اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

دوربین دیجیتال و تاریخچه آن

داستان دوربین ها

از آغاز سفر در فضا گرفته تا هیولاهای چند مگاپیکسلی امروز، دوربین دیجیتال تا به نتیجه رسیدن راه زیادی را طی کرده است. در این مقاله قصد داریم تاریخچه جذاب این وسیله را برای شما بیان کنیم.‌

یک شجره نامه کامل و جامع از دوربین دیجیتال.‌

تاریخچه اولیه دوربین دیجیتال

تاریخچه دوربین دیجیتال با یوجین اف لالی (Eugene F. Lally) از ازمایشگاه پیشرانه جت آغاز شده است.

زمانی که او راه های یافتن گرانش مصنوعی را کنار گذاشته بود، به این فکر می کرد که چگونه از یک سنسور موزائیک برای گرفتن تصاویر دیجیتالی استفاده کند. ایده او در سال ۱۹۶۱ این بود که از سیارات و ستارگان هنگام مسافرت در فضا عکس بگیرد. او با این کار قصد داشت موقعیت فضانوردان را نیز تثبیت کند.‌

اما در واقع نمونه اولیه دوربین دیجیتال در سال ۱۹۷۵ توسط مهندس استیون ساسون (Steven Sasson) مهندس شرکت ایست من کوداک (Eastman Kodak) ساخته شد. برای این کار او از قطعات موتورلا، یک لنز و سنسورهای الکتریکی که در آن زمان اختراع کرده بودند، استفاده کرد.

این دوربین اندازه یک توستر بزرگ بود و تقریبا ۴ کیلوگرم وزن داشت. تصاویر سیاه و سفید بر روی یک نوار کاست دیجیتالی ضبط شده بود و مشاهده آن ها برای ساسون و همکارانش نیاز به صفحه نمایش ویژه داشت. در این تصمیم انقلابی ۲۳ ثانیه طول کشید تا اولین عکس دیجیتال ثبت شود.

البته برخی ادعا دارند که کوداک نتوانست در ادامه خود را با پیشرفت تکنولوژی همراه کند.

 

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین عکاس های ایرانی

عصر آنالوگ

دوربین آنالوگ (Analogue) را به طور عمده شروع عصر دیجیتال و دوربین های دیجیتالی می نامند‌ در حالی که این مدل از دوربین ها تصاویر را بر روی صفحات عکاسی خاصی چاپ ‌می کردند. اما این مدل دوربین ها پس از مدتی به دلیل کیفیت پایین و وضوح کم جای خود را به مدل های پیشرفته تر دادند.

از این دوربین ها عموما توسط روزنامه نگاران برای پوشش رویداد های خاصی استفاده می شد.

از این رویداد ها می توان به

  • المپیک ۱۹۸۴،
  • تست های تیانانمن در سال ۱۹۸۹
  • و جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ اشاره نمود.

اما در سال ۱۹۸۶ سرکت کانن (Canon) اولین دوربین آنالوگ برای فروش را ارائه داد. قیمت آن در آمریکا ۴۹۹ دلار بود. اما مصرف کنندگان مجبور بودن ۹۹۹ دلار بیشتر برای سایر ابزار دوربین مانند باتری و رابط بپردازند.

شروع کار دوربین های دیجیتال

اولین دوربین دیجیتالی حقیقی که در واقع کار هم کرده است در سال 1981 ساخته شد. تیم دانشگاه علمی کلگری کانادا دوربین عکاسی Fairchild All-Sky را برای عکاسی از شفق شمالی ساخت. آنچه این  دوربین را دیجیتالی کرده بود، این بود که داده های دیجیتال را به جای آنالوگ ضبط می کرد.

در سال ۱۹۸۳ کانن به طراح خود لویجی کولانی (Luigi Colani) دستور داد تا به طور ویژه ای وقت خود را بر روی طراحی دوربین های آینده بگذارد و آن ها را پیش بینی کند.
اولین دوربین دیجیتال دستی واقعی Fuji DS- 1P بود که در سال ۱۹۸۸ ارائه شد اما هیچ وقت به فروش نرسید. این دوربین تصاویر را به عنوان فایل های رایانه ای ثبت می کرد. تصاویر بر روی کارت حافظه داخلی ۱۶ مگابایتی که به طور مشترک با توشیبا (Toshiba) ساخته شده بود، ذخیره شدند.

این مطلب را هم ببینید
نکاتی برای تمیزکردن دوربین عکاسی

همچنین در سال ۱۹۸۸ اولین استاندارد های JPEG و MPEG تنظیم شد.

اما بعد از تمام این کش و قوس ها اولین دوربین دیجیتالی که به بازار عرضه شد و موفقیت آمیز بود Dycom Model 1 بود. این دوربین در سال ۱۹۹۱ ارائه شد و تصاویر را به صورت دیجیتالی ذخیره می کرد.

پس از مدتی شرکت اپل هم وارد بازار رقابت شد. در سال ۱۹۹۴ این شرکت دوربینی ارائه کرد که قیمت آن کمتر از ۱۰۰۰ دلار بود. این دستگاه تا هشت تصویر را در حافظه داخلی خود ذخیره می کرد.

بعدها فوجی فیلم دوربین Quick Take 200 را ساخت.

دوربین های دیجیتال امروزی

شکل دوربین های دیجیتال امروزی در سال ۱۹۹۵ ظاهر شد. که برای اولین بار با صفحه LCD در پشت خود نمایان شد. و حالا در عصر دیجیتال ما شاهد دوربین های با کیفیت و انواع مدل ها و قیمت ها هستیم.

عصری که رقابت در آن لحظه ای است.

 

سخن آخر

دوربین های دیجیتال فرایند طولانی را برای رسیدن به مسیر اصلی خود طی کردند. در این مقاله روند سیر آن ها بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *