مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

راهنمای انتخاب هارد اکسترنال مناسب

انتخاب هارد اکسترنال مناسب

هارد اکسترنال ، یکی از پر مصرف ترین کالاهای دیجیتال در حال حاضر می باشد. به مرور زمان و با بیشتر شدن اطلاعات کاربران ، خرید هارد اکسترنال از جمله اولویت های اصلی کاربران است. با وجود تنوع زیاد این محصول در بازار ، ممکن است کاربران هنگام خرید آن دچار سردرگمی شوند. بنابراین نیاز است تا هنگام خرید نکاتی را مد نظر قرار دهید. در این بخش با راهنمای انتخاب هارد اکسترنال مناسب با ما همراه باشید.

نکات مهم برای انتخاب هارد اکسترنال مناسب

ظرفیت

فرض کنید شما فقط می‌خواهید روی هارد خود عکس ذخیره کنید. یعنی تصاویری که با گوشی خود گرفته اید را روی هارد ریخته و نگهداری کنید. برای این کار هارد های با ظرفیت ۱ ترابایت برای شما مناسب می باشد. حتی هارد های ۵۰۰ گیگ هم به کار شما می آید. اگر شما نیاز داشته باشید که روی این هار فیلم ذخیره کنید.

با توجه به اینکه هر فیلم در حدود ۲ گیگ فضا احتیاج دارد با یک هارد ۱ ترابایک حدود ۵۰۰ فیلم روی آن جا می گیرد به نظر برای کارهای عادی افراد بسیار مناسب می باشد. ولی اگر شما احتیاج داشته باشید اطلاعات خود را بایگانی کنید و برای سالیان سال نگهداری کنید و حجم این اطلاعات هم زیاد می باشد شما نیاز به ظرفیت های بالاتری از هارد را دارید. امروزه هاردها در ظرفیت های مختلف مثلا ۲، ۴، ۶، ۱۰ و حتی ۱۶ گیگ هم وجود دارد که می توانند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را در خود نگهداری کنند.

این مطلب را هم ببینید
آشنایی با کول پد لپ تاپ ( خنک کننده لپ تاپ )

سرعت چرخش و سرعت انتقال داده‌ها

سرعت پنج هزار و ۴۰۰ دور در دقیقه مزیت خاصی برای یک هارد اکسترنال به حساب نمی‌آید. تقریبا تمام هارد اکسترنال‌های امروز با چنین سرعتی می‌چرخند و بهتر است زیاد فریب این عدد بزرگ را نخورید. همچنین سرعت انتقال داده‌ها در انواع هارد اکسترنال تفاوت چندانی ندارد. آنچه که مهم است، نسخه پورت USB هارد اکسترنال است. پورت‌های USB ۳.۰ تا پنج گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال داده دارند.

سرعت انتقال انواع USB ۲.۰ در حد ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه است. سرعت انتقال همیشه یک موضوع دو طرفه است. علاوه بر هارد اکسترنال، لپتاپ یا کامپیوتر شما هم باید به پورت USB ۳.۰ مجهز باشد. این پورت‌ها آبی رنگ هستند و سرعت انتقال بالاتری نسبت به USB معمولی سفید‌رنگ دارند. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که همیشه انتقال فایل‌ها کم با حجم بالا سرعت بیشتری نسبت به فایل‌های زیاد با حجم کم دارد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تبدیل فایل PDF به JPG

مقاومت

هارد اکسترنال حساس‌ترین قطعه الکترونیکی است. کوچکترین اتفاقی می‌تواند به کلی هارد اکسترنال را از کارایی بیاندازد. عملکرد آن‌ها تقریبا مثل گرامافون است. یک سوزن روی یک صفحه در حال چرخش است و اطلاعات را از روی صفحه می‌خواند. کوچکترین لرزشی می‌تواند این سوزن را برای همیشه از روی صفحه بردارد. اگر گرد و غبار به صفحه برسد، اطلاعات شما از بین می‌برد. حتی تکان دادن هارد اکسترنال در زمان فعالیتش می‌تواند روی عمر آن تاثیر بگذارد.

بهتر است موقع خرید هارد اکسترنال به مقاومت آن در برابر این موارد حتما توجه داشته باشید. یکی از مهمترین این موارد، مقاومت در برابر شوک است. بعضی از انواع هارد اکسترنال یک سنسور شوک دارند. عملکردشان به این شکل است که به محض اینکه هارد با سرعت زیادی جابه‌جا شود، این سنسور فعالیت هارد را متوقف می‌کند تا آسیبی به آن نرسد. این مورد تا حد زیادی می‌تواند از اطلاعات شما و حتی هارد اکسترنال شما محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *