مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

دستورات cmd پرکاربرد برای مدیریت شبکه‌های کامپیوتری در ویندوز

دستورات cmd پرکاربرد

در رابط کاربری گرافیگی با استفاده از ظاهری کاربرپسند میتوان در سیستم عامل کارهای متفاوتی را انجام داد. اما در محیط CMD بدون استفاده از رابط کاربری گرافیکی و تنها با تایپ دستورات در محیط CMD میتوان کارهای مد نظر را انجام داد. گاهی پیش می آید که به جای استفاده از تنظیمات ویندوز، می بایست دستورات cmd را به کار ببریم. برای مثال در این بخش می خواهیم دستورات cmd پرکاربرد برای مدیریت شبکه های کامپیوتری در ویندوز را به شما عزیزان آموزش دهیم.

دستورات cmd پرکاربرد

Ping

شاید نام این دستور را زیاد شنیده باشید. ساده ترین و البته مفیدترین دستور cmd که تعیین می کند آیا کامپیوتر شما قادر است به آدرس آی‌پی مقصد خاص یا یک نام دامنه برسد یا خیر و اگر قادر به انجام چنین کاری است چه مدت زمان طول می‌کشد تا داده‌ها بین مبدا و مقصد در تبادل باشند. عملکرد این دستور از طریق ارسال بسته‌های داده چندگانه و بررسی این مسئله که چه تعداد از این بسته‌ها باز می‌گردند انجام می شود. در صورتی که بسته ها باز نگردند ، پینگ با نشان دادن واژه lost  از دست رفتن بسته‌ها را اعلام می‌کند. به‌طور پیش‌فرض پینگ چهار بسته را ارسال می‌کند و برای هر یک بازه زمانی انتظار 4 ثانیه‌ای در نظر می‌گیرد. برای افزایش تعداد بسته هایی که پینگ می تواند ارسال کند، می بایت از دستور زیر استفاده کنید:

این مطلب را هم ببینید
معرفی اسپیکر Huawei Sound Joy

Ping www.google.com -n 10

دستورات cmd پرکاربرد

TRACERT

این دستور یک بسته داده‌ای را برای اشکال‌زدایی شبکه‌‌ها ارسال می‌کند. این دستور شباهت هایی به دستور پینگ دارد اما تفاوت هایی هم هستند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. پینگ به شما اعلام می‌دارد که آدرسی که به آن پینگ کرده‌اید فعال است یا خیر، اما tracert تمامی روترهایی که بسته‌های داده در مسیر با آن‌ها در تعامل هستند را به کاربر نشان می‌دهد.

PATHING

عملکرد این دستور نیز شبیه به Tracert است با این تفاوت که اطلاعات مفیدتر و جامع‌تری ارائه می‌کند. هنگامی که با استفاده از این فرمان بسته‌ها را برای مقصد خاصی ارسال کردید، ابزار فوق مسیر را تجزیه و تحلیل می‌کند و بسته‌های از دست رفته بر مبنای هر هاپ را محاسبه می‌کند.

دستورات cmd پرکاربرد

 

IPCONFIG

Ipconfig  نیز یکی دستورات cmd پرکاربرد است که علاوه بر ارائه اطلاعات مفید، اجازه می‌دهد ابزار فوق را همراه با سوییچ‌ هایی برای انجام یک کار به خصوص استفاده کنید. اگر قصد پاک کردن کش سامانه را دارید، می بایست از دستور زیر استفاده کنید:

این مطلب را هم ببینید
آموزش فعال کردن ساعت چند منطقه زمانی در ویندوز 10 بصورت همزمان

Ipconfig /fllushdns

این کار زمانی انجام می شود که قادر نیستید به یک وب‌سایت خاص یا سروری به دلایل مختلف متصل شوید.

GETMAC

هر دستگاهی که با استاندارد IEEE 802 سازگار باشد، یک آدرس مک منحصر به فرد دارد. برخی از کاربران از آدرس‌های مک برای محدود کردن دستگاه‌ هایی که می‌توانند به یک شبکه متصل شوند استفاده می‌کنند. تعدا مک آدرس هایی که مشاهده می کنید بستگی به کارت‌های شبکه‌ای که روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید دارد.

دستورات cmd پرکاربرد

NSLOOKUP

نام کامل آن Name Server Lookup است. یکی از دستورات cmd پرکاربرد که برای پیدا کردن آدرس آی‌پی یک دامنه خاص استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که برخی از نام‌ های دامنه به یک آدرس تخصیص داده شده متصل نیستند. این بدان معناست که با هر بار اجرای فرمان مذکور، ممکن است آدرس‌های آی‌ پی مختلف را دریافت کنید.

NETSTAT

این دستور برای آمارگیری، تشخیص خطا و تحلیل‌ها در بحث مدیریت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید همه اتصالات فعال روی سیستم را مشاهده کنید، باید از این فرمان بهره ببرید. یک اتصال فعال به معنای آن نیست که در حال انتقال داده‌ ها است، بلکه می‌ تواند پورتی باشد که باز بوده و آماده دریافت یک ارتباط است.

دستورات cmd پرکاربرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *