مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

روش های افزایش امنیت شبکه بیسیم خانگی

افزایش امنیت شبکه بیسیم خانگی

رشد روزافزون شبکه‌های وای‌فای و به واسطه آن حملات هکری که فناوری بی‌سیم را نشانه رفته‌اند ضرورت توجه به امنیت را دو چندان می‌‌کند. تنها معیاری که اغلب افراد برای محافظت از شبکه‌­های کامپیوتری در منزل خود استفاده می نمایند تنظیم رمز عبور در مودم است تا همسایگان به مودم متصل نشوند و داده‌­های آنها را شنود نکنند یا این که از اینترنت­‌شان استفاده­ای نشود. اما در این بخش می خواهیم چند روش ساده دیگر را به شما عزیزان آموزش دهیم که در افزایش امنیت شبکه بیسیم خانگی موثرند.

افزایش امنیت شبکه بیسیم خانگی با استفاده از ترفندهای زیر

استفاده از رمز عبور (پسورد) قدرتمند

همانطور که گفته شد استفاده از رمز عبور متداول ترین روش ایمن سازی وای فای است. برای این کار توصیه می شود که از پسوردهای ساده و یا پیشفرض دستگاه استفاده نکنید. هنگامی که یک پسورد را انتخاب می‌کنید، بهتر است که از واژگان موجود در فرهنگ لغت استفاده نکنید تا بدین صورت بتوانید در مقابل حملات ایستادگی کنید، برای انتخاب پسورد، بهتر است که از کلمات ترکیبی یا از ترکیب حروف و اعداد استفاده کنید. برای امنیت کامل، یک پسورد باید ترکیبی تصادفی از حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص باشد. هرچه پسورد بلندتر باشد، بهتر است.

نام شبکه‌ خانگی خود را تغییر دهید

نام پیش فرض شبکه را نیز مانند پسورد تغییر دهید. تغییر نام وای‌فای باعث می‌شود هکرها سخت‌تر نوع روتر (Router) شما را تشخیص بدهند. اگر یک هکر سایبری، ساختار روتر شما را بداند، آسیب‌پذیری‌های آن مدل را نیز می‌داند و سپس از آن‌ها سوءاستفاده می‌کند. همچنین شبکه‌ خانگی خود را به نام یا نام خانوادگی خو تنظیم نکنید؛ مسلماً شما نمی‌خواهید هنگامی‌که ۳ الی ۴ Wi-Fi در همسایگی یکدیگر قرار دارند،  آن‌ها در نگاه اول تشخیص دهند که کدام شبکه‌ بی‌سیم متعلق به شما است. همچنین، افشای اطلاعات شخصی بیش‌ازحد در نام شبکه‌  بی‌سیم ممکن است به “عملیات سرقت هویتی” منجر شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی انواع موس

شبکه بی­‌سیم منزل را هنگامی که در منزل نیستید، خاموش کنید

برای امن­سازی شبکه بی­‌سیم منزل، به شدت توصیه می­‌کنیم زمانی که به شبکه بی­سیم نیازی ندارید از آن استفاده نکنید. این کار برای سایر دستگاه­‌های متصل به شبکه که با سیم یا بی­‌سیم به اینترنت وصل شده­‌اند نیز توصیه می‌­شود (برای مثال، در هنگام خواب حتماً رایانه خود را خاموش کنید). با این کار هر دریچه و راه ورودی را برای هکر به سیستم و شبکه خود بسته‌­اید و عموماً راه و درگاهی وجود نخواهد داشت تا سرقت هویت یا اقدام‌­های بدافزاری صورت گیرد.

غیر فعال کردن WPS

همه روترها از WPS پشتیبانی نمی‌کنند و اگر روتر شما هم از WPS پشتیبانی نمی‌کند، خودتان را خوشبخت در نظر بگیرید. یک نقص امنیتی شناخته شده در سال 2011 ضعف امنیتی WPS و پتانسیل بالای آن را برای هک شدن است. علاوه بر این، روش فشردن دکمه فیزیکی نیز با این که نیاز به دسترسی فیزیکی به روتر دارد، متزلزل است؛ یک مهمان در منزل شما می‌تواند به آسانی و با فشردن یک دکمه به شبکه شما ملحق شود و متعاقباً برای همیشه بخشی از شبکه شما خواهد بود. برای افرادی که روترشان از WPS پشتیبانی می‌کند، حل این مشکل کاملاً ساده است. در تنظیمات روتر WPS را غیرفعال کنید و تردیدی درباره آن نکنید. پس از همه این‌‌ها، راه‌‌های بیشتری برای برای پیوستن به شبکه وای فای از راه مرسوم وارد کردن وجود ندارد.

این مطلب را هم ببینید
امکان ارسال ایمیل های دریافتی جیمیل به آدرس ایمیل دیگر

دسترسی و کنترل از راه دور را غیرفعال کنید

اکثر روترها اجازه‌ دسترسی به وای‌فایتان را فقط از طریق دستگاه‌های متصل می‌دهند. با این‌ حال، برخی از آن‌ها اجازه‌ دسترسی از راه دور را نیز می‌دهند. هنگامی‌که گزینه‌ دسترسی از راه دور را غیرفعال کنید، مجرمان سایبری قادر به دسترسی به تنظیمات خصوصی روتر شما، با دستگاهی که به شبکه بی‌سیم وصل نباشد، نیستند. برای ایجاد این تغییر، “دسترسی از راه دور” یا “مدیریت از راه دور” را جستجو کنید.

نرم‌افزار روتر خود را به‌ روز نگه‌ دارید

نرم‌افزار، بخش مهمی از امنیت شبکه‌ بی‌سیم شماست. سیستم‌عامل روتر، مانند هر نرم‌افزار دیگری، نقایصی دارد که می‌تواند آسیب‌پذیری‌های عمده‌ای داشته باشد و توسط هکرها به‌صورت بی‌رحمانه‌ای مورد سوءاستفاده قرار گیرند؛ متأسفانه، بسیاری از روترهای بی‌سیم گزینه‌ای برای به‌ روز رسانی خودکار نرم‌افزار ندارند، بنابراین شما باید به‌ روز رسانی را به‌صورت دستی انجام دهید. حتی شبکه‌های Wi-Fi هم که می‌توانند به‌صورت خودکار آپدیت شوند، گاهی نیاز به تنظیم مجدد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *