آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

راهنمای عکاسی در طبیعت بصورت حرفه ای

عکاسی در طبیعت

یکی از زیباترین بخش های عکاسی ، بحث عکاسی در طبیعت است که بایستی با در نظر گرفتن المان های مختلف به بهترین شکل ممکن صحنه ای زیبا که رودر رو دارید را با لنز دوربین ثبت کرده و به نمایش گذاشت. عکاسی فضای باز مانند عکاسی از بیابان‌ ، دشت ، کوه و …. یکی از زیباترین و در عین حال الهام بخش ترین شاخه های عکاسیست. در این نوع عکاسی لازم است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید تا بتوانید بصورت حرفه ای عمل کنید.

نکات مهم برای عکاسی در طبیعت

همیشه از سه پایه دوربین عکاسی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین و مؤثر‌ترین عوامل در کیفیت و وضوح تصاویر ضبط شده، استفاده از سه‌پایه‌ی دوربین عکاسی (Tripod) است. به ‌کاربردن سه‌پایه برای ثبات دوربین عکاسی بسیار ضروری است و به شما این امکان را می‌دهد تا به‌سادگی چارچوب تصویر را تعیین کنید. مهم‌ترین کاربرد سه‌پایه‌‌ی دوربین عکاسی، جلوگیری از لغزش دست هنگام عکاسی، تعیین چارچوب مناسب برای تصویر و درنتیجه ایجاد تصویری با‌کیفیت و واضح است.

این مطلب را هم ببینید
بهترین دوربین‌های حرفه‌ای نیکون را بشناسید

با‌ اینکه استفاده از سه‌پایه‌های سبک‌تر (اغلب ساخته‌شده از مواد کربنی) برای عکاسی از طبیعت مناسب‌تر است، چندان مهم نیست که از کدام برند سه‌پایه برای عکاسی استفاده کنید. مهم این است که سه پایه دوربین عکاسی پایدار و قدرتمند بوده و قادر باشد دوربین را در حالتی ثابت نگه دارد تا حتی در هنگام وزش باد نیز بتوانید تصاویر آشکار و با‌کیفیتی را بدون محو‌‌شدگی (Blur) ثبت کنید.

لرزشگیر دوربین خود را غیر‌فعال کنید

یکی‌ از نکات مهم دیگر که هنگام عکاسی از طبیعت باید بدان توجه کنید این است که قابلیت لرزشگیری یا پایاسازی تصاویر (Image Stabilizer) دوربین خود را غیرفعال کنید. البته در عکاسی بدون سه‌پایه بهتر است این قابلیت را فعال نگه دارید، زیرا به‌ وضوح و کیفیت بیشتر تصاویر کمک شایانی می‌کند. اما هنگام استفاده از سه‌پایه، فعال نگه‌داشتن این گزینه باتوجه به ساز‌وکاری که دارد، می‌تواند در صفحه دوربین کمی لغزش ایجاد کرده و به کیفیت تصویر خروجی آسیب برساند.

بعلاوه ، فعال نگه داشتن این گزینه هنگام عکاسی می‌تواند از عمر باتری دوربین عکاسی بکاهد! بنابراین اطمینان حاصل کنید که در هنگام عکاسی از طبیعت این گزینه را غیرفعال سازید.

این مطلب را هم ببینید
راهنمای خرید دوربین بدون آینه

نحوه فوکوس

انتخاب صحیح نقطه‌ای که در هنگام عکاسی روی آن فوکوس می‌کنید بسیار حیاتی است! تقریبا دو سوم از عمق تصویر در هنگام عکاسی از زاویه‌‌ای گسترده (واید) خارج از نقطه فوکوس و یک سوم آن داخل آن می‌افتد. بنابراین، اگر نقطه فوکوس را بیش از حد دور انتخاب کنید، عمق تصویر خارجی لازم را از دست خواهید داد. همچنین، اگر نقطه فوکوس را بیش از حد نزدیک به خود انتخاب کنید، عمق تصویر مجاور نقطه فوکوس خود را از دست خواهید داد.

فوکوس فاصله دو برابر

به ‌کار بردن این مورد بسیار ساده تر از فاصله فراکانونی است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که در صحنه‌ی تصویر خود به‌دنبال نزدیک‌ترین نقطه‌ای که می‌خواهید وضوح بالایی داشته باشد بگردید، سپس این فاصله را دو برابر کرده و در آن نقطه فوکوس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *