور کلی می خواهید عناصر پس زمینه یا آسمان را در معرض نمایش بگذارید ، و یک موضوع را ایجاد کنید.

در مرحله بعد ، باید خروجی فلاش خود را تنظیم کنید. بدون فلاش متر این کار وابسته به حدس و گمان خواهد بود. باید با نحوه کار فلاش خود آشنایی داشته باشید. تنظیمات نوردهی شما فقط بر روی فلاش تاثیر می‌ گذارد. دیافراگم‌ های باز (f stop کوچک‌تر)باعث خواهد شد که فلاش روشن‌ تر به نظر برسد، در حالی که دیافراگم‌ های باریک‌تر (عدد f stop بالاتر)به اندازه یک اثر چشمگیر نیستند. از آنجا که فلاش یک بازتاب کوتاه از نور است، سرعت شاتر بر شدت فلاش تاثیر نمی‌گذارد. 

فعالیت بدون متر اندازه گیری

بدون متر ، با فلاش در توان کاهش یافته شروع کنید. 1/4 مکان خوبی برای شروع است. در فلاش های خاص ، از دکمه های “+” و “-” استفاده کنید. بسیاری از دوربین ها همچنین دارای حالت های دستی برای فلش پاپ آپ هستند. این تنظیمات معمولاً در منوی سفارشی قرار دارند. عکس را بگیرید ، سپس به صفحه نمایش خود نگاه کنید و تعیین کنید که آیا تنظیمات نیاز به تغییر دارند یا خیر. اگر فلاش خیلی زیاد است ، آن را خاموش کنید. اگر کافی نیست ، از خروجی بالاتری مانند 1/2 استفاده کنید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ترفندهای عکاسی در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *