تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ

خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ

حافظۀ اصلی یا رم کامپیوتر (RAM) یکی از قطعات مهمی است که باید حتما برای کامپیوتر تان تهیه کنید. ارتقای رم در عین کم‌هزینه بودن، می‌تواند تاثیر ملموسی روی عملکرد کلی کامپیوتر بگذارد و سرعت بالاتری را برایتان مهیا کند. برای خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ می بایست نکاتی را مد نظر قرار دهید که ما در این بخش به شما آموزش می دهیم.

نکات مهم در خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ

RAM چیست؟

کلمه RAM مخفف Random Access Memory و به معنی حافظه دسترسی تصادفی می باشد. این قطعه به صورت مستقیم روی مادربرد نصب می شود و از آن برای ذخیره اطلاعات از برنامه های در حال اجرا برای دسترسی سریع استفاده می شود.  لپ تاپ ها از نوع متفاوت تری از RAM نسبت به کامپیوتر های معمولی استفاده می کنند.

مدل رم، DDR به چه معناست؟

موضوع بعدی در ارتقا رم لپ تاپ و.. که باید به آن توجه داشته باشید، DDR است. RAM که در کامپیوتر خود استفاده می کنید، با استفاده از Double Data Rate (DDR) کار می کند. در واقع DDR در رم به این معنا است که در هر چرخه ساعت، دو انتقال اتفاق می افتد. این تکنولوژی در دو دهه گذشته پیشرفت کرده و نسخه های جدیدتر و بروز تر آن که  شامل DDR, DDR2, DDR3 و DDR4 می باشد، در دسترس هستند. رم DDR4 به طور قابل توجهی از نسل های قبلی سریعتر است و از هر نظر از آن ها پیشرفته تر می باشد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رمزگذاری روی فایل‌های آفیس

نکات خرید رم

بررسی مادربرد

  • برای اینکه بررسی کنید مادربرد شما از نسل DDR4 یا DDR3 پشتیبانی می کند، کافیست اطلاعات سیستم در وبسایت سازنده را در قسمت System Model بررسی کنید.
  • در مرحله بعد به تعداد اسلات ها توجه داشته باشید (پشتیبانی مادربرد از رم). برخی از مادربرد ها ۴ و برخی ۲ اسلات برای رم دارند. پس باید اسلاید خالی برای افزودن رم جدید داشته باشید.
  • نکته بعدی حداکثر میزان رم قابل پشتیبانی است. برخی از مادربرد ها معمولا حداقل تا ۳۲ گیگابایت رم را پشتیبانی می کنند. مشخصات محصول خود را بررسی کنید.

بررسی CPU و سیستم عامل

CPU های جدید ۶۴ بیتی حداکثر ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت رم را ساپورت می کنند. اما اگر شما از نسل های قدیمی استفاده می کنید، همانند مادربرد برسی کنید که CPU و سیستم عامل شما به میزان نیاز قابلیت پشتیبانی از حجم بالاتر را داشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش شخصی سازی نشانگر موس در ویندوز 10

پهنای باند رم

از دیگر موارد انتخاب بهترین رم کامپیوتر که در سرعت پردازش رم تاثیر دارد، پهنای باند است. بدیهی است که هر چه پهنای باند افزایش یابد، سرعت اجرای پردازش نیز بیشتر می شود. امروزه از چندین رم برای افزایش پهنا استفاد می شود.

زمان بندی و زمان تاخیر در رم

در هنگام خرید رم با مولفه CAS/CL نیز رو به رو خواهید شد که زمان تاخیر را نشان می دهند. کم بودن این مقدار نشان برتری است اما در نظر داشته باشید که تاثیر آن محسوس نخواهد بود. در نتیجه احتمالا ارزش هزینه بیشتر را برای کاربری عمومی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *