بازی و سرگرمی

رزولوشن مناسب مانیتور برای گیم

رزولوشن مناسب مانیتور برای گیم

گرافیک یکی از مهم ترین ویژگیهای یک مانیتور گیمینگ برای گیمرها بشمار می رود. رزولوشن مهم‌ترین تنظیمی است که برای رسیدن به یک جلوه بصری مناسب برای هر بازی باید انتخاب کنید. اگر می خواهید بدانید رزولوشن مناسب مانیتور برای گیم چیست با ما در این بخش همراه باشید.

رزولوشن مناسب مانیتور برای گیم

رزولوشن چیست

رزولوشن به تعداد پیکسل‌هایی می‌گویند به صورت عمودی و افقی روی صفحه نمایش قرار می‌گیرند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، تصویری که می‌بینید نیز جزئیات بیشتری خواهد داشت. دنیای گیمینگ این روزها سه رزولوشن محبوب دارد:

  • Full HD 1080p
  • Quad HD 1440p
  • Ultra HD 2160p

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، رزولوشن مستقیما با نسبت تصویر در ارتباط است. نسبت تصویر یا Aspect Ratio یا با اعدادی مانند ۱۶:۹ یا ۱۶:۱۰ و… می‌شناسیم. سه رزولوشنی که بالاتر نام بردیم انتخاب بیشتر گیمرها هستند. اما چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام بهتر است؟

Full HD

برای گیمرهایی که چندین و سال از عمرشان را پای بازی‌های ویدیویی گذاشته‌اند Full HD یادآور خاطرات خوشی است. در زمان‌های قدیم گیمرها تنها دو حق انتخاب داشتند که یکی 720p یا HD بود و دیگری 1080p یا Full HD. این روزها پیدا کردن یک مانیتور 720p بسیار سخت است، اما تلویزیون‌های زیادی هستند که همچنان با این رزولوشن ساخته می‌شوند. درواقع تلویزیون‌هایی که معمولا کوچک‌تر از ۳۰ اینچ هستند.

اما در سال ۲۰۲۰ پیش نمی‌آید که شما بتوانید یا بخواهید یک بازی را به صورت 720p تجربه کنید. مگر اینکه به قصد نوستالژی باشد و برای این کار نیز از یک کنسول قدیمی استفاده کنید. اما عمر 1080p به اندازه 720p کوتاه نبود و هنوز هم 1080p به عنوان انتخاب بیشتر گیمرها شناخته می‌شود. نداشتن سخت‌افزار قدرتمند و از طرفی فریم‌ریت مناسب و کافی باعث می‌شود تا گیمرها سراغ رزولوشن‌های بالاتر نروند و به 1080p ‌بسنده کنند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین بازی‌های نقش آفرینی برای سیستم‌های ضعیف

همچنین مانیتورهای ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز با رزولوشن 1080p بازار را قبضه کرده‌اند و به اولین انتخاب گیمرها تبدیل شده‌اند. گیمرهایی که دنبال یک تجربه روان و بی‌دردسر هستند معمولا این دسته از مانیتورها را به سایر انتخاب‌های موجود ترجیح می‌دهند. از طرفی به خاطر داشته باشید که مانیتور و سخت‌افزاری که بتواند 1080p را پشتیبانی کند از نظر قیمتی مقرون به صرفه است و شما هزینه هنگفتی برای رسیدن به این سطح از کیفیت پرداخت نمی‌کنید.

درکل می‌توان دلیل محبوبیت 1080p را تناسب کافی آن میان کیفیت جلوه‌های بصری و یک پرفورمنس روان و بی‌دردسر دانست. اگر نمی‌خواهید بیش از حد برای تجهیزات گیمینگ هزینه کنید و از طرفی دنبال یک سطح استاندارد برای تجربه بازی‌هایتان هستید، 1080p یا به عبارتی Full HD انتخاب اول و آخر شماست.

Quad HD

برای گیمرهای حرفه‌ای Quad HD یک انتخاب مناسب و منطقی محسوب می‌شود. QHD حد میان Full HD و UHD‌ است و به نوعی بهترین المان‌های این دو رزولوشن را در خود جای داده. جلوه‌های بصری در رزولوشن QHD بهتر از 1080p است و همچنان می‌توان با یک سخت‌افزار مناسب به فریم ریتی روان و منطقی دست پیدا کرد.

کارت گرافیک‌های میان‌رده‌ای مانند AMD RX 580 یا Nvidia GTX 1060 و 1060Ti برای رزولوشن 1440p مناسبند. حتی برخی کارت گرافیک‌های ضعیف‌تر نیز می‌توانند از پس نمایش این رزولوشن بربیایند. البته ممکن است در این بین فریم ریت قربانی شود که انتخاب آن کاملا به خودتان بستگی دارد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین بازیهای اندروید در سال 2021

Ultra HD

معمولا نام Ultra HD را به عنوان 4K می‌شنویم. استاندارد جدیدی که صنعیت گیمینگ تمام تلاشش را می‌کند به آن دست پیدا کند.یکی از اصولی است که کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت شدیدا روی آن تبلیغ می‌کنند. تلویزیون‌های 4K سال‌ها پیش وارد بازار شدند و خوشبختانه این روزها بیش از پیش شاهد عرضه مانیتورهای 4K به بازار هستیم. به همین خاطر قیمت این دسته از مانیتورها نیز با یک کاهش چشمگیر روبه‌رو بوده و دیگر مانند گذشته کالایی بیش بیش از حد گران‌قیمت تلقی نمی‌شوند.

نیازی به توضیح نیست و قطعا خودتان می‌دانید که تصاویر با رزولوشن 4K چه کیفیتی فوق‌العاده‌ای دارند. اما بدیهی است که برای رسیدن به این کیفیت سخت‌افزاری قدرتمند مورد نیاز است. تنها کارت گرافیک‌های گران‌قیمت سری RTX انویدیا هستند که قدرت لازم برای پردازش تصاویر 4K را دارند. البته کارت‌ گرافیک‌های قدیمی‌تری مانند GTX 1070Ti یا GTX 1080Ti و از طرفی RX Vega 56 یا Vega 64 نیز می‌توانند به این درجه از کیفیت برسند. البته با قربانی کردن میزان چشمگیری از فریم ریت.

در نهایت می‌توانیم از Ultra HD یا 4K به عنوان آینده گیمینگ یاد کنیم که این روزها در دسترس است. اما با پشتوانه‌ای از قدرتمند‌ترین سخت‌افزارها و گران‌قیمت‌ترین تجهیزات گیمینگ که قطعا دراختیار بسیاری از گیمرها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *