آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

اگر تصمیم به  خرید یک دوربین عکاسی افتاده‌اید حتما سوالات زیادی در ذهنتان وجود دارد. سوالاتی مثل این که «کدام دوربین برای شما مناسب‌تر می باشد ؟» انتخاب یک دوربین بدون داشتن اطلاعات کافی می‌تواند دلهره‌آور باشد. در انتخاب دوربین می بایست فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار داد. این مقاله یک راهنمای خرید دوربین عکاسی بصورت کامل و جامع می باشد.

راهنمای خرید دوربین عکاسی ؛ چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

مگاپیکسل را فراموش کنید!

احتمالا اولین مورد از مشخصات یک دوربین که مورد توجه قرار می‌گیرد دقت حسگر آن باشد که با واحد مگاپیکسل سنجیده می‌شود. مگاپیکسل در واقع واحدی برای سنجش رزولوشن یک دوربین است. در واقع هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد دقت تصویر شما بیشتر خواهد بود. این هیچ ارتباطی به کیفیت تصویر یا میزان نویز ندارد! عاملی که کیفیت تصویر را محدود می‌کند اندازه حسگر است.

شما احتمالا هیچ‌گاه به دوربینی احتیاج نداشته باشید که تعداد زیادی پیکسل داشته باشد. برای چاپ عکس در ابعاد معمولی ۶×۴ اینچ یا ۵×۷ اینچ تنها ۴ مگاپیکسل نیاز دارید تا نتایج خوبی داشته باشید‍! یک دوربین ۸ مگاپیکسلی به راحتی چاپ ۸×۱۰ اینچ را انجام می‌دهد. با ۲۰ مگاپیکسل شما قادر خواهید بود تصاویر چاپی ۱۲ × ۱۸ اینچ فوق‌العاده با کیفیت ایجاد کنید. بنابر این اگر به طور دائمی با چاپ‌های ابعاد بزرگ سر و کار ندارید به راحتی می‌توانید نسبت به این عدد بی‌تفاوت باشید.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی زمستانی و نکات اساسی آن

اندازه سنسور

اما اندازه سنسور فاکتور بسیار مهمی است. سنسور جایی است که تصویر روی آن شکل می‌گیرد، بنابراین بهتر است، شانس خود را برای نتایج بهتر بالا ببرید. به طور کلی سنسور بزرگ‌تر، نتیجه بهتری حاصل می‌کند. سنسور‌های بزرگتر نور بیشتری را نسبت به کوچکترها جمع می‌کنند و باعث می شوند که نویز تصویر کمتر شود . همچنین، سنسورهای بزرگتر باعث سریع‌تر شدن عکاسی می‌شوند؛ به این معنی که شاتر می‌تواند برای مدت کوتاه‌تری باز باشد، که به معنی تار شدن کمتر عکس‌ها است.

لنز

دوربین‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: دوربین‌هایی با لنز قابل تعویض و دوربین‌هایی که لنز آن‌ها به بدنه چسبیده و قابل تعویض نیست. برای این که ببینید کدام یک از این دو نوع مناسب شماست باید دقیقا مشخص کنید که این دوربین را برای چه استفاده‌ای تهیه می‌کنید؟ اگر هدف شما ثبت تصاویر با کیفیت از سفرها، مناظر طبیعی و سوژهای مختلف است و عکاسی را به صورت تخصصی دنبال نمی‌کنید لزومی ندارد دوربین شما لنز قابل تعویض داشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a9

فوکوس

هنگام انتخاب یک دوربین عکاسی دقت کنید که آیا دوربین به سرعت فوکوس می‌کند؟ آیا این فوکوس دقیق است؟ اگر هنگامی که روی سوژه‌ای در نزدیک و سپس سوژه‌ای در فاصله دور فوکوس می‌کنید، دوربین کند باشد، یا در فوکوس مناسب روی سوژه‌ها دچار مشکل شود، شما را به دردسر خواهد انداخت.

طراحی بدنه

اندازه و وزن دوربین هم عامل بسیار مهمی است. اگر می‌خواهید دوربین خود را همیشه به همراه داشته باشید باید دوربینی تا حد ممکن سبک و جمع‌و‌جور انتخاب کنید. اگر دوربین شما خیلی سنگین باشد، تمایل دارید که آن را در خانه بگذارید و همه جا با خود حمل نکنید. با چنین دوربینی به هیچ وجه نمی‌توانید بسیار سریع عکاسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *