بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

انواع لنز دوربین

انواع لنز دوربین

دوربین ها ابزار و وسایل مخصوص خود را دارند. هر کدام از این ابزار خاصیت ویژه ای دارند. خاصیت های آن ها باعث می شود تا ما بتوانیم آثار هنری زیبایی خلق کنیم. یکی از این وسایل لنز یا عدسی دوربین است. در این مقاله قصد داریم انواع لنز های دوربین را بررسی کنیم.

انواع لنز ها

یکی از مهم ترین قسمت های دوربین عکاسی لنز آن است، لنز ها باعث می شوند تا ما بتوانیم بهترین عکس ها را بگیریم. لنز یا عدسی انواع زیادی دارد. در این بخش از مقاله انواع آن را بررسی می کنیم. در ادامه قصد داریم لنز های نرمال، لنز های زاویه باز و زاویه بسته را توضیح دهیم. ببینید هر کدام از این لنز ها کارایی خاص خود را دارند. به عبارتی می توان گفت که طبقه بندی لنز ها در گروه های مختلف بر حسب نیاز های متفاوت خواهد بود. برخی از لنز ها برای کارهای عکاسی معماری منسب هستند. گروهی دیگر از آن ها به درد عکاسی مستند می خورند. برخی دیگر برای عکاسی خبری مناسب هستند. یک سری از آن ها را نیز برای عکاسی از اشیا کوچک به کار می بریم.

یکی از راه هایی که به وسیله آن لنز یا عدسی را تقسیم بندی می کنند، استفاده از فاصله کانونی می باشد. زمانی میدان دید یک لنز تغییر می کند که شما فاصله کانونی آن را کم یا زیاد کنید.

انواع لنز دوربین

لنز دوربین

لنز های زاویه باز و زاویه بسته

برخی از لنز ها میدان دید گسترده و وسیعی دارند. به طور مثال زاویه بزرگ ۱۸۰ درجه را پوشش می دهند. همین مسئله باعث شده است تا به این مدل لنزها، زاویه باز بگویند. اما گروهی دیگر هستند که کاملا بر خلاف این لنز ها می باشند. این گروه زاویه دید کوچکی دارند. مثلا دو درجه. به همین دلیل به آن ها زاویه بسته گفته می شود. در زبان انگلیسی لنز زاویه باز Wide Angle lens و زاویه بسته Tele Photo Lens نامیده می شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین کارت های میکرو اس دی 2021

لنز نرمال

این دو مدل را تعریف کردیم و مفهوم آن ها را دانستیم. حال می خواهیم مفهوم لنز نرمال (Normal lens) را بیان کنیم. همان طور که می دانید، دوربین ها در شکل ها و اندازه های گوناگونی ساخته می شوند. به دلیل وجود همین تنوع در شکل و اندازه، سایز و اندازه فیلم های آن ها هم متفاوت خواهد بود‌. در دوربین های دیجیتال، حتی حسگر ها و سنسور ها هم در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. اما اگر فاصله کانونی لنزی، به اندازه قطر فیلم یا حسگر استفاده شده در دوربین باشد، به آن لنز نرمال می گویند.

لنز نرمال ویژگی مهم و اساسی دارد. ویژگی مهم آن، این است که مدل نرمال، شبیه ترین تصویر را نسبت به آن چه چشم می بیند ایجاد می کند. درست است که چشم انسان میدان دید وسیعی دارد اما زاویه دید مفید آن حدودا چهل و پنج درجه می باشد. بر این اساس، زاویه دید لنز های نرمال هم ۴۶ درجه می باشد.

این مطلب را هم ببینید
راهنمای عکاسی در طبیعت بصورت حرفه ای

 

ارتباط بین زاویه دید و فاصله کانونی

زمانی زاویه دید یک لنز وسیع تر خواهد شد که فاصله کانونی آن کمتر باشد و هر چقدر که فاصله کانونی لنز مورد نظر بیشتر باشد، زاویه دید آن کمتر خواهد بود. پس اگر دوربینی ۱۳۵ میلی متری باشد، لنز هایی که کمتر از پنجاه میلی متر باشند، زاویه دید وسیع تری دارند. به همین دلیل آن ها را لنز های زاویه باز (لنز واید) می نامند‌. از طرفی لنز هایی که بیشتر از ۵۰ میلی متر باشند، زاویه دید بسته تری دارند. این لنز ها را زاویه بسته یا تله فوتو می گویند. لنز های کمتر از ۵۰ میلی متر می توانند مقادیری مانند ۸، ۱۵ ، ۲۸ و … داشته باشند و لنز های بیشتر از ۵۰ میلی متر می توانند مقادیر ۷۰، ۸۵، ۴۰۰، ۱۲۰۰ و … به خود بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *