اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

دوربین بدون آینه چه نوع دوربینی است؟

دوربین بدون آینه و تفاوت ها

اگر تازه وارد دنیای دوربین ها شده باشید، باید تلاش کنید تا بعهمید، کدام یک برای شما مناسب تر است. دوربین ها انواع مختلفی دارتد. نام گذاری آن ها وابسته به تجهیزات یا وسایلی است که در آن ها به کار رفته. از انواع دوربین ها می توان به SLR، DSLR، دوربین های Mirrorless اشاره نمود. در این مقاله ما قصد داریم به معرفی دوربین های بدون آینه یا همان Mirrorless بپردازیم. با ما همراه شوید.

 

دوربین بدون آینه و بررسی آن

بر خلاف سایر مدل های دوربین ها و همان طور که از نام آن پیداست، در این مدل آینه ای وجود ندارد تا تصویر منظره از طریق آن به چشم عکاس برسد. ساختار این مدل دوربین کمی متفاوت است. در دوربین بدون آینه دریچه ای در قسمت بالا و سمت چپ یا سر دوربین قرار گرفته که در آن تعدادی عدسی نصب شده است. عکاس می تواند کادری که در نظر گرفته است را از داخل این دریچه انتخاب نماید.

در این مدل دوربین ها بین منظره یاب و لنز دوربین، فاصله بسیار کمی وجود دارد. پس در دوربین MIRRORLESS عکاس سوژه خود را از یک نقطه می بیند و از نقطه دیگر عکس خود را می گیرد. دلیل این که بین چیزی که ما می بینیم و عکسی که گرفته می شود، در فاصله های نزدیک تفاوت وجود دارد همین مسئله است.

این مطلب را هم ببینید
لنز های زاویه دید عریض و نحوه استفاده از آن ها

این تفاوت و خطا را پارالاکس می نامند.

در این مدل دوربین منظره یاب نوری وجود ندارد. در عوض سنسور تصویر برداری در همه زمان ها در معرض نور است‌. با این حال اصطلاح دوربین های بدون آینه به طور کلی برای توصیف دوربین های لنز قابل تعویض دیجیتال (ILC) استفاده می شود که یا منظره یاب الکترونیکی دارند یا منظره یاب ندارند. دوربین های بدون آینه معمولا بسیار کوچکتر از سایر دوربین ها خصوصا دوربین های دی اس ال آر هستند. این دوربین ها در ابتدای ورود خود، محبوبیت زیادی بین مبتدیان عکاسی و افراد عادی داشتند، اما امروزه حرفه ای ها دوربین میرور لس را به لیست علاقه مندی های خود اضافه نموده اند. چرا که این مدل ها مزایایی دارند که در DSLR یافت نمی شود.

لنز دوربین Mirrorless

توجه داشته باشید، فقط به این دلیل که دوربین کوچکتر است، به این معنی نیست که لنز آن با کیفیت یا مناسب نخواهد بود. یک لنز ۳۰۰ میلی متری در یک دوربین دی اس ال آر با تمام فریم، در یک دوربین بدون آینه  تمام قاب تقریبا به همان اندازه خواهد بود. همانند دوربین های DLSR، دوربین های بدون آینه هم برای اتصال لنز های مختلف از یک مانیتور به سبک بایونی استفاده می کنند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی دوربین GFX 100S فوجی فیلم

یکی از تفاوت هایی که دوربین بدون اینه با دی اس ال آر دارد این است که در این دوربین ها فاصله بین لنز و سنسور لنز بسبار کوتاه تر است.

"<yoastmark

فوکوس خودکار

اولین دوربین های بدون آینه دارای فوکوس اتوماتیک بسیار حساسی بودند.

اما امروزه اکثر این دوربین ها دارای فوکوس با عملکردی عالی هستند. به دوربین های موجود در این مدل ها ویژگی های بیشتری از جمله تشخیص چشم و ردیابی هوشمند سوژه هم اضافه شده است.

 

نگاه کلی

دوربین های MIRRORLESS در دیدگاه کلی و ذاتا بهتر یا بدتر از دوربین های دیگر مثل DSLR نیستند.

در برخی از خصوصیت ها این دوربین مزایایی دارد و در برخی از خصوصیت ها مضراتی. در نهایت این خود شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه نوع دوربینی با توجه به نیازهای تان مناسب است. معمولا افرادی که قصد دارد به عنوان تفریح عکس بگیرند یا مبتریان عکاسی به سراغ دوربین های بدون آینه می روند.

 

سخن آخر

در این مقاله ما به معرفی دوربین های بدون آینه پرداختیم. در قسمت هایی هم تفاوت های این مدل را با مدل دی اس ال آر بیان کردیم. شما بر مبنای خواسته خود می توانید یکی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *