مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

زمان عرضه اینترنت 5G در ایران

اینترنت 5G در ایران

هم اکنون بحث درباره شبکه 5G در حال گسترش است. در حال حاضر تعداد کمی از افراد در نقاط محدودی به شبکه 5G دسترسی دارند. شبکه 5G تکمیل‌کننده شبکه 4G LTE بوده که هم اکنون به ما اجازه مشاهده فیلم های آنلاین، موسیقی، مرور وب سایت و رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌هایی با فشردگی اطلاعات بالا در گوشی های هوشمند را خواهد داد. اما قطعا سوال بسیاری از افراد این باشد که زمان عرضه اینترنت 5G در ایران کی خواهد بود؟

زمان عرضه اینترنت 5G در ایران

در این راستا معاونت وزیر ارتباطات ایران و رئیس سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی در این باره توضیحاتی ارائه داده است. وی اشاره می‌کند که با توجه به تحقیقات صورت گرفته، مقدمات پشتیبانی از نسل جدید اینترنت در حال فراهم‌سازی بوده و تاکنون 7 موضوع در این زمینه در دستور کار قرار گرفته‌اند. همچنین با بیان اینکه ارائه سرعت بالای یک گیگابیت در ثانیه علاوه بر آنتن‌های BTS نیازمند زیرساخت‌های مبتنی بر فیبر نیز است، اشاره کرد تا سه ماه آینده با توجه به نقشه راه ایجاد شده، امکان آغاز فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب برقرار می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال در کامپیوتر

برای انجام این کار علاوه بر موارد یاد شده، می بایست مقررات و سیاست‌گذاری‌ هایی نیز صورت گیرد. همچنین تمرکز بر روی راهکارها و فرصت‌های کسب و کار و همچنین تربیت کارشناسان و متخصصین این حوزه از دیگر کارهایی است که در زمینه فراهم‌ سازی بستر اینترنت 5G ایران باید انجام شود. حسین فلاح جوشقانی در مورد زمان عرضه اینترنت 5G در ایران گفت به نظر می‌رسد اینترنت 5G در ایران تا سال 2022 فراگیر خواهد شد و اکنون کارشناسان در حال تحقیق بر روی مدل اقتصادی و هزینه‌ای آن هستند و مزایا و مضرات اینترنت 5G برای مشتریان و اپراتورها را بررسی خواهند کرد.

نیروی متخصص ایرانی برای نسل پنجم اینترنت

این فناوری نوین بود و مانند هر تکنولوژی جدید دیگری نیاز به افراد متخصص و کارشناس در این حوزه می باشد. از این رو برای فراهم‌سازی بستر اینترنت 5G ایران لازم است تا متخصصینی تربیت شوند. زمانبندی ها نشان می دهد که تا بعد از آماده‌سازی نقشه راه تا ماه‌های آینده می‌توانند سیاست‌های کلان را در این زمینه تدوین کنند و با این حال امیدوارند نهایتاً طی یک سال آینده، برنامه عملیاتی فراهم‌سازی بستر اینترنت 5G را در ایران اجرا کنند. به منظور حرکت از 4G به سمت 5G لازم است الگوها و پارادایم‌های جدید تعریف شوند. در واقع از آنجایی که بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی کشور از اینترنت 5G بهره‌مند خواهند بود، نیاز است الگوهای ارتباطاتی بازبینی شوند و تغییر کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش افزودن PDF به پاورپوینت

سرمایه گذاری برای نسل جدید اینترنت در ایران و تامین تجهیزات شبکه مخابراتی لازمه، می واند به شدت هزینه بر و گران باشد. در این راستا معاون وزیر ارتباطات اشاره کرده است که یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، بحث تحریم و هزینه‌های بالا و همکاری‌های بین‌المللی است؛ اما با این حال می‌توان به این موضوع به عنوان فرصتی برای بهره‌گیری از توان تولیدات داخلی نگاه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *