آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

رنگین کمان و نحوه عکاسی از آن

عکس از رنگین کمان

رنگین کمان در طبیعت بسیار نادر است. زیرا سلسله اتفاقاتی باید صورت پذیرد تا این پدیده به وجود بیاید. اول اینکه، باید رطوبت در آسمان وجود داشته باشد، بنابراین یک روز بارانی یا یک طوفان سریع اولین پیش‌ نیاز است. دوم اینکه، خورشید باید در افق در زاویه کم‌ تر، حدود ۴۲ درجه نسبت به بیننده قرار گیرد. سوم ، بخشی از آسمان که خورشید در آن قرار دارد باید از ابرها و موانع پاک باشد ، در حالی که بخشی از آسمان که رنگین کمان در آن ظاهر می شود باید باران / رطوبت مداوم داشته باشد.

هنگامی که همه این شرایط برآورده شود ، پرتوهای خورشید قطرات آب موجود در آسمان را خنثی کرده و منعکس می کند و این توهم نوری را ایجاد می کند که از آن به عنوان “رنگین کمان” یاد می کنیم. ما در این مقاله قصد داریم نحوه عکاسی از این پدیده زیبا در طبیعت را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه شوید. 

عکاسی از این پدیده زیبا

هنگامی که رنگین‌ کمان را می‌ بینید، قطعا طبیعی است که بخواهید آن را بر روی دوربین خود ثبت کنید. چه کسی نمی‌ خواهد چنین زیبایی را جذب کند که طیف رنگ کامل را در چشمان ما دارد؟ و اگر شما در مکان مناسب باشید، رنگین‌ کمان می‌تواند باعث شود یک سوژه معمولی واقعا خارق‌ العاده به نظر برسد. حتی یک صحنه خسته‌ کننده می‌ تواند به چیزی کاملا متفاوت با قوس کامل این پیدیه زیبا تبدیل شود.

رنگین کمان در شهر

شهر زیبا

انواع آن

اگر چه همه رنگین‌ کمان ها به طور مشابه شکل می‌گیرند و نباید به انواع مختلفی طبقه‌ بندی شوند، آن‌ ها می‌ توانند در شرایط مختلفی تشکیل شوند و می‌ توانند تا حدی یا کامل ظاهر شوند. برای مثال، رنگین‌ کمان می‌ تواند با اشعه‌ های خورشید مستقیم، یا اشع ه‌های خورشید که بر روی سطح ماه منعکس می‌ شود، ظاهر شود. این پدیده به عنوان یک Moonbow شناخته می‌ شود، چنین پدیده‌ ای می‌ تواند واقعا شگفت‌ انگیز باشد تا بر روی دوربین شما ثبت شود. 

شرایط آب و هوا

همانطور که در بالا اشاره کردم، رنگین‌ کمان طبیعی تنها زمانی رخ می‌ دهد که رطوبت در جو وجود دارد و خورشید یا ماه در زاویه ۴۲ درجه نسبت به دوربین قرار دارند. این بدان معناست که وقتی یک روز عمدتا ابری همراه با رعد و برق وجود دارد ، شما باید راهی شوید تا باران بیابید!
به دنبال آن روزهایی باشید که بخشی از آسمان پاک است و بخشی از آسمان پوشیده از ابرهای تاریک است.
رنگین کمان

زیبا

  • به موقعیت خورشید نگاه کنید ،
  • تعیین کنید که کجا غروب خواهد کرد و
  • ببینید آیا آن قسمت از آسمان نسبتاً واضح است یا خیر.
اگر چنین باشد ، به سمت منطقه بارانی بروید و صبر کنید تا خورشید از ابرها پراکنده شود.
  • هنگام جستجوی رنگین کمان ، مطمئن شوید که در جهت مخالف مکان خورشید قرار دارید! 

تجهیزات

  • عکاسی در باران چیزی نیست که بتوان به راحتی در آن کار انجام داد.
برخی از دوربین ها قابلیت مقاومت در برابر شرایط جوی را ندارند. از این رو باید امکانات لازم را با خود به همراه داشته باشید.
  • گاهی یک چتر برای عکاسی لازم است.
اما اگر نیاز دارید از هر دو دست خود استفاده نمایید،
  • استفاده از روپوش های مخصوص عکاسی توصیه می شود.

لنز ها

رنگین کمان های کامل و مضاعف می توانند فضای وسیعی از صحنه را به خود اختصاص دهند.
بنابراین توصیه می کنم لنزهایی با زاویه دید عریض داشته باشید
  • که بتواند کل رنگین کمان را ضبط کند.
  • لنز 24 میلی متر روی یک دوربین فول فریم می تواند یک رنگین کمان کامل را ضبط کند.
اما برای یک رنگین کمان دوتایی به اندازه کافی گسترده نخواهد بود.
رنگین کمان دو قلو

دو قلو

اگر می خواهید یک رنگین کمان دوتایی بگیرید ،
  • چیزی مانند لنز 16-35 میلی متر را پیشنهاد می کنم.

فیلتر پولاریزه یا قطبی

اگر می‌ خواهید واقعا رنگین‌ کمان را در تصویر خود بیرون بیاورید، از یک فیلتر قطبی استفاده کنید! بله، یک فیلتر قطبی می‌ تواند تفاوت زیادی را در افزایش رنگ‌ های آسمان، رنگین‌ کمان و دیگر عناصر پیش‌ زمینه / پس‌ زمینه ایجاد کند. اما مراقب باشید زمانی که از یک فیلتر قطبی استفاده می‌ کنید، موقعیت قطبی شده نرمال می‌ تواند به طور کامل با مسدود کردن این بازتاب‌ ها ناپدید شود! بنابراین فقط از منظره یاب یا صفحه LCD پشت دوربین هنگام عکاسی از یک رنگین‌ کمان استفاده نکنید. گاهی اوقات با چشمان خود به آسمان نگاه کنید.
این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از راه شیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *