تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

راهنمای خرید باتری لپ تاپ

راهنمای خرید باتری لپ تاپ

باتری لپ تاپ عمر محدودی داشته و به مرور زمان و با گذشت سال‌ها ظرفیت نگهداری شارژ آن کم می‌شود. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای کارهای روزمره خود از لپ تاپ استفاده می‌کنید احتمالا پس از چند سال از کم شدن میزان شارژدهی باتری لپ تاپ خود احساس نارضایتی دارید. راهنمای خرید باتری لپ تاپ به شما کمک می کند تا برای انتخاب این محصول دچار مشکل نشوید.

راهنمای خرید باتری لپ تاپ

پارت نامبر

مدل و پارت نامبر هر باتری روی آن حک شده است. بسته به نوع سازنده لپ تاپ، کد باتری ترکیبی از حروف و اعداد است که با یک الگوی خاص نوشته شده‌اند. دقت داشته باشید که یک مدل باتری ممکن است چندین پارت نامبر را پشتیبانی کند. در برخی از سایت‌های فروش باتری لپ تاپ در کنار هر محصول علاوه بر مدل‌های سازگار، پارت نامبرها را نیز می‌نویسند. در نتیجه چنانچه پارت نامبر دستگاه خود را در فهرست پارت نامبرهای باتری موردنظر مشاهده کردید می‌توانید بدون نگرانی، باتری سازگار با لپ تاپ موردنظر خود را خریداری کنید.

ولتاژ باتری

تنها پیدا کردن کد و مدل باتری لپ تاپ نمی‌تواند در خرید یک باتری سازگار با لپ تاپ کافی باشد. دومین فاکتوری که می‌بایست در هنگام خرید باتری لپ تاپ در نظر داشت، توجه به ولتاژ باتری است. بسته به مقدار انرژی موردنیاز، ولتاژ باتری 10.8 ولت یا 14.4 ولت است. این در حالی است که استفاده از باتری با ولتاژ 10.8 برای لپ تاپ 11.1 ولت مشکلی ندارد. از طرف دیگر باتری با ولتاژ 14.4 ولت با لپ تاپ 14.8 ولت نیز سازگار است. ولتاژ باتری رابطه مستقیمی با تعداد سلول‌های باتری دارد. به عنوان مثال یک باتری 10.8 ولتی 6 سلول دارد، در حالی‌که یک باتری 14.4 ولتی هشت سلول دارد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش فعالسازی زیرنویس در یوتیوب و تغییر زبان آن

ظرفیت

ظرفیت یا نرخ توان باتری یکی دیگر از موارد مهم است که می‌بایست در هنگام خرید باتری لپ تاپ به آن توجه کرد. مقدار توانی که یک باتری می‌تواند تولید کند در مبنای میلی‌آمپر روی آن نوشته شده است. هر چه ظرفیت یک باتری بیشتر باشد بدین معنا است که این باتری توانایی نگهداری شارژ بیشتری را دارد. در نتیجه بهتر است به دنبال باتری با بالاترین مقدار ظرفیت باشید. در حال حاضر انواع باتری لپ تاپ که جدیدا در بازار عرضه شده‌اند حداقل 5000 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارند.

مواد سازنده باتری

از دیگر مشخصات باتری لپ تاپ، مواد سازنده باتری است. در حال حاضر مواد مختلفی برای ساخت باتری لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع باتری لپ تاپ از جنس نیکل کادمیوم، هیدرید فلز نیکل، لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری است. امروزه باتری‌های از جنس نیکل کادمیوم (NiCad) به دلیل وزن بالا و عمر کوتاه از رده خارج شده‌اند. در طرف دیگر باتری‌های از جنس هیدرید فلز نیکل (NiMH) از باتری‌های نیکل کادمیوم عمر طولانی‌تری داشته، اما در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری زودتر خراب می‌شوند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین نرم افزارهای ویرایش فیلم برای ویندوز

طول عمر (سیکل شارژ باتری)

باتری لپ تاپ نیز همانند دیگر تجهیزات الکترونیک طول عمر مشخصی دارند. برای باتری لپ تاپ به فاکتور طول عمر، سیکل شارژ نیز می‌گویند. در واقع هر یک بار که لپ تاپ از باتری با 100 درصد شارژ خود استفاده کرده و آن را به صفر برساند، یک سیکل شارژ را طی کرده است. هر باتری بر حسب میزان مصرف کاربر و جنس مواد سازنده‌ای که در آن به کار رفته است از یک طول عمر و سیکل شارژ مشخص برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *