اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عدسی و لنز دوربین و معرفی آن

عدسی و لنز دوربین و انوع آن

یک دوربین از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت ها وظیفه خاصی بر عهده دارند. بخش های مختلف دوربین می تواند به ما در گرفتن عکس های زیبا کمک کند. یکی از این بخش ها، لنز یا عدسی دوربین است. در این مقاله قصد داریم به معرفی عدسی و لنز دوربین بپردازیم.

 

معرفی عدسی یا لنز

به راحتی و به جرات می توان گفت که مهم ترین قسمت یک دوربین عکاسی، لنز یا عدسی آن است. باید بگویم که بیشترین سهم در تهیه یک تصویر خوب را لنز ها دارند. لنز هایی که امروزه در دوربین ها به کار می روند، بسیار پیچیده هستند‌. با ما در ادامه مقاله و در بخش بعد همراه باشید تا بدانیم که یک لنز چگونه کار می کند؟

عدسی و لنز دوربین چیست

عدسی و لنز دوربین

نحوه کار عدسی ها به چه صورت است؟

بگذارید در ابتدا با تعریف شکست نور شروع کنیم. وقتی نور از یک محیط ( مانند هوا) وارد محیط دیگری ( مانند آب) می شود پدیده ای به وجود می آید که به آن شکست نور می گویند. حال یک منشور از جنس شیشه را با شکل خاصش تصور کنید. وقتی به یک منشور از جنس شیشه پرتوی نوری بتابانیم، متوجه خواهیم شد که نور تغییر جهت می دهد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین‌های عکاسی چاپ سریع

در ذهن خود فرض کنید که چند تا از این منشور ها را به هم چسپانده باشیم. اکنون چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ در این حالت به دلیل افزایش پرتوها و شکل ویژه ای که برای آن ها پیش می آید، پرتو های نور در یک نقطه یکدیگر را قطع می کنند. این چیدمان را می توان عدسی نامید. به عبارتی یک عدسی شکل تکامل یافته چند منشور بهم چسپیده است.

حتما به یاد دارید که در دوران مدرسه، یا در بچگی آزمایش عدسی انجام می دادیم. آزمایش به این صورت بود که یک ذره بین را در مقابل نور خورشید قرار می دادیم و کاغذی را زیر آن می گرفتیم، در این حالت کاغذ آتش می گرفت. دلیل اتش گرفتن چه بود؟ همین تمرکز نور در یک نقطه. این نقطه چه بود؟ این تقطه در واقع تصویر کوچک شده خورشید است. خاصیت عدسی ها این است که تصویری از دنیای مقابل خود به صورت وارونه و کوچکتر ( البته گاهی اوقات تصویر بزرگتر خواهد شد. ) در طرف دیگر خود ایجاد می کنند. در قسمت بعد می خواهیم با انواع عدسی آشنا شویم.

 

انواع عدسی ها

حال که تعریف عدسی را دانستیم، در این بخش قصد داریم انواع عدسی ها را معرفی کنیم. عدسی ها به دو نوع واگرا و همگرا تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این نوع عدسی ها کارایی و خصوصیات خاص خود را دارند. ببینیم که چطور می شود این عدسی ها را شناخت.

این مطلب را هم ببینید
دی جی آی پوکت 2( DJI Pocket 2) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

عدسی واگرا است که لبه آن از مرکز عدسی ضخیم تر باشد. اما هر عدسی که لبه های آن نسبت به مرکزش نازک تر باشد، همگرا نامیده می شور. عدسی های همگرا تصویری را روی یک سطح ایجاد می کنند که به آن تصویر حقیقی می گویند. اما در عدسی های واگرا داستان شکل دیگری دارد. تصویر های تولید شده توسط عدسی های واکرا فقط با چشم قابل رویت هستند و امکان ثبت آن ها وجود ندارد. به این تصویر تولیدی تصویر مجازی می گویند.

عدسی و لنز دوربین با توضیحاتش

انواع عدسی

لنز دوربین

لنز یک دوربین از ترکیب چند عدسی همگرا و واگرا ساخته شده است‌. این نوع لنز ها را لنز های مرکب می نامند. لنز ها با مشخصه ها و مولفه های متفاوتی ساخته می شوند. اما مهم ترین این مشخصه ها، فاصله کانونی می باشد. فاصله محل تشکیل تصویر تا لنز را فاصله کانونی می نامند. فاصله کانونی بر حسب میلی متر است.

 

سخن آخر

در این مقاله یکی از مهم ترین اجزای دوربین یعنی عدسی یا لنز را توضیح دادیم. قسمتی که به راحتی ما کمک زیادی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *